Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri lunsj til venninne

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-15, 07:41   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Glutenfri lunsj til venninne

Jeg får formiddagsbesøk fredag, av en venninne som ikke tåler gluten. Hva kan jeg servere til lunsj? Jeg er ikke så glad i "middagsaktige" ting til lunsj, og spesielt ikke siden hun kommer så tidlig som kl 11.

Jeg lurer på å lage Trines lune bønnesalat. Kan noen bekrefte at den er glutenfri? Dette er ingrediensene:

2 sjalottløk, i tynne strimler
2 fedd hvitløk, i tynne skiver
1/2-1 rød chili, i tynne skiver
nøytral olje
1 boks GoGreen bønnemiks
1 boks GoGreen store hvite bønner
ca. 100 g ruccula
2-3 ss god olivenolje
friske krydderurter, feks persille, basilikum eller koriander, finhakket
1/2 sitron, saften
salt og nykvernet sort pepper
ca. 100 g feta, smuldret

Om noen har andre forslag til hva jeg kan servere, tar jeg gjerne imot. Bønnesalaten er nydelig, men jeg har laget den veldig mye i sommer og høst.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 07:47   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Jeg kan ikke se noe gluten her, men du må sjekke bønneboksene for sikkerhets skyld. Det KAN være tilsatt ting i laken, selv om jeg ikke tror det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 08:10   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Pastasalat? Det selges glutenfri pasta i de fleste dagligvarebutikker.

Jeg liker veldig godt salat med pasta, pesto, kjøttdeig, rødløk, ruccula og pinjekjerner. Så kan du servere brød til. De selger halvstekte glutenfrie varianter "over alt".

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 08:14   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Har ikkje Sigdal eit glutenfritt knekkebrød?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 08:21   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Du kan omtrent lage hva som helst. Si hva du vil lage, så kan du få en glutenfri oppskrift. Som oftest er det jo bare å la være å ha noe gluten i eller lage noe som det uansett ikke er gluten i. Det er lett for å tenke "ikke tenk på en elefant/gluten", feks skal du ha besøk av en som ikke tåler fisk, melk, egg eller mel og så er det eneste du kommer på å lage fiskegrateng.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 08:56   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Det som er viktig når du tilbereder mat til en med cøliaki (gitt at det er det din venninne har), er i tillegg til glutenfrie ingredienser, helt rene redskaper, fjøl (ikke treredskaper eller -fjøl!), bolle etc. Jeg pleier å ta en ekstra skylling med glovarmt vann og tørke med papir eller helt rent kjøkkenhåndkle, for å være på den sikre siden.

Oppskriften din består som jeg ser det av naturlig glutenfrie ingredienser, det er som HV sier ofte det beste!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 08:57   #7
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Hatting har et par ulike frosne rundstykker som er glutenfrie, det finnes også glutenfrie pitabrød fra samme leverandør, disse er ganske gode.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 09:00   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Naturlig glutenfritt er det aller beste, erstatningsproduktene er fulle av stivelse og veldig sjelden gode. Hatting-rundstykkene er et hederlig unntak, men de er steindyre.

Som Akseliane sier er hygiene viktig. Jeg blir kjempedårlig av bare få smuler og det er det ikke mange som har forståelse for. Helt rene redskaper og egne fjøler er viktig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 12:34   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Helt rene redskaper, oppskrift som ikke har med mel å gjøre i utgangspunktet, og du er i mål

Oppskriften du legger inn er glutenfri.
Men du kan jo lage omtrent hva som helst, så lenge du velger litt rene ting så du gjør det enkelt for deg selv!
Som tilbehør kan du jo ha salat, potet, ris, quinoa. Men ikke couscous og slikt. Og som Blondie sier, erstatningsproduktene er ofte fulle av stivelse, så likså greit å unngå.

Sojasaus har vanligvis gluten (Finns glutenfrie varianter), marinader og sånne ferdige barbecueoljer har ofte gluten. Men du kan bruke pesto, majones, olje, balsamico (du kan sjekke for gluten men det er vanligvis ikke noe problem), osv.

Tomat og mozzarellasalat (jeg pleier å ha i oliven også, ruccolasalat, og reker )? Den der kjempegode brokkolisalaten som verserer her inne, med bacon og pinjefrø er det vel? Gresk salad kan du lage som tilbehør. Quinoa finner du mange spennende oppskrifter med, og kan erstatte couscous i oppskrifter. Kyllingsuppen til Trine - den er knallgod

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 07:01   #10
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg trodde glutenallergi bød på litt flere begrensninger enn å unngå brød og hvitt mel - jeg må ha blandet inn sånne dietter der alt av karbo må unngås.

Men jammen har du rett i, Harriet V, at tankene kretser om elefanten; alt jeg klarte å fokusere på en stund var nybakte rundstykker.

Mange gode tips her, men etter en ut av kroppen-rødbetopplevelse i går, har jeg bestemt meg for å lage en salat med rødbet, chevre og valnøtter.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 07:33   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Gluten finnes kun i hvete, bygg og rug. Ikke havre, men vanlig havre er forurenset. Og litt flisespikking: Cøliaki er ikke glutenallergi, det er en autoimmun sykdom, altså ikke det samme som allergi.

Viktig det som sies om redskaper. For folk med cøliaki er gluten skadelig. (Ved allergi er eksponering som regel bare plagsomt, ikke skadelig, selv om det enkelte ganger kan være sterk og farlig allergi. Mange reagerer på små spor av gluten, men mange gjør faktisk ikke det i det hele tatt. Likevel, uansett reaksjon, så skader glutenet tarmene på sikt. Det er derfor veldig viktig å unngå eksponering helt og holdent.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 09:36   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gluten finnes kun i hvete, bygg og rug. Ikke havre, men vanlig havre er forurenset.

Og spelt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 09:42   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

(Ved allergi er eksponering som regel bare plagsomt, ikke skadelig, selv om det enkelte ganger kan være sterk og farlig allergi.

[presiserer]
Jeg må bare presisere, kraftig allergi kan føre til anafylaktisk sjokk, jeg vil karakterisere det som skadelig. [/presiserer]

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 10:59   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

[presiserer]
Jeg må bare presisere, kraftig allergi kan føre til anafylaktisk sjokk, jeg vil karakterisere det som skadelig. [/presiserer]

Ja, jeg mente ikke at allergi ikke kan være farlig. Presiserte bare at cøliaki ikke er en allergi.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 11:00   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Og spelt

Spelt er jo en variant av hvete?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 11:01   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Spelt er jo en variant av hvete?

Det stemmer. Men mange tror visst det er glutenfritt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 12:28   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Folk tror så mye rart.



Jeg har gode erfaringer med glutenfritt bakemel og lager alle mulige kaker med det uten at det er noe problem. Senest i går lagde jeg en haug med sukkerbrødbunner. Så lenge folk tåler nøtter og bær, sjokolade og kanskje en sort av fløte el. er det mye moro på kakefronten.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 13:15   #18
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det stemmer. Men mange tror visst det er glutenfritt.



Det er fordi SpeltErSunt™ og GlutenErGift™. Ergo må spelt være glutenfritt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 13:21   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri lunsj til venninne

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er fordi SpeltErSunt™ og GlutenErGift™. Ergo må spelt være glutenfritt.

Haha! Spelt er vel ikke SÅ sunt, btw. Og rug er vel ganske sunt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no