Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melange eller soft når man baker melkefritt?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-15, 23:55   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Melange eller soft når man baker melkefritt?

Det lurer jeg på.

En venninne arrangerer dåp i slutten av måneden og lurer på om jeg kan bare en kake for henne. Melkefritt.
Skal bake cafe sting sjokoladekake, og ha en smørkrem inni, i tillegg til ferske bringebær, og trekke den med mmf.

Noen som har erfaring og kan fortelle meg hva som blir best både i konsistens og smak når man skal bake en kake som skal trekkes med mmf?
Eller har noen et annet tips til fyll i kaken i så fall?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 00:00   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg tror den ene har noe melk i seg. Løper og sjekker den nå...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 00:02   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Joda, Soft Flora inneholder litt skummet melk. Det tror jeg ikke Melange gjør, men sjekk pakken. Bekke gir gode nok resultater syns jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 00:14   #4
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg bruker Melange uten melk og soya, den syns i alle fall jeg er best.
Soft flora spesial inneholder ikke melk, men jeg syns ikke den er så god til baking.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 03:36   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg baker mye melkefri kake for tiden, og har god erfaring med å bruke blå Melange i selve røren da det gir bedre konsistens, men Soft spesial i glasur/krem da det gir bedre smak der. Gjorde feil på den ene kaken i sist uke, og merket det med én gang jeg smakte den (slik jeg oppdaget at jeg hadde gjort feil).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:17   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg heller mest mot Malangen av en eller annen grunn, men soft i fyllet altså? Jeg er så redd det blir for mykt sjø. En smørkrem er jo fast og god i konsistensen når det er kjølig. Blir den fast nok med soft, eller sånn at den siger?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:21   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg har brukt blå soft i smørkrem mange ganger. Fibi er en racer på bakst med smørkrem og mmf og slikt og hun har laget smørkrem med Soft hos meg og sier den er omtrent akkurat som smør. Bedre egentlig siden kremen blir lysere. Konsistensen er akkurat som jeg husker smørkrem var, fast og fin. Faktisk veldig fast, helt som smørkrem! Og den smaker godt. Så det går aldeles strålende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:21   #8
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Det finnes melange med melk og så pass på. Jeg baker bare med blå soft, ikke testet melange.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:33   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har brukt blå soft i smørkrem mange ganger. Fibi er en racer på bakst med smørkrem og mmf og slikt og hun har laget smørkrem med Soft hos meg og sier den er omtrent akkurat som smør. Bedre egentlig siden kremen blir lysere. Konsistensen er akkurat som jeg husker smørkrem var, fast og fin. Faktisk veldig fast, helt som smørkrem! Og den smaker godt. Så det går aldeles strålende.

Eg og bruker blått smør i fyll og krem. Det blir kjempegodt!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:37   #10
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Blir fast og fin smørkrem av blå Soft flora, ja Absolutt dugendes under lokk av ymse slag.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:50   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Ah, supert!
Må man regulere mengden om man bruker soft i bakst somsjokoladekake? Har bakt en gang før uten melk,og den kaken ble ikke vellykket.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:01   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Jeg har alltid fulgt oppskriftene, samme mengde som oppgitt. Har en stor matblogg, og kaker er noe jeg kan, så jeg tror nok ikke det er noe forskjell i mengdeforholdet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:13   #13
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Da kjører jeg soft over hele linja. Jeg baker med smør til vanlig, så kjipt å brenne inne med masse melkefritt.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:20   #14
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har brukt blå soft i smørkrem mange ganger. Fibi er en racer på bakst med smørkrem og mmf og slikt og hun har laget smørkrem med Soft hos meg og sier den er omtrent akkurat som smør. Bedre egentlig siden kremen blir lysere. Konsistensen er akkurat som jeg husker smørkrem var, fast og fin. Faktisk veldig fast, helt som smørkrem! Og den smaker godt. Så det går aldeles strålende.

Jeg har faktisk sluttet helt å bruke smør i smørkrem. Det smaker for mye smør av det, og det blir feil for meg. Etter at jeg lagde med melkefri margarin første gang har jeg faktisk fortsatt å bruke det. Ble faktisk bedre enn med vanlig margarin.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:46   #15
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Melange smaker ikke godt så jeg bruker soft spesial til alt. Smørkremen blir mykere så du må ha den en stund i kjøleskapet før du pynter.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:52   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg har faktisk sluttet helt å bruke smør i smørkrem. Det smaker for mye smør av det, og det blir feil for meg. Etter at jeg lagde med melkefri margarin første gang har jeg faktisk fortsatt å bruke det. Ble faktisk bedre enn med vanlig margarin.

Ja, sant? Meierismør har jo en kraftig smak og jeg vet min mor aldri har klart å spise ting der smøret dominerer for mye (feks. smørkrem, suksesskake osv). Så hun har alltid foretrukket margarinvariantene. Det er jo en smakssak.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 00:32   #17
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melange eller soft når man baker melkefritt?

Da var jeg ferdig.
Ble vellykket sånn utseendemessig og konsistensmessig. Godt også, bare litt uvant. Litt tammere smak på smørkremen liksom, men absolutt god.

Lagde cafe sting-kaken i 20cm-form, og en smørksmørkrem med bringebær som fyll, og smørkrem med sjokoladesmak (kakao) utenpå.
Skal mmf på når jeg baker til dåpsbarnet og pynt. Men måtte teste dette for å være sikker på at jeg fikk det til slik jeg liker å ha det.
Så får vi se da i morgen, om hun liker den.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no