Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-13, 16:34   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Vi har endelig fått påvist melkeallergi på guttungen og er igang med å finne alternative melkeprodukter. Han har funnet ut at rismelk er best å drikke. Hva er best å bruke i matlaging? Havremelk funket bra i muffins og kake i helga (bursdagsfeiring) Men vi har ikke brukt noe i middager ennå, hva passer best til f.eks. hvit saus, grøt osv? Noen som har prøvd litt forskjellig og funnet ut hva som er best? Tar også imot tips til sjokolade og annet godteri som er melkefritt. Han er mest glad i sjokolade selvfølgelig så det hadde vært fint med et alternativ der?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 16:51   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg har blitt veldig fan av gogreen havrefløte til sauser og i gryter, ellers er gogreen sin visp god til å lage krem til kaker.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 17:23   #3
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg har brukt kokosmelk til risgrøt, det ble veldig godt

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 17:49   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg liker best soyamelk, bruker den usøtede i sauser og supper. Kokosmelk er kjempegodt i grøt, men jeg liker best versjonen der jeg bruker soyamelk OG kokosmelk sammen.
Jeg og ungene elsker alt godteriet herfra og herfra (den første er norsk, men utvalget er mye bedre i den svenske foreløpig så jeg bestiller mest derfra, utrolig god service, fine priser og rask levering). De har melkefri Bounty, Snickers, Mars, Crispo osv, og melkefri sjokoladekalender til jul (jeg og ungene hadde det i fjor, nam) og masse annet snadder.
Verdens beste hvite sjokolade har de og (Vantastic), de er helt utrolig gode!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:01   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Mens jeg synes soyamelk smaker herk, og bruker stort sett havremelk og havrefløte i det meste. Risengrynsgrøt har jeg begynt å lage med rismelk og kokosmelk, det er kjempegodt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:14   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Soya ville jeg inntatt i svært moderate mengder, ettersom det oppfattes av kroppen som naturlig østrogen.

Mandelmelk er min favoritt. Sunt, ikke så mye karber og veldig godt.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:17   #7
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Ville også vært forsiktig med soyamelk, da barn med melkeallergi ofte også reagerer på soya. Slik var det her ihvertfall.

Bruker både ris og havremelk i matlaging. I mange retter kan man rett og slett bare bruke vann.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:56   #8
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Soya og havremelk funker til varm kakao, men for at den skal bli brukbar må man ha i litt vanlije. Med litt tilvenning godtar ungene den. Rismelk funker bra på musli og lignende, men ikke til kakao.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 20:54   #9
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Vi foretrekker havremelk.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 21:26   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Både ferdig soya- og havremelk med sjokolade funker fint til å varme opp, og vips så har du kakao. Kjempeenkelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 21:58   #11
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Takker. Soyamelk med sjokolade var visst ikke noe godt, det har vi prøvd før. Da satser vi på å fortsette med rismelk og bruke havre til kakao. Så skal jeg prøve soya og kokosmelk til grøt. Han elsker grøt så det må vi få til en god variant av.

Men er det noen som har opplevd at melkefritt smør er vanskeligere å bake med? Jeg skulle bruke det til en smørekrem i helga, men det ble bare harde klumper og ville ikke blande seg med melis selv om det hadde stått ute over natta. Det ble ikke noe suksess.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:01   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Hvilket brukte du da? Alpro må du ikke finne på å bruke, det smaker hoppetau og funker IKKE i bakst eller matlaging overhodet. Pjuk.
Jeg bruker Nutana, det er perfekt. Smaker ikke så mye da, eller ingenting faktisk. Men funker til bakst og sauser og sånt. Det aller beste er Soft Spesial, men det er ikke vegansk så da bruker ikke jeg det, men du kan jo bruke det. Det smaker godt og har svært gode bakeegenskaper.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:02   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Var det Melange uten melk du brukte? Det er grusomt hardt, veldig vanskelig å jobbe med. Jeg har brukt Blå soft når jeg skal ha sånne deiger der mel skal blandes med smør, det funker fint.

Havredrikken med sjokolade er veldig god synes jeg, så det er et godt tips å varme opp den.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:05   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Hvis du vil ha en god pisket krem, anbefaler jeg virkelig denne på boks. Smaker litt frisk og søtt, et preg av eplejuice, men den er knallgod, og både jeg og ungene digger den. Soyavarianten smaker grusomt, fatter ikke at det er den de selger overalt, mens ris kun er å få tak i på nett i Norge (i Sverige tror jeg de har den overalt).
Ellers pleier jeg å piske krem av kokosmelk, rett og slett. Funker kjempefint i kakao. Om man liker kokos, vel og merke. Nydelig konsistens.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:43   #15
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Det var Melange jeg brukte ja. Prøve Soft neste gang da kanskje. Den spraykremen der har vi faktisk prøvd. Fra tiden vi trodde det var laktoseintolleranse. Guttungen liker den, mens søstra synes den var helt pyton. Nå spiller vel ikke det noen rolle siden hun kan spise vanlig krem

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 13:35   #16
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg hadde en periode hvor magen min ikke fungerte i det hele tatt, og det var en masse matvarer jeg ikke tålte. Heldigvis "vokste" jeg det av meg (jeg var i 20 årene), men det var flere år med ulike diettlister for å finne ut hva det var som forårsaket problemet. I lange perioder gikk jeg gikk helt bort fra meieri- og glutenholdige produkter og i stor grad over på disse melketypene av mandel, soya, ris, noen av listene inkluderte også havre. Disse diettlistene roet ned fordøyelsen min, men når jeg spiste ris- eller soyamelk daglig, det var ofte sammen med müsliblanding av korn som valset hirse, bokhvete, quinoa og amarant (standard glutenfrie alternativer) fikk jeg de rareste hudproblemer og jeg var utrolig (!!) trøtt. Tørr hud, sår grodde langsomt, stadig blødende sprekker langs kanten negleroten, akne... Fremdeles i dag ser jeg lett bekymret på rismelk og hirseflak, selv om jeg sikkert kunne spise det. Jeg har fremdeles forhøyede antistoffer mot melk og hvete i blodet, men jeg reagerer ikke på slike "rispetester" oppover armen. Poengen mitt er å observere hvordan gutten takler den nye maten, endringene påvirker utvilsomt systemet. Jeg gikk i flere måneder på "ris og hirse" før jeg oppdaget at jeg ikke fungerte noe særlig da.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 14:49   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg synes havremelk og havrefløte gir best smak og best resultater i mat. bruker det i sauser og supper med stor suksess. I tillegg er blå soya helt ok i deiger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 04:13   #18
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Planil er ett merke sjokolade som har noe melkefritt, finnes i matvarebutikker hvor de gjerne ligger sammen med "allergivennlig" mat. Meny og coop obs har iallfall. Bruker av og til i kaker/glasurer så gutten vår kan spise, han tåler melk men ikke nøtter/mandler/peanøtter - og heller ikke spor av som planil da er fritt for.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 10:25   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Plamil ja. Jeg synes de smaker hoppetau egentlig, men appelsin- eller mintsjokoladen går an. Har brukt den med appelsinsmak i appelsinmuffins med stort hell.

Jeg kjøpte en melkefri hvit sjokolade med cappucino på Vegetarmessa i Oslo forrige helg. Veganlife.se (og kanskje også den norske veganlife.no) har den i nettbutikken. Herreguud så god, smakte som iskaffe i sjokoladeform! Til og med ungene slukte den.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:04   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg liker best denne.



Den får man med sjokoladesmak og. Men om den er å få kjøpt i Norge vet jeg ikke.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no