Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Økologisk mat?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-06, 16:49   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Økologisk mat?

Nylig ble det opplyst at no i sommer er det over hele landet solgt store mengder epler med meget høyt giftnivå . Stoler du på at "økologisk mat" er økologisk?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:11   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at økologisk mat faktisk er økologisk mat. Dette var en veldig trist glipp.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 17:20   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i hvertfall blitt meget skeptisk. Økologisk mat trodde jeg var garantert fri for giftstoffer.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:14   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg er i hvertfall blitt meget skeptisk. Økologisk mat trodde jeg var garantert fri for giftstoffer.

Og det er den jo. Det var jo ikke økologiske epler de solgte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:20   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å se etter økologiske merker, feks. Debio. Men en ting jeg kom til å tenke på, er at mange gårder jo går over fra vanlig "kjemisk" landbruk til økologisk landbruk. Da er jo ikke jorden ren, og jeg har lest at det kan ta opptil 100 år før jorden er helt fri for disse giftstoffene. :måpe:

Vet ikke om det er bullshit, men jeg fikk meg en liten støkk da jeg leste det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:47   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

http://www.firda.no/article2294511.ece

Jeg leste økologisk

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 20:32   #7
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

OI!
Det er nok unntaket mer enn regelen.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 20:46   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rimelig sikker på at dette var en lei glipp. Jeg kjenner godt til både Debio, helios og Oikos-systemet, og vet at de er nøye på kvalitetskontroll. En glipp er ikke nok for at jeg slutter å stole på systemet. At jorda bruler lang tid på å bli ren er et argument FOR økologisk landbruk, snarere enn MOT.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:00   #9
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper også at det bare var en glipp. Det vil være synd for hele næringa om folk begynner å tvile på produktene. Det er mange som satser hardt for å få det til å gå rundt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:30   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

http://www.firda.no/article2294511.ece

Jeg leste økologisk

Epler fulle av sprøytemidler er ikke økologiske. De ble solgt som økologiske selv om de ikke var det. Get it?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:37   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

At jorda bruler lang tid på å bli ren er et argument FOR økologisk landbruk, snarere enn MOT.

Ja for all del. Jeg syns det er skremmende hvor mye skade et vanlig landbruk kan gjøre mot jorda, og det er jo egentlig ganske horribelt at det fremdeles blir dyrket mat med kunstig gift-gjødsel. Tomater blir jo ofte ikke dyrket i JORD engang, de står i giftige kjemikalier.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:51   #12
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, dette var en veldig trist nyhet. Vi kjøpte selv flere kilo røde epler fra Helios i den aktuelle perioden. Det er en glipp når slikt skjer, man kan aldri sikre seg helt. Jeg tror at i et litt større perspektiv er det mye mer å vinne på å velge økologisk allikevel.

Og det er nok helt sikkert at det kan finnes noe giftrester i jorda, men det som brukes av plantevernmidler i dag brytes raskt ned. Det er derfor ørsmå mengder det er snakk om. Noe vil det alltid være fra luften og vannet også, men i forhold til å pøse på med tonnevis av kjemikalier i året er jo økologisk helt klart å foretrekke. Nytter ikke å bli altfor redd for kjemikalier, for de er overalt uansett.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 11:06   #13
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Jeg har hatt for vane å ikke kjøpe økologisk fra spania, rett og slett fordi at jeg ikke stoler på at det er økologisk. Jeg har bodd i spania, og har sett hvordan holdninger folk har til regelverk er. Og sjekke at ting går ordentlig for seg? Joda, de gjennomfører det av og til. Helst i skippertak i august/september.

Jeg velger heller ikke-økologisk fra norge, enn "økologisk" fra spania.

Men nå som det er slik blest om det i media, kommer jeg nok ikke til å kjøpe "økologisk" fra andre land heller.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 11:09   #14
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg velger heller ikke-økologisk fra norge, enn "økologisk" fra spania.

Jeg stoler på mattilsynet - de virker meget aktive.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 13:50   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg velger heller ikke-økologisk fra norge, enn "økologisk" fra spania.

Jeg stoler på mattilsynet - de virker meget aktive.

Hvis valget står mellom norsk økologisk og norsk ikke-økologisk, da? Debio er jo veldig nøye? Har du sjekket debio.no?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:55   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Skulle det ikke komme noen nye retningslinjer for økologisk godkjenning i EU-området nå? Og at de nye retningslinjene er mindre kravstore enn de nå gjeldende norske?
Hm, kom over det i en avis tror jeg her en dag... :ammetåke:

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:06   #17
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polkadot, her.

Jeg velger heller ikke-økologisk fra norge, enn "økologisk" fra spania.

Kanskje dette er det mest økologiske valget, sett fra miljøsynspunkt, siden det blir mindre langtransport etc.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 22:46   #18
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Kanskje dette er det mest økologiske valget, sett fra miljøsynspunkt, siden det blir mindre langtransport etc.

Du har nok rett i det.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 00:37   #19
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Kanskje dette er det mest økologiske valget, sett fra miljøsynspunkt, siden det blir mindre langtransport etc.

Joda, sett fra hele moder jord sitt synspunkt. Men hovedargumentet mitt for velge økologisk går på det å i minst mulig grad å innta skadelige sprøytemidler. Lenge leve egoismen

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no