Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Erstatte melk i baking

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-13, 23:37   #41
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja nei, det er jo smak og behag. Jeg kjenner bare ørlite soyasmak i den, men det er så lite at det er ikke plagsomt i det hele tatt. I iskremene (kun de på boks) kjenner jeg det mer, så de liker jeg ikke så godt. Alpro sin sjokolademelk er en favoritt her i huset, den liker alle, veganere eller ei, men ren soyamelk drikker vi ikke. I mat kjenner vi det overhodet ikke da. Jeg har laget saus av soyamelk til mange ikke-veganere, og alle skryter fælt og sier de ikke kjenner forskjell, så du er nok overfølsom ja. Jeg kjenner et par som er det. Men heldigvis finnes det jo mange andre gode erstatninger.

Eller du har veldig høflige gjester!

Neida, jeg innser at jeg er sensitiv på soyasmaken. Jeg tror også det er lettere å venne seg til slike smaker når man ikke hele tiden veksler mellom "vanlig" smak og soyasmak. Datteren min takler det helt greit, men hun spiser jo bare erstatningene. Jeg kunne sikkert vent meg til det, jeg også, men det trenger jeg jo ikke.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 00:31   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Tro meg, dette er ikke høflige gjester, de fleste rundt meg er direkte brutalt ærlige. Men det er jo å foretrekke, for da vet jeg jo når jeg bommer og ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 14:30   #43
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Jeg liker heller ikke soyaalternativene. Ungene spiser soyayoghurt og soyais, ellers bruker vi ikke noe særlig med soya, havre er så mye bedre.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 15:19   #44
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Jeg synes havrefløte og havremelk funker fint. I rundstykker bruker jeg vann og olje eller vann og melkefri margarin. Hvis vedkommende tåler egg, så blir de mer smaksrike med et egg i.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 15:20   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Det som er så greit med havrefløte, er at den fås tak i nesten overalt. Her får man havrefløte til både matlaging og visping både på Rema, Kiwi osv.
På Kiwi og et par andre butikker har de små porsjonspakker (type Kjeft med sugerør) med sjokolade-havremelk. De står i romtemperatur da, det er litt kjipt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 22:11   #46
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Og så jeg som nettopp skulle si at jeg ikke finner havrefløte noen steder.
Fant en til bruk i mat da, så den skal jeg teste ut i sausen i morgen tenker jeg.
Men havredrikk står det på de eneste havrekartongene jeg har funnet, enten 0,5 % fett eller rundt 4? Husker ikke, men det er det som erstatter melk eller har jeg ikke funnet havremelk enda?
Har vært på to ganske store Meny, en kiwi (der hadde de nada) og to Rema, og de sistnevnte hadde Imat havrefløte og altså Havredryck tror jeg det stod på dem.

Og så nam til den sjokoladekaka! Datteren kom hjem fra skolen i dag og hadde hatt natron og eddik-eksperiment, så da ville hun teste ut kakebaking for å se om det boblet like mye. Da ble det kake til venninnelunsj denne uka og da gitt.

Men jeg har pisket kokosmelk- og vel, jeg hadde oppi to ss melis som jeg leste ett eller annet sted, og det ble så mektig at jeg ikke vet om jeg orker. Men som tilbehør til den sjokoladekaka lengre opp her var det kjempegodt i følge mannen.

Tusen takk for mange tips og innspill, setter pris på det altså.
Og så har jeg nettopp våget meg på mmf, det var jo så enkelt og greit at selv jeg klarte det. Så heretter blir det nok mer av det, og eldste var svært fornøyd med det.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 22:16   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte melk i baking

Havredrikk er det samme som havremelk ja.
Har du prøvd å lage mandelmelk selv? Det er gøy, og smaker godt og. Jeg bruker det i smoothies av og til, og ungene liker å drikke det. Du lar 2 dl mandler ligge i bløt over natten, så blender du det i en kraftig blender eller food processor sammen med 2 dadler uten stein (kan sløyfes, men anbefales virkelig, Meny har deilige Medjool-dadler i løsvekt, smaker som karamell), 1 liter vann og gjerne ørlite rent vaniljepulver om du har. Kjør til en helt glatt masse. Sil den gjennom en tynnmasket sil så har du melk! Nøttemassen som blir til overs kan du bruke i kaker, kjeks osv, eller kaste den om du ikke orker å lage noe.

Er du i Sverige for å handle noen gang, har de enormt mye bedre utvalg der enn her, det er en skam. De har Alpro mandelmelk, enormt med yoghurtsmaker (bla. vanilje og kirsebær), og mye annet snadder. Jeg MÅ ta meg en tur i sommer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no