Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-24, 09:43   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.947
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg nå ha ny sekk. Er veldig usikker på hva jeg vil ha. Å kjøpe ryggsekk er nesten en litt høytidelig handling - dette blir kanskje min siste ordentlige langtur-ryggsekk. I utgangspunktet skal den nå brukes på en 6 dagers tur i Rondane, hytte til hytte, men den bør også fungere på tur med telt hvor jeg å bære litt mer, men mannen tar hoved-børa.

Jeg er veldig glad i Fjällräven og lurer på Kajka 55 W. Eller Keb 52 Dame. Men så finnes det jo andre lettere sekker også.

Hva slags sekk og hvor stor bruker du på flere dagers turer i fjellet, med eller uten telt? Hva ville du hatt om du kjøpte ny nå?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 09:48   #2
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Bergans Helium woman 55 liter hvis jeg skal på tur mer enn 2-3 dager og/eller har med telt & utstyr. Hatt den i mange år, og er veldig fornøyd.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 10:19   #3
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.885
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg har Helsport Alta Lady 65 liter til langtur-bruk. Den passer perfekt til ryggen min og er lett i seg selv. Det går an å ta av topplokket og bruke som veske, eller snurpe den sammen om du ikke trenger all plassen. Liker at den kan åpnes på sidene. Denne selges ikke mer, så hadde sett etter en med lignende funksjoner slik som Kajka-sekken.

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 10:29   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg er glad i stor sekk sånn at jeg slipper å henge ting utenpå, så jeg gikk for en 85l
Jeg har forløperen til denne:
https://www.osprey.com/no_nb/osprey-...21#color=Black

Den kommer 2 størrelser ift rygglengde.
Og noen modeller (?) har topplokk som kan bli til en liten ryggsekk. (og sekken fungerer også uten topplokk)
Den er jo ganske tung 2,5kg. Og det hadde jo kanskje vært digg med en sekk som veide rundt 1 kg også ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 26-04-24 kl 10:41.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 11:05   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.203
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg liker også stor sekk med god plass. Kjøpte Gregory Deva på 80l for noen år siden, og er veldig fornøyd. Den er veldig praktisk, og har et godt bæresystem som følger kroppens bevegelser.

https://www.fjellsport.no/merker/gre...-nocturne-blue

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 11:14   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.406
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Det er jo litt smak og behag, men jeg har gått ned i sekkstørrelse til bruk for sommerturer mellom betjente hytter. Da bærer jeg kun klær, lakenpose og matpakke + drikke. + gjerne noe greier for slitne barn/besteforeldre.

Har erfart at det er nyttig med en god sidelomme der drikkeflasken kan være lett tilgjengelig uten å måtte ta av sekken. Helst selvbetjening, eller ved at turkompis kan nappe den ut og sette den på plass.

Synes den største Fjellrevensekken så lekker ut, og med praktisk sidelomme.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 16:47   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.897
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Eldgammel fra Berghaus for kvinner. Stor sekk, praktisk med lommer. Men viktigst er ryggen justeres lengden i til riktig størrelse, og at den har godt hoftebelte som sitter rett. Slik kan jeg gå med tung sekk uten å plages.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 19:25   #8
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.241
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg har den veldig lette herreutgaven av Osprey Eja 55 - forløperen til denne, og elsker den.
Denne veier 0.9 kg.

I tillegg har Sportsnett akkurat nå 20 % rabatt når du kjøper to valgfrie varer.
Om du vil prøve sekken har de fysisk butikk på Lille CC Vest.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-24, 23:36   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg har kjøpt osprey med anti gravety system. Måtte teste flere ganger før jegcturte kjøpe. Testet med vekt i butikken.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-24, 12:37   #10
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.947
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg har blitt ganske sikker på at jeg vil ha Keb-sekken, men også blitt veldig usikker på om jeg burde gå opp til 72 liter i stedet for 52. Men jeg ser jo også at noen av dere har gått for 55 liters sekker til denne bruken, så den lille burde kanskje holde. Hvis jeg skal på ordentlig langtur i ukevis, eller tur med telt, skal jo mannen være med, og da kan han bære mer, ikke sant?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-24, 12:40   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.501
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg har en 75 liters sekk, og ville ikke hatt noe mindre enn det. Den har gode kompresjonsstropper i sidene, så man får tyngdepunktet nær ryggen og den er god å bære selv om den ikke er full.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-24, 13:17   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.203
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Jeg vil heller ikke gått for 52l. Ikke hvis du skal på teltturer. Den sekken er forøvrig ganske tung, og veier like mye som min på 80l.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-24, 20:53   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags ryggsekk bruker du på fjelltur hytte til hytte?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har en 75 liters sekk, og ville ikke hatt noe mindre enn det. Den har gode kompresjonsstropper i sidene, så man får tyngdepunktet nær ryggen og den er god å bære selv om den ikke er full.

Samme her, og har hatt min i veldig mange år. Den er laget for damer og er smalere øverst enn herresekker. Det eneste jeg savner er muligheten til å åpne sekken helt fra siden, jeg har kun åpning oppe (og et lite rom nederst).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no