Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-09, 13:14   #1
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Jeg skal lage helstekt kalkun til familiebesøk 1. juledag. Har ikke tenkt å ha noe stuffing, og lager en saus av kraften. Men kalkun er ikke noe jeg pleier å lage, så jeg lurer litt på hvordan dere som har mer kalkunkompetanse gjør det, oppskrifter og hva serverer man til?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:19   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Waldorfsalat er jo et must. Jeg syns nå det er veldig godt med eple og svisker som er stekt sammen med kalkunen jeg da. Ellers har jeg ingen kompetanse på selve stekingen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:22   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Det finnes en fantastisk kalkuntråd her på FP. Bare let litt under Mims oppskriftsforum. Der står de mest inspirerende triks og tips.

Vi lager stuffing med bacon, sopp og snøfriskost samt noen urter. Den blir alldeles himmelsk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:26   #4
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Vi pleier å servere waldorfsalat (som du har fått tips om), bacon, svisker og rosenkål til.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:27   #5
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Jeg stapper epleskiver og svisker inni kalkunen. Stuffing har jeg aldri laget - er litt skeptisk for det sies at det er vanskelig å få den gjennomstekt og det er ikke særlig gunstig hvis det er en stuffing med kjøtt i. Mulig det tar lengre tid å steke kalkunen også da. Men hver sin smak!

Jeg pleier også å skjære et lite snitt i brystet ved halsåpningen på fuglen samt midt oppå lårstykkene og deretter løsne skinnet fra kjøttet (forsiktig så det ikke revner). Lager kryddersmør av godt smør, salt, pepper og urter (hvitløk, estragon feks) og stapper godt inni denne "lommen". Jeg steker deretter kalkunen i en langpanne med en cm vann oppi. Med jevne mellomrom heller jeg av vannet over kalkunen, også inni. Mot slutten ca hvert 15 min. Dette gir en kjempesaftig kalkun! Steketermometeret som følger med pleier forresten aldri å virke hos meg så det er viktig å beregne steketid og følge med underveis. Tørr kalkun er IKKE godt!

Jeg lager saus av sjyen fra kalkunen + innmaten, som brunes lett i panne først før jeg har den i en kjele sammen med gulrot, løk, salt og pepper, evt persillerot/sellerirot. Dette får småkoke på lav varme i ca 2 timer, deretter siler jeg av og tilsetter fløte, en liten dæsj soyasaus, 1-2 ss portvinsgele og evt mer krydder.

Vi bruker poteter kokt med masse havsalt, gulrøtter i skiver, rosenkål og hjemmelaget waldorfsalat til.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:30   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Jeg deler den opp jfr. lenken til den øverste filmen her, og det revolusjonerte kalkunen som festmiddag for meg.

Så lager jeg stuffing i form som blir mer som en lun paté, med valnøtter, salvie og biter av røkt juleskinke i tillegg til farse, egg, fløte, salt og pepper.

Fløtesaus med portvin.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:33   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Klin fuglen inn med masse smør, putt masse hvitløk og smør inn i baken på den, dryss over salt, pepper, kanskje litt piffi, og annet godt krydderi du har i skapet. Sleng litt løk og gulrot i bunn av langpanna sammen med ca en halv til en liter vann, det lager god kraft.

Sett inn beistet på 100 grader om morgenen en gang, sånn i ti-elleve tiden, la den stå der og kose seg frem en liten time før servering. Da gasser du opp til 200 til den ser gyllen og fin ut. Legg gjerne alu.folie over lårene så de ikke svir seg.

Hvil, slice and dice, og nyt. Med poteter, saus, gulrot, brokkoli, blomkål, coleslaw, mais, rødbeter og tyttebær. Namnam.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:41   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Jeg pleier å fylle den med medisterfarse jeg. Fordi den blir så saftig da.

Også gjør jeg bare sånn det står i veilederen i esken og da blir det kjempegodt.

Men jeg ville nok heller hørt på Mim enn på meg. :kjent for å noen ganger bruke Toro:

  Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:48   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Klin fuglen inn med masse smør, putt masse hvitløk og smør inn i baken på den, dryss over salt, pepper, kanskje litt piffi, og annet godt krydderi du har i skapet. Sleng litt løk og gulrot i bunn av langpanna sammen med ca en halv til en liter vann, det lager god kraft.

Piffi???

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:00   #10
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Tjorven, det var ganske mange kalkuntråder. Er det denne du tenker på?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:02   #11
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Kokte kastanjer.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:08   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Ta den uten fjær. :har ikke glemt Mim sitt tilbud om levende kalkun på Knertenfesten:

  Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:10   #13
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Av tilbehør er det en 'stuffing' (som ikke skal inn i kalkunen) i Priors oppskriftshefte som er helt sinnssykt god - den med loff, bacon, sopp, rømme og persille. Oppskriften ser rar ut, resultatet ser rart ut, men den er altså fullstendig avhengighetsskapende. Spesielt hvis man dobler rømmemengden.

Utover det har vi gjerne fløte/appelsinsaus: En hvilken som helst fløtesaus i pose, med 1/3 kraft, 1/3 fløte og 1/3 appelsinjuice som væsketilsetning, pluss litt buljong, salt, pepper, ripsgele og madeira/portvin/konjakk/sherry eller hva man nå har.

Babygulrøtter, svisker, rosenkål og tyttebær eller ripsgele hører også med.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:15   #14
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Kokte epler med tyttebærsyltetøy er godt tilbehør, sammen med Waldorfsalat og rosenkål.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:19   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Hvis du deler den opp som på videoen jeg lenket til, kan du koke kraft til sausen på det du skjærer bort. Den blir avsindig god.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:31   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun; tips, triks og tilbehør?

Jeg drar frem den gode gamle "kalkuntråden".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
julemat, kalkun

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no