Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få en saftig kalkun?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-06, 12:49   #1
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan få en saftig kalkun?

SKal lage kalkun for første gang alene uten mamma.
Hvordan får jeg kjøttet mørt og godt?

Har hørt at grønne epler gir god smak. Hvor legger jeg disse?

Tilbehør? Fløtesaus, potet, rosenkål og gulrot? Noen andre tips?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 13:03   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Vi pleier å ha tyttebærsyltetøy til også.
Eplene kan du legge inni kalkunen, gjerne sammen med svisker.

Kalkunen skal pensles med smør, salt og pepper. Om du smører litt smør under skinnet blir det ekstra godt.

Om den ligger på rist oppå langpanne kan du ha en desiliter vann i langpanna, og dekke hele greia med aluminiumsfolie.

(Sier hun som ikke gadd å styre med noe i dag og bare satt kalkunen i ovnen etter å ha smurt litt smør, salt og pepper på utsiden. Jeg hadde vann i langpanna da.)

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 13:07   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Jeg vet at mannen pleier å styre med å sprøyte væske inn i kalkunen med 50 mililiters sprøyte med rosa/grønn spiss (for kjennere ). Han trakk opp kraften som rant ned i vannet og sprøytet inn igjen med jevne mellomrom i stekeprosessen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 13:08   #4
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Man sprøyter inn fløte og hvitvin i kjøttet

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 13:28   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Jeg pleier å putte inn i noen mandariner delt i to, sammen med epler, gulrot og løk. Jeg bruker også steikepose, da forsvinner ikke saftene og det blir masse kraft.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 13:36   #6
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.


Tilbehør? Fløtesaus, potet, rosenkål og gulrot? Noen andre tips?

Waldorfsalat, babygulrøtter, rødvinssaus, tyttebær...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 14:09   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Kan noen her fortelle meg om jeg skal ta av aluminiumsfolien på slutten av steketiden?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 14:13   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Jeg bruker å kjøpe gigant stekepose som jeg putter en ferdig "smurt" og krydret kalkun inn i. I tillegg steker jeg eplebåter og svisker sammen med kalkunen inni posen. Da blir det i tillegg til saftig kalkun masse kraft som jeg lager saus av. Som tilbehør har jeg mandelpotet, waldorfsalat og som regel rosenkål og gulrøtter.

Engod rødvin hører til - synes jeg!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:02   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Kan noen her fortelle meg om jeg skal ta av aluminiumsfolien på slutten av steketiden?

Ingen?
Nå har den stått i ovnen i 2 1/2 time, og ser bleik og puslete ut. Vil den bli "gyllen" om jeg tar av folien?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:10   #10
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Du bør nok fjerne folien ja

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:12   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Du bør nok fjerne folien ja

Takk for svar.
Jeg skulle egentlig si det på prikk, men måtte visst prikke andre før jeg får prikke deg igjen.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:50   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

SKal lage kalkun for første gang alene uten mamma.
Hvordan får jeg kjøttet mørt og godt?

Har hørt at grønne epler gir god smak. Hvor legger jeg disse?

Tilbehør? Fløtesaus, potet, rosenkål og gulrot? Noen andre tips?

En god stuffing som er litt fet er fint.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 16:09   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Du kan også legge baconskiver over kalkunder under steking, da blir den saftig og god.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 17:00   #14
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Min kalkun får seg intramuskulære injeksjoner med smeltet smør eller kraft.

På apoteket:
-jeg prøver å forklare hva jeg skal ha den veterinærkanylen til.
Apotektekniker: "Er kalkunen din syk?" .

Stekepose sverger jeg også til. Bare pass på å få den stor nok.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 18:10   #15
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Min kalkun får seg intramuskulære injeksjoner med smeltet smør eller kraft.

På apoteket:
-jeg prøver å forklare hva jeg skal ha den veterinærkanylen til.
Apotektekniker: "Er kalkunen din syk?" .

Stekepose sverger jeg også til. Bare pass på å få den stor nok.

Men sprøyter du inn overalt? Eller bare et par steder? Og hvor mye sprøyter du inn?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 18:55   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Jeg gidder ikke styre slik. Setter kalkunen in i varm ovn, smurt med smør, salt og pepper. Etter en halvtime senker jeg tempraturen til 80-100 grader og lar den stå lenge. Dekker den gjerne med bacon. Lang tid på svak varme er svaret. Langsteking gir saftigere kjøtt.

Skru opp tempraturen mot slutten.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 19:28   #17
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Men sprøyter du inn overalt? Eller bare et par steder? Og hvor mye sprøyter du inn?

Kanskje fem-seks shots på 10-20 ml? (på usikker is her, slumper alltid) I store muskler: bryst og lår hvertfall.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 19:52   #18
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Masse gode tips her!. Brukte svisker og epler og penslet med smør, salt og pepper. Jeg måtte gå i butikken og dusje, samt andre småting, så svigermor skulle ta seg av resten...
Ble sånn passe god. Svigermor gjorde den tørr uansett..."Hadde den i litt lenger, så vi var sikre på at den var gjennomstekt"

Men det var god saus og mandelpoteter

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 14:08   #19
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Masse gode tips her!. Brukte svisker og epler og penslet med smør, salt og pepper. Jeg måtte gå i butikken og dusje, samt andre småting, så svigermor skulle ta seg av resten...
Ble sånn passe god. Svigermor gjorde den tørr uansett..."Hadde den i litt lenger, så vi var sikre på at den var gjennomstekt"

Men det var god saus og mandelpoteter

Det var jo kjedelig at den ble tørr da. Men godt at måltidet totalt sett ble bra.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 19:46   #20
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få en saftig kalkun?

Litt sent, men godt....

Langtidssteking er tingen! Vi stekte vår kalkun på litt over 6 kg på 90-100 grader i 8-9 timer. Da ble den veldig saftig. Alle som spiser kalkun hos oss blir alltid veldig overrasket over hvor saftig og god den er. Og det eneste ellers jeg gjør er å pensle den med olje, og krydre med salt og pepper, og inn i ovnen med den.

Skulle kalkunen bli ferdig før man har tenkt er det bare å senke ovnstemperaturen til 80 grader, da holder den seg på kjernetemperaturen til tiden er inne for å spise. Og ikke blir den tørr da heller.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kalkun


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no