Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-10, 16:33   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Neineinei - du kan ikke det her!
Sånn gjør du: Sett ski/snowboard/noe i den stilen på ungene og mannen og hiv de ut. Tenn peisen og åpne en rødvin. Finn gjerne frem sytøy.

Mye bedre.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 16:54   #22
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn



Kanskje dere skulle vurdere å reise på en helg til et skisenter for å få et dagskurs? Romjulstur til Norefjell, Trysil eller Hafjell for eksempel? Jeg har ikke hørt om familiekurs, men det kan godt tenkes at det finnes.
http://www.norefjell.com/index.php?id=23&lang=no

http://www.skistar.com/no/Trysil/Skiskole/Gruppekurs/


På de to siste vinterferiene har storebror stått på slalåmkurs i 1 dag. Heismannskapet er vel de fleste steder behjelpelige i å hjelpe nybegynnere i å komme riktig på i heisen, vil jeg tro. Hvis man står i barnebakken i starten kan man jo terpe på det mest basic sammen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 16:57   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Jeg stod slalåm for første gang da jeg var 32 eller noe sånt. Det var overraskende lett.

Hvorfor er snowboard farlig? Jeg bare spør fordi jeg virkelig ikke har peiling. Mannen min påstår at det er farligere enn mye annet og er skeptisk. Jeg kan ikke noe om det og kan derfor ikke uttale meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:01   #24
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Mye lurt her.

Min erfaring tilsier at den optimale løsningen for skiglede er kurs for begge to. Uansett har jeg to punkter jeg synes gjør alt så mye bedre:
- Korte ski
- "Korte" delmål

Lykke til, slalom er knallgøy og vi er overraskende nok blitt en skikkelig slalomfamilie. Jeg som skulket alle skiturer som barn.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:02   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Jeg hater at det er langt til skibakkene her vi bor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:07   #26
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

[Avsporing] Det kunne godt vært nærmere, ja, men det går akkurat som dagstur likevel. Med gode piggdekk er det 2 timer hver vei. [/Avsporing]

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:09   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Sporer mer av, siden vi først er i gang: Når vi bor her vi bor, og det er 2 timer til nærmeste trekk, la oss si at vi er der tre-fire ganger i sesongen hvis vi er heldige: Er det lurest å leie ski til ungene? Vi voksne har. Og heiskort til fire? Det må da bli spinndyrt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:22   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Det kommer helt an på, Hyacinth. Leieprisen på ski, staver og støvler er relativt rimelig, så jeg ville kanskje leid første gang om dere ikke vet om dere vil like det. Men slalom er litt en forpliktelsessport føler jeg. Utstyr som ikke passer og lite satsning på grunnopplæringen fører ofte til at det ikke blir flere turer. Bruktutstyr er billig og greit.

Er alle 4 så flinke at heiskort er nødvendig for alle? På Tjørholm er barnetrekket gratis. Selv om den bakken er liten gir den ganske gode opplevelser for de mest uerfarne, og er den lengste av barnetrekkene i Sirdal. De setter opp utstyr til å trene sving også. Jeg syntes den bakken var grei de første to helgene for meg selv også. ()

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:09   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Åja, sånn ja. Jeg trodde man måtte ha heiskort til alle, uansett, jeg. Nei, ungene trenger ikke heiskort. Det ene barnet har stått på slalåm bare en gang. Må man ikke betale noe i barnetrekket?

Vi voksne bruker heiskort, men jeg renner bare i den letteste løypa på Fidjeland og den letteste i Svandalen. Det er nok for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:29   #30
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Jeg har lyst til å kjøpe ski til meg og ungene (de store). Kurs tror jeg er genialt, for sist vi sto, måtte jeg holde fast eldstemann i heisen. Det var tungt. Veldig tungt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 19:51   #31
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Jeg har kjørt snowboard i 25 år, og har fått flere voksne familiemedlemmer til å begynne med det. For det meste har det gått veldig bra, og faktisk har det fungert best for de som ikke hadde slalåmerfaring. De som hadde stått en del på slalåm før slet mye mer med å venne seg til snowboardbevegelsene.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 19:53   #32
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg "lærte" det i voksen alder (dog pre barn). Jeg klarte kun å svinge til ene siden, den andre var komplett umulig. Jeg sto et par ganger, men har ikke turd å prøve igjen etter at jeg falt og slo meg så salig, at jeg var sykemeldt i en uke med strekk i en muskel i nakken (som i tillegg ble betent) og hadde store smerter.

Det at man ikke får svingt begge veier skyldes veldig ofte at man har feil bein forrest. Det lønner seg gjerne å leie et brett som er motsatt, veldig ofte løsner det da.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 19:56   #33
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Startet med slalom som barn og var ganske habil. De fleste bakkene var kjedelige. Som voksen ble jeg lei av heiskø og prioriterte langrenn. Nå er jeg absolutt ikke flink i slalom lenger. Men da jeg skulle prøve snowboard for 10 år siden, tenkte jeg det skulle være ganske simpelt å lære. Det var det ikke. Vil derfor anbefale slalom for de voksne, tror det er lettere.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:22   #34
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.608
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Ungene er bare å sette på skia og si der er heisen. Vips så er de på toppen og på vei ned. No problemo. Voksne litt verre. Spesielt når man blir redd når farten øker. Jeg har kjørt slalom en håndfull ganger. Foretrekker å være barnebakken og tryne. For det gjør jeg.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:25   #35
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Martis: Står din eldste på slalåm? Har du vært i den lokale bakken? Mener du at jeg bare skal dra med eldstemann til bakken, sette ham på heisen og så kommer han seg ned selv? Vil du være med og holde meg i hånden?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:36   #36
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Det kan nok lønne seg å lære hvordan man stopper før man slipper unger, og voksne, opp i bakken.

Men unger lærer dette rimelig kjapt. Jeg tror jeg kjørte to turer med Jonas i fjor før han hadde stoppteknikken inne. Etter det måtte jeg bare lukke øynene og la han holde på. Han ble rimelig sur, og kunne ikke begripe hvorfor, da han ikke fikk hoppe på bigjumpen i Kongsberg i vinter. Særlig.

Jeg synes det var vanskelig å lære og kjøre snowboard. Mulig fordi jeg har stått slalom i så mange år. Det løsnet til sist. Etter mye knall, fall, stjernetitting og fuglekvitter. Det er utrolig morsomt, og jo høyere fart man får jo morsommere blir det. Desverre fikk jeg skrekken etter ett fall rett på snørra, og jeg har ikke brukt brettet siden.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 09:42   #37
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Hvis det er muligheter for kurs, tror jeg det er lurest. Flere her sier at barna hører mer på kursledere enn foreldre, og det tror jeg faktisk er tilfelle - i tillegg så har de trening i å forklare og vise. Jeg vil anta at det ikke skal mye til før barna løser koden.

Jeg er VELDIG imot foreldre som bare slipper barna utfor bakken uten at de kan å kjøre slalom - husk at de kan få en forferdelig fart (spesielt i lange bakker), og dersom de ikke kan svinge og bremse kan det ende med katastrofe både for dem og andre. De må lære å kontrollere skia før de slippes løs. Vi har brukt sele på barna i starten mens de har lært svingeteknikk og bremsing, deretter har vi latt dem kjøre med selen slakt slik at de egentlig kjører selv men vi kan stoppe dem om behovet er der. Når vi har følt at de har kontroll, har vi sluppet dem ut alene.

Det med heisen fikser ungene fort. Heismannskapene er vanligvis hjelpsomme, i alle fall har vi alltid fått hjelp (står på Bjorli og på Oppdal, også prøvd Voss). De har til og med hjulpet ho mor til å finne en hjelpsom erfaren mann til å dele heis med en gang jeg friket ut i køen fordi heisen var så sinnsykt bratt (fjellheis) at jeg ikke ville opp i den - og da hadde jeg allerede sendt mine tre barn i forveien uten annen voksen tilstede

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 10:07   #38
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Den lokale bakken din er ganske bratt, Veronal, så han bør absolutt lære seg både å svinge og å stoppe før han bare settes utfor. Hvis de ikke har instruktører der, er det mulig å både melde seg på korte kurs eller leie en instruktør til familien for en helt grei pris på Kongsberg. Det gjorde mannen og midterste her i fjor for å lære seg litt snowboardteknikk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:40   #39
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Ok, jeg skal sjekke med min lokale bakke om de leier ut instruktører på timebasis. Det aktuelle kurset med oppstart etter jul er fulltegnet allerede på tirsdager (de har på onsdager også, men det kolliderer med skiskolen). Evt. trenere det til neste sesong og sørge for å melde ham på tidsnok.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 16:23   #40
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slalåm eller snowboard for uerfarne voksne og barn

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Martis: Står din eldste på slalåm? Har du vært i den lokale bakken? Mener du at jeg bare skal dra med eldstemann til bakken, sette ham på heisen og så kommer han seg ned selv? Vil du være med og holde meg i hånden?

Vi har bestemt oss for å vente til neste år og fokusere på langrenn i år også, men ja, noe sånt tenkte jeg. Dog ser jeg at heisen kan være utfordring, han vil trenge hjelp der et par ganger før han har teken. Det står jo mest sannsynlig en voksen og putter kroken/disken mellom beina på han så så snart han har balansen i heisen inne så fikser han dette. Jeg har heller ikke testet den lokale bakken. Er det flere løyper der? Barnebakke?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no