Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Ski til voksne skinybegynnere

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 23:18   #121
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Jo mer jeg leser innser jeg at mine 20 år gamle ski med rottefellabinding snart hører hjemme på skimuseet, og at jeg kanskje burde invistere i et par nye.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:42   #122
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvah behager?

For å utvide min skikompetanse - hva er det konkret som gjør at den ikke er suveren? (Forklaring med teskje er nødvendig.) Innsving? Spenn? Materiale? Annen skiterminologi som jeg ikke vet at jeg trenger å kjenne til?

Kan ramse opp hva som skiller en bra og en dårlig ski da, uten å gå inn på modeller...

* Innmat (dette avgjør om spensten i skiene holder seg bra og hvor bra det er i utgangspunktet).

* Cap konstrusjon, evt fraværenhet av dette (eller utsiden om du vil) avgjør om skiene er vridningstive eller ikke (jo stivere jo bedre.. type innmat spiller også rolle her).

* Sålen.. den kan være sintret eller ekstrudert. En sintret såle ser ut som en stratos, mens en ekstrudert er mer melkesjokolade. Dvs at en sintret
såle trekker bedre til seg glider, smøring ol. Den glir derfor bedre.

* De litt dyrere skiene har feste for binding, hvilket gir skien lenger levetid. Man kan skifte binding uten å måtte rive opp skien, plugge hull, borre nye osv.

* Vekten øker på rimeligere ski.

Er sikkert mer, men i grove trekk da.

Lillehammer er nok bra nok for de aller fleste, men om du går mye så vil de bli slappe før dyrere ski (levetiden er kortere), og de er nok litt mindre stabile og glir litt dårligere enn feks Birkebeinern som er noen hakk over. Det er uansett snakk om marginer om du ikke er litt aktiv og kresen på ski. Her som med alt annet, så får man jo hva man betaler for.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:48   #123
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Madshus Birkebeiner carbonski med støvler som har ekstra ankelforsterkning . Jeg ba om ski som kunne ta litt av mine alpinistfrustrasjoner (de skulle være maks stabile og styrbare) og jammen har jeg fått det. Et helt nytt liv etter billigski og smørefrie ski !

Takket være smøreråd i sportsbutikken (en gang med fiberklut, to lag grunnvoks, så blå spesial) er vi ikke bakglatte eller noe, og alt er bare ren fryd.

Tenk, at ungene nå faktisk MASER om å komme ut og stå langrenn

Birkebeinern er veldig fin! Man får de også i to stivhetsgrader, for de som måtte stille i vektklasse "litt tyngre".

Grattis!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no