Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Har unødvendig informasjon et eget navn?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-23, 20:36   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har unødvendig informasjon et eget navn?

Eksempel (hentet fra en artikkel om EPO fra forskning.no )

Opprinnelig lagt inn av sitat

I1990 ble EPO satt på listen over forbudte dopingmidler. Nylig hadde forskere klart å produsere stoffet ved hjelp av eggstokkceller fra kinesiske hamstere, slik at man kunne behandle mennesker med blodmangel.

Her lurer jo jeg på hvorfor det er relevant at hamstrene er kinesiske? (Er dette et hint om at jeg burde finlese alle kinesiske idrettsutøvere sine resultater etter 1990?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-23, 20:50   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Kinesisk hamster er en egen type hamster, så det handler ikke om nasjonalitet.

Utover det har jeg ikke svar på om unødvendig informasjon har et navn.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-23, 21:39   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Jeg tenkte på "information overflow", men det er neppe dekkende for det du spør om. Likevel er jeg sånn rundt 60 % sikker på at det har et eget navn, men jeg kan i hvert fall ikke noe på norsk.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-07-23, 22:20   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Kan kalle det "overflødig informasjon" kanskje?
I denne sammenhengen syns jeg det er relevant å opplyse hvilken art man har brukt som forsøksdyr.


Sist redigert av Galathea : 03-07-23 kl 14:33.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-23, 23:27   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Jeg bruker det gode norske ordet spam.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 06:57   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Fantastiske celler!

https://www.evitria.com/journal/cho-...8aAhyrEALw_wcB

#spammer

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 14:21   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Eksempel (hentet fra en artikkel om EPO fra forskning.no )


Her lurer jo jeg på hvorfor det er relevant at hamstrene er kinesiske? (Er dette et hint om at jeg burde finlese alle kinesiske idrettsutøvere sine resultater etter 1990?)

Nå sier noen her at kinesisk hamster er en rase, altså ikke hamster fra Kina, det vet jeg ingenting om. Ellers tenker jeg på uttrykket "kjøtt på flesk" om noe som er overflødig.

Men det er ulike varianter av irrelevant informasjon: er den irrelevant fordi den kan føre til villedende konklusjoner, som mistanken om doping blant kinesiske idrettsutøvere, eller er det irrelevant fordi man bruker unødvendig plass på å si noe opplagt/uinteressant?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 14:24   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Nå sier noen her at kinesisk hamster er en rase, altså ikke hamster fra Kina, det vet jeg ingenting om. Ellers tenker jeg på uttrykket "kjøtt på flesk" om noe som er overflødig.

Men det er ulike varianter av irrelevant informasjon: er den irrelevant fordi den kan føre til villedende konklusjoner, som mistanken om doping blant kinesiske idrettsutøvere, eller er det irrelevant fordi man bruker unødvendig plass på å si noe opplagt/uinteressant?

Mener du ikke smør på flesk? Kjøtt og flesk er jo det bergenske uttrykket for å være med på liksom i lek når man er liten.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 14:26   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

. Ellers tenker jeg på uttrykket "kjøtt på flesk" om noe som er overflødig.

"Smør på flesk" heter det vel? Eller?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 14:38   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Både smør på flesk og forsåvidt kjøtt på flesk er eksempler på to ord for å uttrykke det samme, det kalles en pleonasme. :bidrar:

Det HI spør om, vet jeg ikke.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-23, 14:41   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Mener du ikke smør på flesk? Kjøtt og flesk er jo det bergenske uttrykket for å være med på liksom i lek når man er liten.

Haha, ja, du har helt rett. Satt og kjente på at det var noe som skurret.

Smør på flesk mener jeg.

På kjøtt og flesk er jo når man tror at man er med på leken, men alle andre skjønner at småungene ikke er det. Litt som meg nå...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-23, 06:09   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Kinesisk hamster er en egen type hamster, så det handler ikke om nasjonalitet.

Det viser seg (etter litt googling) at det er relevant at cellene er produsert av dyr fordi strukturen er anderledes enn i menneskeceller (er dog litt usikker på om rasen betyr noe? Skulle tro det var like stor forskjell på en kinesisk hamster som en hvilken som helst hamster?)

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg tenkte på "information overflow", men det er neppe dekkende for det du spør om. Likevel er jeg sånn rundt 60 % sikker på at det har et eget navn, men jeg kan i hvert fall ikke noe på norsk.

Ja, kanskje du har rett at det er det jeg tenker på? Det jeg tenker på er at når det blir veldig mye informasjon som ikke er relevant så "skjuler" den for det viktige.

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Kan kalle det "overflødig informasjon" kanskje?
I denne sammenhengen syns jeg det er relevant å opplyse hvilken art man har brukt som forsøksdyr.

Hvorfor tenker du det er relevant? De er vel ikke forsøksdyr, men produsenter av EPO (som mennesker kan ta i bruk). Er feks kinesiske hamstre mer egnet for produksjon av celler til bruk på mennesker enn andre? (bananfluer er jo feks mye i bruk som forsøksdyr på en del ting fordi du lett kan se ting over mange generasjoner)

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Fantastiske celler!
https://www.evitria.com/journal/cho-...8aAhyrEALw_wcB
#spammer

Den må jeg finlese (en dag ...) NB! Tror faktisk insulinceller (til behandling av diabetes hos mennesker også blir - eller ble? - produsert i dyr)

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men det er ulike varianter av irrelevant informasjon: er den irrelevant fordi den kan føre til villedende konklusjoner, som mistanken om doping blant kinesiske idrettsutøvere, eller er det irrelevant fordi man bruker unødvendig plass på å si noe opplagt/uinteressant?

Ja, mulig dette faktisk ikke er et begrep, men mange?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

"Smør på flesk" heter det vel? Eller?

Smør på flesk, er når det man får samme informasjon flere ganger på flere forskjellige måter, så ja, det er jo som Tink sier en form for unødvendig informasjon. Mulig det rett og slett har flere navn ut fra konteskst.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-23, 06:56   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Den må jeg finlese (en dag ...) NB! Tror faktisk insulinceller (til behandling av diabetes hos mennesker også blir - eller ble? - produsert i dyr)

Insulin fra storfe og griser, og veksthormoner fra døde mennesker tidligere, nå i mikroorganismer ( lenke )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-23, 08:33   #14
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har unødvendig informasjon et eget navn?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor tenker du det er relevant? De er vel ikke forsøksdyr, men produsenter av EPO (som mennesker kan ta i bruk). Er feks kinesiske hamstre mer egnet for produksjon av celler til bruk på mennesker enn andre? (bananfluer er jo feks mye i bruk som forsøksdyr på en del ting fordi du lett kan se ting over mange generasjoner)
.

I hovedinnlegget stod det at forskere har klart å produsere stoffet ved hjelp av eggstokkceller fra kinesiske hamstere.
Siden man refererer til bakgrunnsforskningen her tror jeg vi kan se på hamsterne som forsøksdyr. Og teksten baserer seg på medisinsk faglitteratur og da er det vanlig å nevne artsnavn, siden det fins mange hamsterarter. Om teksten hadde stått i VG hadde det holdt i lange baner å si hamster/ape/mus.


Sist redigert av Galathea : 05-07-23 kl 08:41.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no