Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Håndhilser man nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-21, 20:14   #61
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg har hatt 3 forretningsmøter i dag med folk jeg aldri har møtt. Ikke håndhilst på en eneste. Så svaret mitt er nei.
Jeg møtte 2 nære i går, de gav jeg en klem.

Tok fly i går og i dag, påbudt med munnbind på flyplass i Oslo, ikke i Nord. Slapp ikke ombord uten munnbind.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 20:15   #62
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

At du ikke gjør det er nå en ting, men det blir veldig rart å ikke anerkjenne at det er/var kulturelt forventet. Har du feks prøvd å ikke ta i mot en utstrakt hånd på jobbintervju? Har du aldri hørt folk snakke om hvor mye håndtrykket sier om en person? Selvfølgelig er/var håndhilsing forventet.

Jeg tenker «var, og er nå i større grad mulig å erstatte med andre hilsemetoder enn tidligere» er poenget her. Litt som jeg skrev i resten av innlegget som ikke ble med i quoten din.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 20:31   #63
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kommer ikke til å være først ute med håndhilsing, nei.

Å sammenlikne med trøsting og klemming er jo veldig lite relevant, all den tid håndhilsing er veldig allment OG man bruker hendene sine til å holde tissen sin med f.eks. (prøv å sitt med ansiktet vendt mot utgangen til do på restaurant og se hvor mange menn som kommer ut med helt tørre hender. Jeg lover, det er mer enn halvparten). De færreste jeg vet holder tissen med kinnet, ei heller klemmer på alle de møter.

Her må jo problemet være disse folka, ikke håndhilsingen i seg. De tar jo på dørhåndtak, heisknapper, kollektivtransporten og alt mulig på arbeidsplassen de også. Jeg tar mye oftere på samme *ting* som de mannlige kollegaene mine enn jeg håndhilser på dem.

Jeg skal holde jobbintervjuer om et par uker og må fysisk ta meg sammen hvis jeg ikke skal håndhilse på kandidatene når de kommer. Det vil føles utrolig rart å la det være.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 20:53   #64
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker «var, og er nå i større grad mulig å erstatte med andre hilsemetoder enn tidligere» er poenget her. Litt som jeg skrev i resten av innlegget som ikke ble med i quoten din.

Ok, det synes jeg kom dårlig frem, men da håper jeg du har rett.

Jeg snakket tilfeldigvis med elevene mine om dette i dag (vi snakket egentlig om terror) og blant de muslimske kvinnene var det mange som hadde opplevd det som vanskelig å bli respektert for sitt ønske om å ikke håndhilse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 22:11   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Her må jo problemet være disse folka, ikke håndhilsingen i seg. De tar jo på dørhåndtak, heisknapper, kollektivtransporten og alt mulig på arbeidsplassen de også. Jeg tar mye oftere på samme *ting* som de mannlige kollegaene mine enn jeg håndhilser på dem. .

selvsagt er problemet dem som ikke vasker seg. Men det er det mange som ikke gjør. Det var for øvrig et svar til My som listet opp en drøss andre kroppskontakter som grunn til hvorfor hun mente håndhilsing er naturlig. Jeg syns det verken trenger å være naturlig, eller er sammenliknbart med annen type kroppskontakt.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.


Jeg skal holde jobbintervjuer om et par uker og må fysisk ta meg sammen hvis jeg ikke skal håndhilse på kandidatene når de kommer. Det vil føles utrolig rart å la det være.

Da tenker jeg det kan være lurt å være litt obs på kroppsspråket til dem du skal intervjue. For en veldig stor andel av verden er ikke håndhilsing den naturligste måten å hilse på folk på. Så da syns jeg man bør la være å tvinge det på dem. Spesielt i en pågående (ja, faktisk) pandemi. I en intervjusituasjon sitter du med makten og da må man være ekstra bevisst på dette.

Også syns jeg det er litt rart at du to dager etter det var greit igjen syns det er rart å la være. Etter halvannet år uten, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 22:20   #66
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg synes det er skikkelig kjipt å ikke kunne håndhilse. Jeg likte det veldig godt. Jeg liker egentlig klemmer også. Men ikke nå. Nå opplever jeg all fysisk nærhet med andre enn de aller nærmeste som veldig feil og jeg kjenner at det er en unødvendig risiko å ta noen i hånden så jeg unngår det så godt jeg kan. Og det synes jeg er trist, jeg føler jeg har mistet noe som var viktig for meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 22:21   #67
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg forstår at man kan like håndhilsing, men det er jo en smittehazard. Hvorfor ikke begrense det mest mulig?!

Enig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 23:17   #68
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da tenker jeg det kan være lurt å være litt obs på kroppsspråket til dem du skal intervjue. For en veldig stor andel av verden er ikke håndhilsing den naturligste måten å hilse på folk på. Så da syns jeg man bør la være å tvinge det på dem. Spesielt i en pågående (ja, faktisk) pandemi. I en intervjusituasjon sitter du med makten og da må man være ekstra bevisst på dette.

Også syns jeg det er litt rart at du to dager etter det var greit igjen syns det er rart å la være. Etter halvannet år uten, liksom.

Nja, jeg har faktisk ikke tatt noen møter fysisk i det hele tatt før vi alle var vaksinert, så å si at det er rart at det å oppføre seg pre-pandemisk når man er tilbake i situasjoner man aldri har vent seg til å gjøre på noen annen måte er jo også litt rart.

Eksempelvis satt jeg ved siden av et ukjent menneske på toget i dag, i en halvtime. Det føltes sært, men før føltes det vanlig. Jeg har ikke savna akkurat den biten, for å si det mildt, men må jo leve med det.

Vi får nesten drøfte felles hva som blir policy på jobbintervjuer, mulig det utgår inntil videre. Samtidig ser jeg ikke for meg at håndhilsingen forsvinner i det lange løp.
Det vil man oppleve ofte i jobben, spår jeg.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 23:20   #69
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg har syntes det var rart å ikke håndhilse under hele pandemien også og har flere ganger tatt meg i å strekke ut en hånd for å si «nei skitt, det gjør vi ikke nei!». 47 år med håndhilsing trumfer 1,5 år uten, big time, mht hva som er en vane. For meg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 23:23   #70
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har syntes det var rart å ikke håndhilse under hele pandemien også og har flere ganger tatt meg i å strekke ut en hånd for å si «nei skitt, det gjør vi ikke nei!». 47 år med håndhilsing trumfer 1,5 år uten, big time, mht hva som er en vane. For meg.

Jepp.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 23:25   #71
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Gleder meg veldig til håndhilsing er tilbake som normalen. Jeg tror jeg generelt var veldig fornøyd med samfunnet før pandemien, så jeg har ingen trang til å endre på noe. Men akkurat nå må man jo lese dem man møter. Akkurat som alle fremdeles spør «gir vi hverandre en klem nå eller?» og jeg kan svare entusiastisk ja!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 06:49   #72
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Vi hadde jo intervjuer i går, og jeg tror alle følte det som litt uvant å håndhilse, så vi gjorde ikke det. Ingen strakk frem hånden heller, hvis de hadde gjort det hadde jeg hilst, men som arbeidsgiverrepresentant ville jeg ikke skape noen forventning. Det har bare gått noen få dager, tross alt. Det ble akkurat like god dynamikk i rommet som da vi hadde intervjuer i februar 2020 og håndhilste på alle.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 07:30   #73
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg skal på møter med eksterne i dag som skal kikke oss i kortene. Spent på om det hilses. Han ene har jeg jo møtt mange ganger før.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 07:38   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg skjønner godt at man liker å håndhilse, og at man syns det er en (god) vane, jeg skjønner også at man syns det er vanskelig å la være, men syns dere virkelig at det trumfer en eventuell intervjukandidats følelse i en intervjusituasjon, under en uke etter at oppfordringen til å la være har falt bort?

Jeg tror selvsagt ikke at håndhilsning forsvinner, men syns jo godt man kan tenke litt over praksisen. Ikke bare av hygieniske årsaker, men også kulturelle. Det at vi liker å gjøre det betyr jo ikke at man må tvinge det på alle andre, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 07:51   #75
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner godt at man liker å håndhilse, og at man syns det er en (god) vane, jeg skjønner også at man syns det er vanskelig å la være, men syns dere virkelig at det trumfer en eventuell intervjukandidats følelse i en intervjusituasjon, under en uke etter at oppfordringen til å la være har falt bort?

Jeg synes ikke det. Hvis kandidaten selv hadde tatt initiativ til å håndhilse hadde jeg gjort det, men jeg ville ikke ta initiativet til det. Det gjorde null og niks med intervjuene at vi ikke håndhilste, så det var virkelig ikke noe savn. Jeg holder uansett greit med avstand til kollegaer også, enn så lenge. Det er mye forkjølelse og greier som jeg ikke vil ha akkurat nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 08:02   #76
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Jeg møtte en ny kollega (eller rettere sagt, de andres nye kollega, siden hen tar over etter meg) i går, og vi håndhilste. Litt nølende, med "ja, nå kan vi vel hilse sånn igjen".

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 08:05   #77
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner godt at man liker å håndhilse, og at man syns det er en (god) vane, jeg skjønner også at man syns det er vanskelig å la være, men syns dere virkelig at det trumfer en eventuell intervjukandidats følelse i en intervjusituasjon, under en uke etter at oppfordringen til å la være har falt bort?

Jeg tror selvsagt ikke at håndhilsning forsvinner, men syns jo godt man kan tenke litt over praksisen. Ikke bare av hygieniske årsaker, men også kulturelle. Det at vi liker å gjøre det betyr jo ikke at man må tvinge det på alle andre, liksom.

Personlig ville jeg vel spurt..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 08:13   #78
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner godt at man liker å håndhilse, og at man syns det er en (god) vane, jeg skjønner også at man syns det er vanskelig å la være, men syns dere virkelig at det trumfer en eventuell intervjukandidats følelse i en intervjusituasjon, under en uke etter at oppfordringen til å la være har falt bort?

Jeg tror selvsagt ikke at håndhilsning forsvinner, men syns jo godt man kan tenke litt over praksisen. Ikke bare av hygieniske årsaker, men også kulturelle. Det at vi liker å gjøre det betyr jo ikke at man må tvinge det på alle andre, liksom.

Du ser at jeg ikke mener det ut fra det jeg har skrevet, ja?
Det er ingen som har ment at man skal kreve det i det som står her?

Jeg er også enig i at det ikke er rimelig å legge sterke føringer for det nå, selv om det for meg er veldig innarbeidet.

Men jeg mener faktisk at det er litt relevant at kandidatene på en smidig måte håndterer at mennesker i en maktrelasjon vil håndhilse på dem når det ikke er pandemi lenger. Om den smidige måten er å håndhilse tilbake eller noe annet er ikke så viktig, så lenge den er god. Det kommer til å skje hele tida.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 08:21   #79
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Det var ment som et oppriktig spørsmål, men ser at det framstår mer stråmannaktig enn ment.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.


Men jeg mener faktisk at det er litt relevant at kandidatene på en smidig måte håndterer at mennesker i en maktrelasjon vil håndhilse på dem når det ikke er pandemi lenger. Om den smidige måten er å håndhilse tilbake eller noe annet er ikke så viktig, så lenge den er god. Det kommer til å skje hele tida.

Jeg syns det er vel så viktig at de som intervjuer er klar over sin maktposisjon og det potensielle ubehaget de setter intervjukandidaten i ved å strekke fram ei hånd. De aller fleste vil jo ta den, engen de vil eller helst ikke.

Har dere ikke snakket om dette på jobben din altså? Vi har snakket mye om det, både mtp pandemi og egentlig også før. Vi beveger oss i internasjonale miljøer, og vi ønsker også å være en arbeidsplass som er åpen for alle, uansett praksiser. Håndhilsing er selvsagt ikke noe vi har en rettningslinje for, men noe vi snakker om som ikke helt uproblematisk og kanskje unødvendig i en del situasjoner. Vi ser at en del ungdommer føler seg mindre beklemt når det ikke er en forventning om håndtrykk blant annet.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 28-09-21 kl 08:26.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 08:25   #80
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Håndhilser man nå?

Som jeg skrev tidligere i tråden, så har jeg ikke begynt å håndhilse ennå. Ved nærmere ettertanke har jeg kommet til at jeg ikke ønsker å gjøre det i framtida heller, pandemi eller ikke pandemi. Jeg er ikke særlig glad i fysisk kontakt med fremmede, - det er jo nettopp fremmede dette blir praktisert på - og ser denne post-pandemiske perioden som en fin anledning til å avvikle skikken. En annen sak er at jeg har en del gikt i hendene, og det er ikke alltid like morsomt å motta i overkant kraftige håndtrykk.

Jeg har heller ikke noe behov for å klemme venner i dagligdagse hei- og hadet-situasjoner, men mulig jeg bare kommer til å godta det en gang i blant hvis de har et ønske om det. Familien derimot klemmer jeg masse på, og ser virkelig fram til en normalisering mtp smittesituasjon. Og en tredje vaksinedose i boks.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no