Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg kaster så mye mat!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-08, 18:33   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Mitt beste råd er å innimellom bestemme seg for å spise ut av skap og kjøleskap. Dvs, se hva du har og lag retter deretter. Vi kaster mye mindre mat etter at vi begynte med det.

Tomater som begynner å bli godt modne kan du bruke blande med løk og lage en god saus til hvit fisk. Når frukten bør spises opp skjærer du den i biter og serverer evnt. lager smoothie. Bananer "redder" du ved å skjære dem i skiver og fryse ned. Da er de klar til smoothie senere.

Melk, rømme og fløte er det som oftest kastes her også.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 18:36   #42
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Har ikke nektet for det heller, men har vært slik fra jeg var liten. Mamma slet med meg ang. dette.

Kan ikke noe får at jeg blir dårlig, tro meg har prøvd.

Men heldigvis så har vi såpass sjelden rester at det ikke er et problem.

Mye av problemet er jo løst om du lager akkurat nok mat slik at det ikke blir rester.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:42   #43
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Fikk tips om at rømme i vaffelrøre.
Så det vil si at jeg må begynne å lage vaffler som ingen spiser? Ellerturbo spiser vafler,men oldemoren hans lager det somoftest når han er der,en gang i uka. ca så det holder

(Jeg liker verken vaffler eller pannekaker)

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 23:45   #44
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mye av problemet er jo løst om du lager akkurat nok mat slik at det ikke blir rester.

Jupp, er ikke enkelt å få ungene til å spise rester når en ikke gjør det selv, så vi har lært meg til å lage nok mat uten at det blir for mye.
Og blir det for mye så er det akkuratt nok til kveldsmat for gubben.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 23:47   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Fikk tips om at rømme i vaffelrøre.
Så det vil si at jeg må begynne å lage vaffler som ingen spiser? Ellerturbo spiser vafler,men oldemoren hans lager det somoftest når han er der,en gang i uka. ca så det holder

(Jeg liker verken vaffler eller pannekaker)

Hæ?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 01:31   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Fikk tips om at rømme i vaffelrøre.
Så det vil si at jeg må begynne å lage vaffler som ingen spiser?

Ja, det er klart at om du får et tips om å lage noe som ingen av dere liker eller spiser, så du straks begynne å lage det. Selvsagt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:17   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du kan kanskje få mannen til å handle? Det fungerer her, mannen handler nemlig bare det som står på handlelista, mens jeg handler etter "Å, kanskje jeg skulle lage ditten og datten og det derre ser jo spennende ut ... hmmm .... Oj, lenge siden jeg spiste slik" osv

sparer mye penger på å sende mannen på butikken!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:21   #48
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Ganske selvsagte råd fra min kant også: Rydd ofte i kjøleskapet, handle en gang i uken med handleliste, når ting nærmer seg dato og du ikke skjønner hvordan du sal få brukt det, stek opp løken og frys ned, stek opp soppen og frys ned, lag vaffelrøre og frys ned i porsjonspakker, (jeg gjør det med pannekakerøre, når det er sinnsvakt travelt er det deilig å ta opp en literskartong med grov pannekakerøre) osv. Å ta en runde gjennom fryser og kjøleskap og planlegge hvordan man skal få brukt restene er lurt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:25   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er klart at om du får et tips om å lage noe som ingen av dere liker eller spiser, så du straks begynne å lage det. Selvsagt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:28   #50
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

sparer mye penger på å sende mannen på butikken!

Det hadde ikke funka her i huset, å sende mannen alene i butikk kan bare oppsummeres med ett ord :vettlaus!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:34   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Her er mannen også ansvarlig for mange av de overlure kjøpene. Men det jo min feil, samme hva.

Det er en god idé å gjøre noe (aka skjære/steke og fryse) når det begynner å synge på siste verset, ja. Da er det bare å høre etter før dødsarien kommer.

En egen hylle for åpnede burker/restemat tror jeg også ville hjulpet for Kjøleskapsblindheten. Og middagsplanlegging har lenge stått på agendaen. Før eller siden begynner jeg. Kanskje.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:04   #52
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

allerede i dag har jeg kastet mye kalkun og tlbehør som vi rett og slett glemte vi hadde.
saus som jeg var sikker på at vi kunne få bruk for
2 pakker fløte
halv stang marsipan som ingen vet hvem er sin
3 pepperkakehus som pynten er spist av
1 pakke kjeks ballerina som var best før 1 juni 2006.....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no