Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Medisterkaker til jul - oppskrift?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-09, 22:53   #21
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

1 kg medisterdeig
2 ts salt
2 ts bakepulver
- røres sammen til deigen blir seig
3/4 ts ingefær
1/2 ts allehånde
1/2 ts muskat
3 dl melk

Stekes i smør.
Disse blir aller best. :beskjeden

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 08:13   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Jeg synes forresten det er veldig godt ned ørlite nellik i dem. Bruker det i kjøttkaker også, det gjorde alltid morfar og mamma. Knallgodt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 08:34   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Det er jo umulig for medister-noesomhelst å smake noe annet enn pøkk. Hjelper ikke med hvitløk. Medister er virkelig noe av det vondeste jeg vet. Det er jo bare fett, jo.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 09:26   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Åh? Jeg er virkelig det mest kresne mennesket på jord når det gjelder fett på kjøtt, jeg kan ikke spise kokt skinke pga. de hvite slintrene, og jeg klipper av alt det hvite på bacon osv, så det tar jo evigheter for meg å steke litt bacon siden alt må renskjæres først. Men medisterkaker har jeg aldri tenkt på som "fete". De er jo det, men ikke på samme måte. Synes det er godt jeg. Men ikke noen stor favoritt, jeg kan fint klare meg uten altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 09:29   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Jeg synes også medisterkaker er fete, så vi har de alltid bare til jul. Da hører de imidlertid med.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 09:40   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Ja, man er da ikke som svigers, som slanker seg i jula, inviterer folk på middag og ikke serverer saus til maten fordi det er fetende.
Jeg må alltid ha med egen kålrabistappe når vi skal spise julemiddag hos dem, for svigermor lager den bare med kålrabi, bittelitt olivenolje, salt og pepper, fordi den skal være "slankende". Men sist jul satt alle og spiste av min fete stappe med smør og fløte mens hennes var nesten urørt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 10:28   #27
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Jeg pleier å blande 2/3 medisterfarse og 1/3 medisterdeig.
Dette blir iflg alle her hjemme de beste medisterkakaene til jul.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 10:34   #28
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg pleier å blande 2/3 medisterfarse og 1/3 medisterdeig.
Dette blir iflg alle her hjemme de beste medisterkakaene til jul.

Takk for tips.

Dette skal jeg prøve.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 20:57   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åh? Jeg er virkelig det mest kresne mennesket på jord når det gjelder fett på kjøtt, jeg kan ikke spise kokt skinke pga. de hvite slintrene, og jeg klipper av alt det hvite på bacon osv, så det tar jo evigheter for meg å steke litt bacon siden alt må renskjæres først. Men medisterkaker har jeg aldri tenkt på som "fete". De er jo det, men ikke på samme måte. Synes det er godt jeg. Men ikke noen stor favoritt, jeg kan fint klare meg uten altså.

Det er det at fettet er emulgert i massen jeg syns er ekkelt. Syns fett jeg kan se og fjerne er enklere å ha med å gjøre. I tillegg syns jeg medister smaker vondt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 11:53   #30
Merete
Superaktiv
 
Merete sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Innlegg: 310
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

hvordan rører dere medisterdeigen seig med salt? med maskin eller hånd?

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:00   #31
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Min mors hemmelige triks er 1 del medisterdeig og 1 del karbonadedeig. Disse røres seige med salt i kjøkkenmaskin, og spes ut med melk. Så har man i 1 del medisterfarse og krydder. Hun bruker salt, pepper, malt ingefær og malt muskat. Veldig saftige og gode.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:01   #32
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Jeg bruker matprat sin oppskrift, bortsett fra at jeg bytter ut halvparten av medisterdeigen med karbonadedeig. Blir mye bedre syns jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:25   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Men altså, hvorfor må man egentlig drive og spe med melk og sånt? Jeg skjønner ikke det, jeg. Min plan er å lage en godt krydret variant med 50/50 medisterfarse og kjøttdeig av svin. Må jeg likevel drive og spe med melk - og kjøre det i kjøkkenmaskin og greier? Jeg var naiv nok til å tro at jeg kunne gjøre dette på samme måte som med hamburgere, jeg, der jeg bare moser inn litt krydder og steker i vei.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:27   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisterkaker til jul - oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bruker matprat sin oppskrift, bortsett fra at jeg bytter ut halvparten av medisterdeigen med karbonadedeig. Blir mye bedre syns jeg.

Jeg gjorde som Filifjonka skriver og de medisterkakene ble nydelige. Brukte ikke kjøkkenmaskin, men rørte inn melken litt og litt for hånd. Jeg blir helt glad når jeg tenkter på hvor vellykkede medisterkakene ble altså. Jeg har aldri laget det før heller.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no