Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-09, 09:22   #1
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Tenkte å lage pizza i kveld, men ønsker en litt sunnere pizza og har
kjøpt inn 2 kg siktet speltmel.
Noen som har en god oppskrift?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 10:18   #2
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Kan du ikke bare bruke den vanlige oppskriften og bytte ut hvetemel med spelt?

Jeg tenker at den blir sunnere hvis du tar i litt grovt mel ved siden av spelt/hvetemel. Når jeg lager pizza bruker jeg 3 dl. vann, 1/2 pk gjær, litt salt, litt olje, og mel til passe deig (bare hvetemel eller både hvetemel og f.eks. litt fibra).

Det er en stund siden jeg har brukt spelt, derfor husker jeg ikke om jeg bare kan bytte det ut med det vanlige melet!

Lykke til!

ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 12:18   #3
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

Kan du ikke bare bruke den vanlige oppskriften og bytte ut hvetemel med spelt?

Jeg tenker at den blir sunnere hvis du tar i litt grovt mel ved siden av spelt/hvetemel. Når jeg lager pizza bruker jeg 3 dl. vann, 1/2 pk gjær, litt salt, litt olje, og mel til passe deig (bare hvetemel eller både hvetemel og f.eks. litt fibra).

Det er en stund siden jeg har brukt spelt, derfor husker jeg ikke om jeg bare kan bytte det ut med det vanlige melet!

Lykke til!

Jeg trodde da spelt var grovt/sunt, det er derfor jeg hadde kjøpt dette dyre melet
Mannen er så kresen når han ser at bunnen er grov, derfor tenkte jeg at spelt ser jo ganske lyst ut og i tilegg sunt.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 13:16   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Spelt er vel ikkje noko sunnare enn kveitemjøl. Det er berre behandla på ein annan måte.

Eg bytter berre ut vanlig kveitemjøl med spelt. Går heilt fint det. Einaste er at spelt ikkje hever like bra som vanlig mjøl.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 16:46   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Spelt er vel ikkje noko sunnare enn kveitemjøl. Det er berre behandla på ein annan måte.

Eg bytter berre ut vanlig kveitemjøl med spelt. Går heilt fint det. Einaste er at spelt ikkje hever like bra som vanlig mjøl.


har jeg misforstått heeelt da?
Kunne jo heller kjøpt hvetemel til 1/3 del av hva jeg betalte for spelt.
Hvorfor er det så sunt med speltbrød og andre ting bakt på spelt da????
Jeg lever på lavkarbo, men tenkte å unne meg pizza i dag

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 16:53   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Grunnen til at spelt regnes som sunnere enn hvete er at den er mindre foredlet. Den har også høyere proteininnhold enn hvetemel, og i følge noen kilder noen flere næringsstoffer. Så pizza med spelt er nok sunnere, dessuten smaker spelt faktisk bedre (det synes til og med min kjære som liker hveten sin). Hvis du vil ha grovt mel er det grov spelt som kan erstatte sammalt hvete, men da ser det altså grovt ut, så det hjelper jo ikke helt hvis mannen er skeptisk til grovt. Du kan jo putte bittelitt grovt mel i, så kanskje han ikke merker det?

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:02   #7
Marwin
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 1
Marwin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har en god oppskrift på pizzabunn med spelt?

Spelt er ikke bare sunnere, men det er mange der ute som ikke TÅLER hvetemel, derimot går speltmel bra. Sjøl baker jeg grovbrød av spelt, og det er mye bedre enn med hvetemel.

Marwin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no