Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Dele" opp familien når man flyr

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 17:32   #81
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mener du virkelig det, bokstavlig talt? Hva med familien din og mannens? Tror du ikke de ville ha blitt overlykkelig hvis "bare" halvparten av dere .... og ikke alle??

Jeg er så redd for å fly at jeg prøver å ikke gruble for mye over dette i det hele tatt. Før jeg fikk barn, var jeg mye mindre redd når jeg fløy sammen med mannen - ikke fordi jeg i så fall kom til å ha ham med meg i en eventuell død, men fordi at vi i hvert fall var sammen. Jeg er veldig nervøs når han er ute og flyr uten meg (noe han er ofte), og det er enklere å forholde seg til angsten når vi er i samme båt. Angsten er jo ikke rasjonell. Etter at vi fikk barn, har vi flydd som familie bare en tur, og da reflekterte jeg ikke så mye over dette, men da både jeg og mannen satt i samme fly for en stund siden, slo det meg at det kanskje var litt dumt. Men - jeg prøver som sagt å ikke tenke for mye på slikt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:34   #82
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

At du i det hele tatt faktisk legger planer om at du skal styre og bestemme over dine voksne barn i framtiden på den måten du skisserer er bekymringsfullt, synes jeg. Et fryktstyrt liv er ikke noe særlig. Min mors kontrollbehov over oss pga hennes konstante frykt har ødelagt alt av nære bånd mellom oss. Jeg unner min egen familie langt bedre.

Signerer.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:36   #83
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg er så redd for å fly at jeg prøver å ikke gruble for mye over dette i det hele tatt. Før jeg fikk barn, var jeg mye mindre redd når jeg fløy sammen med mannen - ikke fordi jeg i så fall kom til å ha ham med meg i en eventuell død, men fordi at vi i hvert fall var sammen. Jeg er veldig nervøs når han er ute og flyr uten meg (noe han er ofte), og det er enklere å forholde seg til angsten når vi er i samme båt. Angsten er jo ikke rasjonell. Etter at vi fikk barn, har vi flydd som familie bare en tur, og da reflekterte jeg ikke så mye over dette, men da både jeg og mannen satt i samme fly for en stund siden, slo det meg at det kanskje var litt dumt. Men - jeg prøver som sagt å ikke tenke for mye på slikt.

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg hadde ekstrem flyskrekk selv i mange år og har nok fortsatt et ganske anspent forhold til å fly innser jeg nå i dag når jeg merker hvor mye jeg tenker på akkurat denne flystyrten.
Desverre så tror jeg det faktum at tanken slo deg når dere alle fløy sammen er bevis på at de av oss som ikke er helt komfortable med å fly letter nok vurdere og tenker på slike ting.

For all del, jeg synes det er flott at du lar fornuften seire og ta overhånd, all ære til deg for det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:41   #84
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, sånn tenker jeg også.
Jeg skjønner ikke helt at Lisa ikke kan skjønne at det kan være mer enn bare litt vanskelig å se for seg en god kvalitet på et liv uten halve familien.

Synd jeg lar meg provosere av slike idiotiske utsagn men jeg kan jo spørre deg hvor jeg sier det er lett å leve med en slik sorg? Et sitat holder.

så spør jeg deg også, tror du familiene til den familien jeg lenket til i første innlegg er glade for at halve familien lever? eller tror du de håpet at de alle hadde omkommet? Det er vel kjernen i saken. Tror du moren i Stockholm kunne ha ønsket at faren og det andre barnebarnet hadde omkommet også?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:44   #85
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

så spør jeg deg også, tror du familiene til den familien jeg lenket til i første innlegg er glade for at halve familien lever? eller tror du de håpet at de alle hadde omkommet? Det er vel kjernen i saken. Tror du moren i Stockholm kunne ha ønsket at faren og det andre barnebarnet hadde omkommet også?

De fleste vil vel være enig i at det er bedre å miste halve familien enn å miste hele.

Men er det verdt den doblede risikoen ved at man bruker to fly?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:49   #86
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De fleste vil vel være enig i at det er bedre å miste halve familien enn å miste hele.

Men er det verdt den doblede risikoen ved at man bruker to fly?

Ja, der sa du noe. Det var et godt argument.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:55   #87
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Synd jeg lar meg provosere av slike idiotiske utsagn men jeg kan jo spørre deg hvor jeg sier det er lett å leve med en slik sorg? Et sitat holder.

så spør jeg deg også, tror du familiene til den familien jeg lenket til i første innlegg er glade for at halve familien lever? eller tror du de håpet at de alle hadde omkommet? Det er vel kjernen i saken. Tror du moren i Stockholm kunne ha ønsket at faren og det andre barnebarnet hadde omkommet også?


Nei, men jeg tror hun skulle ønske alle var på det flyet som
ikke ramlet ned. Selvfølgelig vil de som sitter igjen vaere glad for at noen overlever, men hvis det var min mann og barn saa tror jeg sorgen over å miste dem ville overskygget gleden over å ha overlevd selv. Selv om det for resten av familien ville vært en trøst.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:55   #88
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De fleste vil vel være enig i at det er bedre å miste halve familien enn å miste hele.

Men er det verdt den doblede risikoen ved at man bruker to fly?

Men det blir jo også motsatt, man halverer risikoen. Som familen på vei fra Brasil til Sverige, hadde de alle sittet på flyet som falt ned så hadde de alle omkommet. Sjangsen for at to fly faller ned er jo faktisk ikke-eksisterende.

De som gjør dette (igjen, den familien i Brasil er nok mer normalen) gjør jo dette for å minimere denne risikoen. Alt ettersom hvordan du ser på det.

Nå ser det jo ut som mange faktisk mener det er bedre å miste hele familen en halve .... det jeg da lurer på er om dette kun er noe de tenker om i fly eller også overfører til andre ting som f.eks en potensiell bilulykke?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:01   #89
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nei, men jeg tror hun skulle ønske alle var på det flyet som
ikke ramlet ned. Selvfølgelig vil de som sitter igjen vaere glad for at noen overlever, men hvis det var min mann og barn saa tror jeg sorgen over å miste dem ville overskygget gleden over å ha overlevd selv. Selv om det for resten av familien ville vært en trøst.

Jeg kan bare gjenta meg selv. Faktum er at denne familien som mange andre familier reiser mye hele livet. Fordi de delte seg i to fly på søndag kveld så er halve familien i live, ergo, jeg tipper mange familier som praktiserer dette i dag tenker "der ser man", det kan skje .... Faktum er at de flyr hele tiden og man gjør et bevisst valg. De skulle jo fra Rio til Stokholm unasett.

At de alle kunne ha sittet på det andre flyet .. javisst, akkurat som de alle kunne ha sittet på flyet som styrtet.

Nå har jeg sendt avgårde en epost til to jeg kjenner som helt konsekvent gjør dette og spurt veldig spesifikt hva de legger til grunn annet en at en ulykke alltids kan intreffe ...

Det er unasett et vanskelig tema men dog ganske interessant å diskutere ... det blir mye synsing og situasjoner man aller aller helst ikke vil tenke på engang ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:03   #90
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kan skjønne at man gjør det dersom barna ikke skal fly og begge foreldrene flyr at de tar hvert sitt fly, sånn at dersom noe skjer så mister ikke barna begge foreldrene.

Men om man har ett barn, som vi har, så skjønner jeg ikke poenget med å splitte opp familien.

Og om man har flere barn så er jeg usikker også på nytten. Man fordobler jo risikoen for at noe alvorlig skal skje med familien, i og med at dersom det ene flyet faller ned så mister man jo en del av familien. Da tror jeg at jeg tenker alle i samme fly egentlig.

Vi har aldri trenkt tanken, men vi har å andre siden et barn og har aldri reist sammen uten ham siden han ble født. Vi flyr mye, i perioder har jeg og/eller mannen reist med fly hver uke og mannen gjør det fortsatt (til Syd Amerika for øvrig).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:03   #91
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men det blir jo også motsatt, man halverer risikoen. Som familen på vei fra Brasil til Sverige, hadde de alle sittet på flyet som falt ned så hadde de alle omkommet. Sjangsen for at to fly faller ned er jo faktisk ikke-eksisterende.

Risikoen for at alle skal dø blir mindre, risikoen for at noen skal dø, blir større. Jeg synes ikke muligheten for at noen overlever er verdt den økte risikoen for at noen dør.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:11   #92
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Synd jeg lar meg provosere av slike idiotiske utsagn men jeg kan jo spørre deg hvor jeg sier det er lett å leve med en slik sorg? Et sitat holder.



Nå var det ikke meningen å provosere deg, langt mindre belemre deg med idiotiske utsagn.

Du kunne ikke skjønne synspunktene til mange i debatten - og når jeg sier at jeg ikke skjønner ditt, så er det både provoserende OG idiotisk?
Hvorfor det?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:12   #93
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Risikoen for at alle skal dø blir mindre, risikoen for at noen skal dø, blir større. Jeg synes ikke muligheten for at noen overlever er verdt den økte risikoen for at noen dør.

Så da må det jo være dette som ligger til grunn??

Men for å bruke meg selv om eksempel. Når jeg og x (faren til barnet mitt) flyr hver vårt fly til fra London så gjør det det fordi jeg gjør det jeg kan for å unngå at barnet mitt skal mistet oss begge i en ulykke. Jeg vet dette er totalt irrasjonelt men gjør det alikevel. Jeg ler av meg selv, jeg sykler ned Trondheimsveien i Oslo daglig ... sjangsen for at jeg skal bli påkjørt av buss eller trikk er jo MILLIONER ganger større .... men alikevel så insistere jeg altså på at vi ikke flyr sammen ....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:14   #94
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.



Nå var det ikke meningen å provosere deg, langt mindre belemre deg med idiotiske utsagn.

Du kunne ikke skjønne synspunktene til mange i debatten - og når jeg sier at jeg ikke skjønner ditt, så er det både provoserende OG idiotisk?
Hvorfor det?

Du sier at jeg ikke klarer å skjønne at noen synes det er vanskelig å miste halve familien. Jeg spør igjen, HVOR har jeg sagt dette?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:18   #95
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Her:

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det går da vel ikke an å si eller mene noe slikt? Ærlig talt? Er ikke livet verdt å leve hvis noen andre i familien omkommer?? Det nekter jeg å tro noen mener innerst inne

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:21   #96
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Nestegang vi skal til syden får mannen reise ned 1 uke på forhånd og så tar vi flyet ned når han kommer hjem igjen. Siden det bare går 1 fly i uken til de fleste steder fra Bergen.

Nei vi tenker ikke på det. I tillegg er vi 3 så det er vanskelig å dele.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:21   #97
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg kan bare gjenta meg selv. Faktum er at denne familien som mange andre familier reiser mye hele livet. Fordi de delte seg i to fly på søndag kveld så er halve familien i live, ergo, jeg tipper mange familier som praktiserer dette i dag tenker "der ser man", det kan skje .... Faktum er at de flyr hele tiden og man gjør et bevisst valg. De skulle jo fra Rio til Stokholm unasett.

At de alle kunne ha sittet på det andre flyet .. javisst, akkurat som de alle kunne ha sittet på flyet som styrtet.

Nå har jeg sendt avgårde en epost til to jeg kjenner som helt konsekvent gjør dette og spurt veldig spesifikt hva de legger til grunn annet en at en ulykke alltids kan intreffe ...

Det er unasett et vanskelig tema men dog ganske interessant å diskutere ... det blir mye synsing og situasjoner man aller aller helst ikke vil tenke på engang ...

Ja, de gjør et bevist valg, og jeg ville altså valgt annerledes. For meg blir argumentet om at "da overlever i alle fall halve familien" uforståelig. Du relaterer det til den utvidede familie - besteforeldre, tanter og onkler - som ville synes det er bedre at noen overlevde enn andre. Jeg relaterer det til meg selv, og jeg kunne ikke tenke meg å overleve halve familien. Jeg ville heller dø selv enn å miste et barn og han jeg elsker.

Og jeg er enig med allium om at man dobler risikoen for at noen skal dø.

Men som sagt, det er ikke derfor vi flyr samlet. Det har med at å fly rett og slett er noe av det minst farlige man gjør, sammen eller alene. Det blir fullstendig irrasjonelt for meg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:24   #98
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, sånn tenker jeg også.
Jeg skjønner ikke helt at Lisa ikke kan skjønne at det kan være mer enn bare litt vanskelig å se for seg en god kvalitet på et liv uten halve familien.

Du sier her at jeg ikke forstår at det kan være vankelig å leve et liv etter at man har mistet familien. Det er det, Zoe jeg lurer på hvor jeg har sagt? Hvor sier jeg at det ikke er tragisk å miste hele familen?

du bruker et sitat fra en sammenlikning mellom det å dø som en "helhet" eller miste halve familien, det er ikke det samme som å si at jeg ikke synes det er grusomt å miste halve familien. Det er det sitatet jeg etterlyser, ikke sammenlikningen forøvrig.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:25   #99
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Og nå skjer altså denne ulykken og bekrefter at det de gjør er absolutt verdt det ... for det kan skje selv om risikoen er helt ytterst minimal og ikke-eksistrenede i forhold til sikker mange andre risikoer de utsetter seg selv og barna for i hverdagen.

For meg virker det stikk motsatt. Min første reaksjon da jeg leste artikkelen var at de alle kunne vært i live om de alle tok det første flyet. Hadde jeg opplevd dette og vært den overlevende tror jeg at jeg hele livet ville klandret meg selv for det valget jeg gjorde.

Så forskjellig kan man tenke.

Jeg ser derimot god grunn til å dele seg hvis begge foreldrene skal ut å fly uten at barna er med.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 18:27   #100
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dele" opp familien når man flyr

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ja, de gjør et bevist valg, og jeg ville altså valgt annerledes. For meg blir argumentet om at "da overlever i alle fall halve familien" uforståelig. Du relaterer det til den utvidede familie - besteforeldre, tanter og onkler - som ville synes det er bedre at noen overlevde enn andre. Jeg relaterer det til meg selv, og jeg kunne ikke tenke meg å overleve halve familien. Jeg ville heller dø selv enn å miste et barn og han jeg elsker.

Og jeg er enig med allium om at man dobler risikoen for at noen skal dø.

Men som sagt, det er ikke derfor vi flyr samlet. Det har med at å fly rett og slett er noe av det minst farlige man gjør, sammen eller alene. Det blir fullstendig irrasjonelt for meg.

Ok men da skjønner jeg grunnen din personlig. Men du har jo et barn til? For meg med et barn kan jeg ser hvor du kommer fra selv om jeg personlig nok legger mye mer i begrepet familie. Når jeg vil unngå at jeg, barnet mitt, moren min og bestemor flyr samme fly så er det mye av hensyn til min far, min bror og den øvrige familie ellers ...
**innser at dette aspektet nok teller mer en jeg er klar over ... **

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no