Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongoleiren - hva syns FP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 10:42   #41
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det fysiske er så likt som mulig. Slik er det jo med det meste av hva man skal gjenfortelle av historien, hvorfor skulle dette være så annerledes? Man gjør det vel så likt som mulig? Men Human Zoo's eller menneskesirkus slik de var for 100 år, siden med svarte afrikanere på utstilling ville jo vært for drøyt i år 2014, selv for Norge.

Ja, og det var jo dette man reagerte mot, og som kunstnerne sa var rasistisk å reagere mot, og i det hele tatt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:42   #42
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det fysiske er så likt som mulig. Slik er det jo med det meste av hva man skal gjenfortelle av historien, hvorfor skulle dette være så annerledes? Man gjør det vel så likt som mulig? Men Human Zoo's eller menneskesirkus slik de var for 100 år, siden med svarte afrikanere på utstilling ville jo vært for drøyt i år 2014, selv for Norge.


For det første er det mye man kna gjøre i navn av kunsten, folk har bodd på utstilling som performance før.

For det andre synes jeg det blir rart om man ikke hadde intensjon av å ha noen boende, å ikke opplyse de som tok veldig på vei, at dette ikke var intensjonen. I tillegg til at jeg synes det er rart å be folk om å delta, for så å si at det er helt likegyldig om de deltar eller ei.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:44   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Så vidt jeg har skjønt at de prøvd å finne igjen noen av slektningene til dem som var i den opprinnelige byen, men uten hell. Det hadde jo vært interessant: å høre deres familiehistorie.

Ellers er jeg enig med Lisa, kjenner jeg.

Om det er en glemt del eller ikke syns jeg det er vanskelig å bedømme. Jeg visste om det, men jeg er også i et miljø hvor det er naturlig. Hva Folk Flest har visst, vet jeg ikke. Uansett; dette er jo kunst som engasjerer, og nå vet ALLE om Kongolandsbyen, både den nåværende og den første.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:45   #44
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Omfattende debatt, som i så fall bygger på feil forutsetning? Jeg ser ikke hvordan det å si at det skal være likest mulig - for så å ikke ha noen boende der er utgangspunkt for en reell debatt.

Bygger på feil forutsetning? hele poenget har jo vært å pirke i den forholdsvis nære historien og bruke det som en kontekst til hvordan mye rasisme i dag er forankret. For eksempel kom det opp en debatt om hvordan norske medier har omtalt Afrikanere, "Afrika" og "de andre" i forbindelse med mediedekningen av French og Moland. Men kunne jo nesten tro disse journalistene levde for hundre år siden.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:49   #45
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Poenget mitt er, at hvis en debatt handler om at man ikke vil ha et stort hus foran seg, som tar all utsikt. Så er det rart av byggherren å ikke opplyse om at huset kun skal ha en etasje, ikke fem. For samtidig si at man skal bygge en kopi av et femetasjers hus. Misbruk av folks tid og engasjement.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:55   #46
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For det første er det mye man kna gjøre i navn av kunsten, folk har bodd på utstilling som performance før.

For det andre synes jeg det blir rart om man ikke hadde intensjon av å ha noen boende, å ikke opplyse de som tok veldig på vei, at dette ikke var intensjonen. I tillegg til at jeg synes det er rart å be folk om å delta, for så å si at det er helt likegyldig om de deltar eller ei.

Men det er nettopp et poeng at du og jeg skal kunne gå der og føle på hvordan det var å sitte der på utstilling. Publikum skal delta på denne måten med refleksjon over at for hundre år siden var samme utstilling der men med afrikanere.

Jeg synes det gjør landsbyen til et flott prosjekt som jeg gleder meg til å ta med tiåringen min på og det gir et bakteppe til mange gode diskusjoner om tema, før og nå....

Men for all del, jeg ser jo at kunstnerne definitivt har sett nytten av at det hele tiden har blitt forstått som at det skal sitte folk der på utstilling men jeg tror helt ærlig dette aspektet, og alle de diskusjoner som har kommet opp om rasisme i forhold til det har vært selve kjerne i prosjektet. Det har vært VELDIG mye debatt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 11:00   #47
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vidt jeg har skjønt at de prøvd å finne igjen noen av slektningene til dem som var i den opprinnelige byen, men uten hell. Det hadde jo vært interessant: å høre deres familiehistorie.

Ellers er jeg enig med Lisa, kjenner jeg.

Om det er en glemt del eller ikke syns jeg det er vanskelig å bedømme. Jeg visste om det, men jeg er også i et miljø hvor det er naturlig. Hva Folk Flest har visst, vet jeg ikke. Uansett; dette er jo kunst som engasjerer, og nå vet ALLE om Kongolandsbyen, både den nåværende og den første.

Dessverre representerer ikke du Folk Flest Tallulah. Hele utgangspunktet for prosjektet var overraskelsen over at svært få visste om Kongolandsbyen som stod i Frognerparken. Det er også veldig lite dokumentert i forhold til alt det andre som stod på utstillingen. Ganske så sjokkerende men disse funnene ble presentert på en konferanse og jeg tror bevilgningen fra KORO ble gitt mye på grunnlag av dette.

Turen til Senegal var også primært for å lete etter dokumentasjon og tråder fra de Senegaleserne som deltok, men det var veldig lite info å finne.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 11:02   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dessverre representerer ikke du Folk Flest Tallulah.

Nei, du har nok rett i det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:21   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Morgenbladet har i dag en fin artikkel om den opprinnelige Kongolandsbyen, og er man interessert i det nåværende kunstprosjektet kan man se på kunstprosjektet hjemmeside: http://www.europeanattractionlimited.com/

Der ligger det også flere intervjuer med flere fagfolk om prosjektet. Interessant!


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:53   #50
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Jeg synes prosjektet sånn som det fremstår nå er fint og tankevekkende. Det er debattene i forkant som jeg synes har vært spekulative fra kunstnernes side. Hva var poenget med å snakke som om det var meningen at folk skulle stilles ut, eller som om vi skulle tro at noen skulle stilles ut, når det heldigvis ikke var tilfelle, og når betydningen av verket i seg selv er så sterk?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-14, 22:48   #51
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For det første er det mye man kna gjøre i navn av kunsten, folk har bodd på utstilling som performance før.

For det andre synes jeg det blir rart om man ikke hadde intensjon av å ha noen boende, å ikke opplyse de som tok veldig på vei, at dette ikke var intensjonen. I tillegg til at jeg synes det er rart å be folk om å delta, for så å si at det er helt likegyldig om de deltar eller ei.

Jeg synes denne teksten forklarer veldig godt hele poenget med dette projektet.

http://www.yr.no/ytring/1.11722268

"Det var da det belgiske flagget gikk til topps utenfor Kongolandsbyen, at kunstprosjektet til norsk-sudanske Fadlabi og svenske Lars Cuzner virkelig foldet seg ut og nådde sitt blafrende høydepunkt".

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 20:15   #52
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Har noen vært der nå?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-14, 22:46   #53
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Ingen som har vært der?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-14, 23:26   #54
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Niks. Hvor lenge skal den være der?
Ellers var jo dette et morsomt skråblikk på det hele.

http://tynnogtrendy.blogspot.no/2014...etter-opp.html

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no