Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongoleiren - hva syns FP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-14, 20:04   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Jeg er ikke så god på smiley tolkning, og nå innser jeg at Pelen visste dette.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 20:25   #22
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Selvfølgelig ved kunstnerne dette. De har hatt seminarer om tema og Fadlabi har studert tema inngående både som del av sin utdannelse og sitt arbeid. Kjenner jeg han rett var det ironisk ment eller feilsitert av journalister. Sjelden jeg tror det jeg leser uansett. Bare tåpelig.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:12   #23
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

I dag er det forøvrig et godt intervju med kunstnerne i Aftenposten der de ENDELIG får frem et vesentlig poeng. De har aldri etterlyst en bestemt etnisitet eller spesifisert krav til frivillige deltakere som skal sitte i landsbyen. Hvem som helst kan delta men de har selvfølgelig fått uunnværlig PR for prosjektet ved at alle har antatt at det skulle være svarte mennesker som skulle sitte på utstilling.

For det er vel dette aspektet med hvem som skal sitte på utstillingen som gjør prosjektet problematisk for folk og ikke det at det ikke skal være lov å røre i svært motbydelige hendelser i forholdsvis nyere historie?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 10:56   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Jeg trodde de åpnet for alle etterhvert på grunn av få påmeldte?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 11:08   #25
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Nei jeg har vært på mange møter og seminarer for dette prosjektet og de har aldri sagt det har vært kun for svarte. Folk og media har alltid gått ut fra det siden de har kalt det en gjenskapelse av den originale landsbyen. Og selvfølgelig kan man argumentere for at en gjenskapelse burde også ha deltakere som er mest mulig like de som satt der i 1905 men det har Fadlabi aldri sagt ville bli tilfelle for denne utgaven.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 13:02   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Ah, skjønner. Det som er litt dumt er at det tydeligvis har foregått flere parallelle debatter, som ikke har kommet ut i kronikker eller offentlige meningsskifte. Så det har vært vanskelig å gripe tak i hva den voldsomme uenigheten bunner ut i. Jeg kjenner endel av dem som er uenige som reflekterte folk, og regner derfor med at deres avsky for prosjektet bunner i noe jeg ikke har fått tak i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 16:11   #27
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

http://www.nrk.no/kultur/krever-det-...net-1.11720258

Helt utrolig men dette bare beviser poenget med hele prosjektet.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 09:58   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

http://www.nrk.no/kultur/krever-det-...net-1.11720258

Helt utrolig men dette bare beviser poenget med hele prosjektet.

Hvorfor det?

Jeg skjønner at Belgia synes dette er kleint, det er heller ikke dagens administrasjon som hadde Kongo som koloni. Det er en forespørsel om å fjerne flagget, ingen går i demotog eller er i harnisk? Hvorfor er det så viktig å ha flagget der, men ikke de samme menneskene på innsiden av landsbyen?

Jeg har fremdeles ikke fått noe ut av dette prosjektet, eller klarhet i hva som er greia.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:04   #29
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Jeg er også fortsatt litt delt, men glad for at de ikke stiller ut afrikanere i alle fall. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt greia. Det er jo en øyeåpner hvis det de har lykkes med er å få oss til å hoppe til en rasistisk konklusjon som vi må tenke over, altså hvis det er publikum selv som har kommet til konklusjonen at det var meningen å befolke landsbyen med afrikanere. Men de har jo faktisk sagt at de skal rekonstruere "kongolandsbyen", og når de argumenterer med at det belgiske flagget må med for å gjøre det så likt som mulig, er det ikke da kunstnerne som avsender av kommunikasjonen som må ta ansvaret for at publikum kom til denne konklusjonen og tenkte denne "rasistiske" tanken?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:14   #30
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Men det er da vel ikke rasistisk å tenke at det skal være afrikanere i byen, når de selv sier det skal være identisk?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:18   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Belgia er ganske ramme på å prøve å gjøre sin egen historie som kolonimakt ganske mye snillere enn den var. Og Belgia "eier" jo ikke flagget sitt, så at de tror de skal kunne nekte noen å bruke det i en kunstinstallasjon er jo ganske fjernt.

Jeg er også delt fremdeles. Jeg syns det er litt rart at kunstnerne mener dette er en del av vår historie som er forsøkt gjemt. Jeg har alltid visst om Kongolandsbyen, og det er jo også skrevet bøker om det. Det var heller ikke en "verdensutstilling" slik de påstår.

I tillegg kan det virke som prosjektet har endret seg underveis, eller så er det muligens feilinfo fra media sin side. Jeg har sansen for kunstnerne og deres intensjon og syns det er helt på sin plass å også ta opp problematiske aspekter ved vår historie i et jubileumsår.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:21   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Jeg syns det er ganske naturlig at et sånt prosjekt er organisk og endrer seg underveis og med en debatt.

At de vil sensurere bort flagget er jo komplett idiotisk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:29   #33
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Men prosjektet har ikke endret seg så mye underveis. Det er nettopp det som er helt poenget. Og jeg tror den totale forvirringen som visstnok herjet der i går også var 100% planlagt. De vet akkurat hva de gjør (tror jeg).

" Alle har forventet at det skal være en direktekopiering av den opprinnelige byen, og særlig kritikerne har trukket det fram som et sannsynlig utfall at den skulle befolkes på samme måten. Men det har aldri vært en del av søknaden til KORO. I tilfelle hadde vi ikke støttet den, sier han".


http://m.db.no/2014/05/15/kultur/kon...3324072/?www=1

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:32   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Her er også en artikkel. Jeg synes det virker helt fjernt.

http://www.nettavisen.no/nyheter/oms...t/6975432.html

Sitat:

Kunstnerne avviste imidlertid på pressekonferansen at de hadde funnet på å inkludere beboere etter at de ble kritisert for å kunne komme til å gjøre det.
– Vi har hatt de samme planene hele tiden, og det har vært å ligge så tett opp til originalen som mulig, sier Fadlabi til NTB.
– Følte meg dum

En av dem som hadde meldt seg frivillig, Nanna Melland fra Oslo, sier imidlertid at hun ble tatt på senga av at de ikke skulle bo i landsbyen på samme måte som senegaleserne i 1914. Hun sier hun først ble provosert over fremgangsmåten, men nå har falt ned på at kunstnerne har gjort et modig valg.
– Slik jeg forstår konseptet, så vil nå alle som besøker landsbyen, bli en del av det. Det blir som en sosial skulptur, noe som jo passer godt i akkurat Frognerparken, sier hun til NTB.
– Samtidig er jeg glad jeg bor i Oslo og har en seng å dra til i kveld. Hvis noen har dratt langveisfra for å være med på det de tror er et reelt prosjekt, så oppleves dette sikkert dette litt kjipt, sier hun.

Så hvis man drar dit, så ser man altså masse tomme hytter med stråtak. How interesting... Jeg kjente for øvrig også til den originale utstillingen lenge før dette prosjektet ble satt i gang, og er helt for å også ta opp negative ting med Norges historie. På Trygdekontoret sa kunstnerne at "bare vent å se!!!" til kritikerne. Men nå har jeg ventet og sett (dog ikke vært der) og jeg skjønner fremdeles ikke.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:34   #35
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Hvorfor er det fjernt? Jeg synes det høres ut som en meget effektiv måte å få frem poenget på at folk, tilskuere, deltar selv som aktører. Det er ofte et fint virkemiddel for refleksjon hos folk og et konsept som er veldig for tiden vi lever i.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:35   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hvorfor er det fjernt? Jeg synes det høres ut som en meget effektiv måte å få frem poenget på at folk, tilskuere, deltar selv som aktører. Det er ofte et fint virkemiddel for refleksjon hos folk.


Jeg synes det blir meningsløst å skulle lage noe så likt som mulig. Også bor det ikke en gang folk der (uavhengig hudfarge).

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:36   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Men bodde egentlig senegaleserne der? Annet enn på dagtid?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:37   #38
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Nå bor det jo ikke nødvendigvis en gang folk der på dagtid.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:39   #39
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Sitat:

Svein Bjørkås mener kunstprosjektet har reist viktige problemstillinger.
- Det har minnet oss på en glemt del av vår historie, som vi ikke har vondt av å tenke over, og det har skapt en omfattende debatt om rasisme, representasjon av andre og kulturell dominans, sier han til NTB.

Omfattende debatt, som i så fall bygger på feil forutsetning? Jeg ser ikke hvordan det å si at det skal være likest mulig - for så å ikke ha noen boende der er utgangspunkt for en reell debatt.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:40   #40
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongoleiren - hva syns FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes det blir meningsløst å skulle lage noe så likt som mulig. Også bor det ikke en gang folk der (uavhengig hudfarge).

Det fysiske er så likt som mulig. Slik er det jo med det meste av hva man skal gjenfortelle av historien, hvorfor skulle dette være så annerledes? Man gjør det vel så likt som mulig? Men Human Zoo's eller menneskesirkus slik de var for 100 år, siden med svarte afrikanere på utstilling ville jo vært for drøyt i år 2014, selv for Norge.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no