Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Punktum i overskriftene

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-06, 00:00   #61
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Hvor finnes den regelen som sier at "..." ikke er godkjente tankeprikker fordi de står for langt fra hverandre ?

Det har ikke noe med norsk rettskrivning å gjøre. Ei heller er det en person med MAC som har fått ideen. Jeg har prøvd både med norsk og engelsk tastatur og får ikke prikkene nærmere hverandre. Det jeg kan er å minske skriften. Men gidder jeg det ? Er det en regel dere har laget her i forumet ?

Har vært medlem av flere forum/lister på nettet i mange år (så lenge internet har vært tilgjengelig), men har aldri hørt om denne regelen før.

Men med min utstrakte bruk av prikker, streker, utropstegn - er jeg vel allerede uglesett av det gode selskap. Når jeg i tillegg bruker lillafarget skrift og fancy font kan jeg vel bare pelle meg ut med en gang ...

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 00:42   #62
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hvor finnes den regelen som sier at "..." ikke er godkjente tankeprikker fordi de står for langt fra hverandre ?

Det har ikke noe med norsk rettskrivning å gjøre. Ei heller er det en person med MAC som har fått ideen. Jeg har prøvd både med norsk og engelsk tastatur og får ikke prikkene nærmere hverandre. Det jeg kan er å minske skriften. Men gidder jeg det ? Er det en regel dere har laget her i forumet ?

Har vært medlem av flere forum/lister på nettet i mange år (så lenge internet har vært tilgjengelig), men har aldri hørt om denne regelen før.

Men med min utstrakte bruk av prikker, streker, utropstegn - er jeg vel allerede uglesett av det gode selskap. Når jeg i tillegg bruker lillafarget skrift og fancy font kan jeg vel bare pelle meg ut med en gang ...

Det er egentlig litt tullete å være så hårsår når du skriver i et underforum for flisespikking.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 01:26   #63
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Dette var ikke en overskrift!

Hæ? Gjelder rettskriving kun for overskrifter? Guri, det var godt jeg fikk greie på det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 09:36   #64
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hæ? Gjelder rettskriving kun for overskrifter? Guri, det var godt jeg fikk greie på det.

Selvsagt, det vet da alle flisespikkere.



mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 10:32   #65
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Hvorfor har ingen fortalt meg om 0133 før?!? Ti år på Blindern, helt bortkastet! Tinetoff, jeg mener at du må ha et ansvar for å utforme instituttets veiledning for masteroppgaver og avhandlinger, hvor denslags opplyses om. Per i dag finnes det ingen standard. På engelsk brukes fortsatt veiledningen som baserer seg på at man skriver på maskin og babler om å understreke ting som seinere kan settes i kursiv i trykken.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 11:50   #66
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 11:56   #67
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Jeg får det heller ikke til på mac med Firefox. Men kanskje det er helt andre koder der?

Mehmet, på mac er alt selvsagt mye bedre og mer intuitivt. Tankeprikker er alt + ., tankestrek er alt + - osv.

Nille, dette er ikke ortografiske regler, men typografi. Det er bare et spørsmål om hva som ser pent ut. Det er naturligvisk hysterisk flisespikking (med mindre det er snakk om bokutgivelser), men dette er da også Flisespikkeriet.

Acsa: Hvis jeg gjør det, slipper jeg unna litt av slaveundervisningen min da?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 11:58   #68
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Nå har min sluttet å virke og jeg kommer bare til den rare siden.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 12:04   #69
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hvor finnes den regelen som sier at "..." ikke er godkjente tankeprikker fordi de står for langt fra hverandre ?

Det er ikke snakk om "godkjente tankeprikker" i og for seg, men at ellipse egentlig (typografisk) er ett tegn, som består av tre prikker som står ganske tett sammen. I likhet med mange andre spesialtegn står ikke dette på tastaturet, og man må derfor bruke ulike metoder for å få det frem. Hvis du ikke er interessert, trenger du slett ikke bry deg om det.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Har vært medlem av flere forum/lister på nettet i mange år (så lenge internet har vært tilgjengelig), men har aldri hørt om denne regelen før.

La meg gjette: Ingen av disse andre forumene hadde sitt eget flisespikkeri?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Men med min utstrakte bruk av prikker, streker, utropstegn - er jeg vel allerede uglesett av det gode selskap. Når jeg i tillegg bruker lillafarget skrift og fancy font kan jeg vel bare pelle meg ut med en gang ...

Det gjør du akkurat som du vil med. Det er ingen som kommer til å kaste deg ut på grunn av slike ting, og de fleste bryr seg antagelig ikke om det i dem hele tatt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 12:28   #70
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvorfor har ingen fortalt meg om 0133 før?!? Ti år på Blindern, helt bortkastet! Tinetoff, jeg mener at du må ha et ansvar for å utforme instituttets veiledning for masteroppgaver og avhandlinger, hvor denslags opplyses om. Per i dag finnes det ingen standard. På engelsk brukes fortsatt veiledningen som baserer seg på at man skriver på maskin og babler om å understreke ting som seinere kan settes i kursiv i trykken.


Det hjelper ikke med Blindern, men hvis du har hatt kontorfag på videregående nivå, så lærer man dette Det ligger langt bak i hodet mitt 12 år etter dette skolefaget...

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 13:19   #71
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Punktum i overskriftene


...

Hey, hey det funka på min pc.

– Og den også


Men jeg har tydeligvis gått på feil skole, har aldri hørt om dette før. (eller så er det alzheimeren som slår til igjen.)

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 16:04   #72
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Skulle hatt en egen tråd om ting (tegn) vi burde kunne på datamaskinen, men egentlig ikke trenger.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:01   #73
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Punktum i overskriftene




AH! Dagen er reddet - takk Tinetoff!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:03   #74
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Kan noen forklare meg hvorfor min alt 0133 ikke lenger virker?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:16   #75
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Når jeg prøver med alt 01333 står det bare 5.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:39   #76
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Når jeg prøver med alt 01333 står det bare 5.

Du har et tretall for mye. alt 0133 skal det være.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:34   #77
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Punktum i overskriftene


Måtte bare prøve, dette var noe nytt

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:50   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene




Å, dette er vakkert på Mac‘n min! Nå er det ingen unnskyldning!:Pekefinger til meg selv:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:58   #79
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Punktum i overskriftene

Jeg har laptop, og slet litt før jeg fikk til dette 0133 opplegget.
På min data, så må jeg trykke alt + Fn (for å aktivere det numeriske tastaturet), og så trykke 0133.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 20:02   #80
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum i overskriftene



Det virka! Takk Kaija.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no