Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 15:01   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Det var et eksempel, noen. Det var ikke et sitat. Da hadde det vært merket som et sitat. Og eksemplet er relevant. Jeg vil ikke fortsette selve bursdagsdiskusjonen her - men jeg kan gjerne ta det i den tråden der.

Hvis poenget kommer bedre frem så kan du få et eget eksempel, bare til deg:

Istedenfor å si "Ingen trenger noensinne å kjøpe egg på kartong" så kan man si "det var et snodig produkt som jeg ikke ser noe behov for. Hva i alle dager kan man bruke egg i kartong til?"

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 15:54   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvor mange i bursdagstråden som kom med den første setningen? Jeg kan ikke huske å ha lest den. Nå synes jeg du setter ting på spissen i en tråd der du vel egentlig taler varmt for det motsatte.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 15:59   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Hvis man vil vise forskjellen mellom en spissformulering og en formulering som er rund i kantene, så mener jeg vel forresten strengt tatt at man nesten bør passe på å ha et eksempel som er spissformulert og et som er rundt i kantene.

Men det er klart - jeg har tatt feil før også jeg altså.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 16:16   #24
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg bruker "alle" og "ingen" når jeg har med absolutte tall å gjøre (som når jeg f.eks kan telle meg fram til at alle kom på et arrangement de var invitert til ).

Utover det opplever jeg at det er et typisk trekk ved FP å nettopp være flink til de tingene du etterlyser - det er mange sterke meninger men langt mellom fordummende bastanthet. Jeg leser "ofte", "burde" og "i mange tilfeller" i så og si alt (legg merke til: ikke "alt") jeg leser her inne.

Kloke hoder ser nyanser og reflekterer og kan klare å skille det generelle fra det personlige ved behov. Der er jeg meget godt fornøyd med den jevne FP'er og det er selve hovedgrunnen til at jeg tilbringer i overkant mye tid her.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 16:42   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jepp. Jeg tror det der blir sånn fordi man starter med "alle" også mener noen at dette ikke gjelder alle. Så vil man ha eksempler - det kommer et eller annet eksempel som så dissekeres ned til man kan konkludere med at det eksempelet der var så sært at det knapt kan ansees for reelt. Fremfor at det blir en mer moderert diskusjon fra start.

Jeg tror at dersom man utvider normalbegrepet og fjerner alle, og kanskje også de fleste, så står man igjen med å kunne diskutere noe som blir mer relevant for flere egentlig.



Det der ga ikke mening, nei? Vi prøver et eksempel. (Det er jo ingen grunn til at jeg skal la være å komme med sære eksempler bare fordi jeg argumenterer mot sære eksempler, sant?)

Den siste bursdagstråden, pannekaketråden og omelettråden var det som fikk meg til å lage denne tråden. Jeg rapper derfra.

Istedenfor å si "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende" så kan man si "Det er fint å være bevisst på at man dersom det passer sånn får med alle i klassen på bursdag, så sikrer man at alle er med en og annen gang."

I mine øyne er det ene utsagnet ekstremt og jeg får piggene ut, mens det andre er trivelig og greit og noe å tenke over. Dermed vil man (når det gjelder meg) oppnå mer tanker rundt hvordan å få med alle på en fin måte ved å moderere seg fra bastant til mindre bastant.



Jeg skjønner poenget. Samtidig er det vanskelig å diskutere på en levende og spontan måte dersom man hele tiden skal passe på alle formulieringer. spissformuleringer er retorikk, og forekommer naturlig i mange debatter.
Men litt bevissthet er bra, altså.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 16:44   #26
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Istedenfor å si "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende" så kan man si "Det er fint å være bevisst på at man dersom det passer sånn får med alle i klassen på bursdag, så sikrer man at alle er med en og annen gang."

I mine øyne er det ene utsagnet ekstremt og jeg får piggene ut, mens det andre er trivelig og greit og noe å tenke over. Dermed vil man (når det gjelder meg) oppnå mer tanker rundt hvordan å få med alle på en fin måte ved å moderere seg fra bastant til mindre bastant.

Jeg tenker at dette nærmest må være en ikke-sak? Jeg har inntrykk av at i 99,999 % av diskusjonene på FP er folk flinkere enn folk flest til å bruke nettopp "mange" og "de fleste." Jeg utfordrer deg til å finne en eneste i bursdagstråden som var så bastant som det du gir uttrykk for her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 17:37   #27
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg er veldig enig i HI, samtidig som det hadde blitt veldig kjedelig her inne om det ikke hadde vært noen nek igjen. Vi må ikke prøve å presse alle inn under samme kammen, syns jeg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 19:31   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at dette nærmest må være en ikke-sak? Jeg har inntrykk av at i 99,999 % av diskusjonene på FP er folk flinkere enn folk flest til å bruke nettopp "mange" og "de fleste." Jeg utfordrer deg til å finne en eneste i bursdagstråden som var så bastant som det du gir uttrykk for her.





Sitat:

Her er det alle eller ingen.



Et sånt innlegg mener du?

Dette er sakset derfra.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 19:51   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Et sånt innlegg mener du?

Dette er sakset derfra.

Dette er en bruker som skriver hvordan hun gjør det. Hun skriver ikke at hun mener at alle andre skal gjøre det på samme måte, og det er ganske langt unna "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende."

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 20:15   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Du mener det jeg limte inn er fleksibelt og ikke inneholder bruk av "alle" og "ingen"?

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 20:16   #31
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette er en bruker som skriver hvordan hun gjør det. Hun skriver ikke at hun mener at alle andre skal gjøre det på samme måte, og det er ganske langt unna "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende."

Jeg er enig med noen. INGEN ( ) kan la seg provosere av at en bruker skriver hvordan vedkommende praktiserer det. Den mer provoserende varianten er: "Jeg inkluderer ingen eller alle, og det burde ALLE andre også klare!!!! "

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 20:17   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Den står der den og. Om og om igjen. Men jeg vet ikke om det er kosher å sakse fra medlemsområdet og hit.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 20:18   #33
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du mener det jeg limte inn er fleksibelt og ikke inneholder bruk av "alle" og "ingen"?

Du startet vel ikke denne tråden for å fjerne "alle" og "ingen" fra den jevne FP-brukers vokabular? Slik jeg leser tråden (bør jeg lese mer grundig, kanskje?) så går tråden på generaliseringer og egen praksis som mal for andres liv i motsetning til mer diplomatiske uttrykk?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 20:29   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du mener det jeg limte inn er fleksibelt og ikke inneholder bruk av "alle" og "ingen"?

rine ba om eksempler på så bastante uttrykk som det du kom med. Igjen synes jeg du kommer med et lite relevant eksempel. Mener du at jeg ikke kan skrive at jeg alltid bruker bilbelte fordi det er for bastant?

Jeg skjønner virkelig ikke hvor du vil med denne diskusjonen, men jeg synes det er vanskelig å holde meg unna den siden du refererte til bursdagstråden der jeg har vært aktiv.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:01   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Denne tråden er igrunnen like relevant i forhold til omelettråden. Og flere andre.

I omelettråden er også holdningen jevn på at "ingen trenger egg på kartong" og "ingen trenger frossen potetstappe" og hva det nå var alt sammen.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:02   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Og igjen - jeg er helt sikkert ikke stuerein på dette selv heller. Jeg har kun merket meg generelt at i tråden hvor meningene blir veldig bastante blir ihvertfall jeg vanskelig å nå frem til. Med en mer rolig tilnærming blir jeg langt mindre opptatt av å motbevise en påstand og dermed også langt mer mottagelig for å tenke over det jeg innbilder meg at er budskapet.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:09   #37
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg prøver å være bevisst på dette om jeg diskuterer. Mannen har derimot en utrolig irriterende greie med at han gjør om mine ord...f.eks om jeg sier "ofte", så har jeg tydeligvis sagt "alltid". Hvis jeg sier "hun er ikke verre enn han " så har jeg visstnok sagt "han er verre enn henne".

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:18   #38
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Joda, er i prinsippet enig med deg. Men jeg er møkk lei av folk som flisespikker på "forbudte ord" (som "alle" eller "ingen") i diskusjoner. Det er bare en måte å dra diskusjonen ut fra tema, spør du meg.

Jeg tenker nå at når man sier "alle", så er det bare ordbruk, man mener ikke nødendigvis noe annet enn "de fleste".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:19   #39
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg mener jeg er veldig flink til akkurat det der du snakker om.
Jeg generaliserer svært sjeldent. Og jeg ønsker som deg at flere skal være åpen for forskjeller og være litt mindre dømmende. Litt sånn kampsak, kjenner jeg.

Her er nok jeg også. Jeg er omtrent allergisk mot generalisering tror jeg.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:31   #40
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Det ER jo faktisk en hel del godt nyanserte innlegg i trådene som blir nevnt, i de trådene som ligger sånn at vi nybegynnere kan se dem væffal. Det er bare det - at de innleggene blir hoppet glatt over ser det ut til eventuelt blir den nyanserte delen av et innlegg hoppet over, og så blir uklarheter eller ytterpunkter blåst opp. Sunn og god måte å diskutere på, blir aldri kjedelig.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no