Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 09:50   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

I det siste har jeg en økende tendens til å havne i diskusjoner som har noen fellestrekk.

Fellestrekket er gjerne at en eller annen mener at "alle" burde få til, "ingen" burde trenge eller andre bruk av absolutte verdier som ikke inneholder rom for unntak. Samme med alltid eller aldri.

Som regel når det er snakk om mennesker så er alltid, aldri, alle og ingen ord som er helt ubrukelige. Folk er altfor forskjellige til at det finnes særlig mange situasjoner hvor 100 % er et gyldig tall. Bortsett fra de innlysende da. Det er greit å si at 100 % av befolkningen bør skjønne at voldtekt og drap er helt ugreit. Men når det er snakk om barneoppdragelse for eksempel så kan man svært sjelden bruke 100 %. Likevel ser jeg at dette slenges ut relativt ofte uten rom for unntak. I beste fall med unntak med begrensningen om at dette er så sært at det må sees bort fra.

Jeg slår et slag for å gå over til "de fleste" eller "ofte" eller "mange" og deres slektninger. I håp om at man blir bevisst på at det er flere nyanser der ute enn svart og hvitt. Ikke bare språklig men også i praksis. Det er ikke så mange regler som er selvsagte for alle. Men det er en del som er greie for ganske mange. Og for min del så er det en enorm forskjell mellom de to måtene å si det på.

(Ikke at jeg ikke er en språklig kløne selv som kjører meg fast i enveisspor altså. Det er det neppe noen tvil om. Men jeg maser på andre likevel jeg.)

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:02   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Takk Smilefjes! Dette er ett strålende forslag - virkelig. Jeg vet jeg kan være rimelig bastant når det kommer til enkelte temaer og det meste er svart/hvitt uten noen som helst nyanser, men jeg må ærlig innrømme at når jeg leste tråden med "Kartongomelett" og alle de som skrek av latter der... ja, da ble jeg litt forundret og tenkte at her var det mye svart/hvitt.

Det er vel aldri ett 100% fasitsvar på alt, bortsett fra matematiske regnestykker hvor man kan sette 2 streker under svaret. Og jeg tror vel heller ikke at folket er så bastante i rl, men det blir og fremkommer ganske så bastant når man får det ned skriftelig, så mye av det jeg leser tillegger jeg litt nyanser ettersom det passer meg. Men ja, jeg er helt enig - "De fleste" "Ofte" "Mange" er gode ord.

Jeg skrev forresten at jeg ALDRI skulle ha seilersko i går, men i natt når jeg leste igjennom igjen, så tenkte jeg.. jaja - man skal vel aldri si aldri Men pt. ser jeg ikke helt behovet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:05   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Men hvorfor havner du alltid i sånne diskusjoner? Det gjør aldri jeg. Alle burde gjøre som meg, da ville ingen hatt det vanskelig.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:06   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men hvorfor havner du alltid i sånne diskusjoner? Det gjør aldri jeg. Alle burde gjøre som meg, da ville ingen hatt det vanskelig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:22   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg mener jeg er veldig flink til akkurat det der du snakker om.
Jeg generaliserer svært sjeldent. Og jeg ønsker som deg at flere skal være åpen for forskjeller og være litt mindre dømmende. Litt sånn kampsak, kjenner jeg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:22   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg bruker nok "de fleste" i de fleste tilfellene.
Jeg er sjelden bastant, fordi om jeg vet jeg har rett. Frasen min er som oftest at jeg sier "jeg tenker" sånn og sånn hvis jeg vil ha frem min mening eller løsning. *diplomatisk*

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:24   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men hvorfor havner du alltid i sånne diskusjoner? Det gjør aldri jeg. Alle burde gjøre som meg, da ville ingen hatt det vanskelig.



Jeg kan ikke gjøre som deg, Mauser. Jeg har ikke sjarmen.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:35   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Det der er veldig vitkig, også IRL. Det er ingenting som gjør meg mer forbanna enn når mannen bruker "alltid", "aldri", etc i diskusjoner, det er veldig irriterende! Alltid!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:35   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Ofte når jeg leser eller hører diskusjoner, så tenker jeg på dette. Jeg reagerer spesielt på bruken av ordet aldri. Det blir så bastant, samtidig som det blir så feil, for man vet faktisk aldri...

Selv prøver jeg å tenke over bruken av slike ord, men de detter nok ut innimellom allikevel. Mannen kommenterer at jeg er fæl til å bruke ordet aldri når vi har litt opphetede diskusjoner her. Type "det har jeg aldri sagt" eller "det har jeg aldri gjort". Slenger på et forsiktig "tror jeg", når jeg selv hører at jeg sier dette

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:39   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg skal jo fint innrømme at jeg legger mer merke til det når det er noen jeg ikke er enig med som bruker det altså. Men ofte(!) så tenker jeg at om utsagnet hadde vært moderert til "burde" eller "ganske vanlig" så hadde jeg ikke vært så uenig.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:40   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg kan ikke si jeg pleier å oppleve dette som noe problem (men det er klart; jeg er ikke akkurat kjent for å underdrive , så jeg kan ikke ta alt andre sier så bokstavelig heller).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 11:15   #12
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke sjarmen.


... du hadde lurt meg. Lett.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 12:03   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

... du hadde lurt meg. Lett.

Nja. Det skal nå ikke så mye til da.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 12:54   #14
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nja. Det skal nå ikke så mye til da.

Eller "Jeg TROR ikke det skal så mye til da"

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 13:55   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg kan ikke si jeg pleier å oppleve dette som noe problem (men det er klart; jeg er ikke akkurat kjent for å underdrive , så jeg kan ikke ta alt andre sier så bokstavelig heller).

nøyaktig det samme tenkte jeg, heg tror kanskje at om man har lett for å overdrive selv, har man et modereringsfilter innebygget, og tar ikike ting så bokstavelig. Jeg har oftere tenkt over at folk greier å trekke frem ekstremt marginale tilfeller som bevis for ting. Men det kommer kanskje av at sånne som jeg er upresis og ovedriver. Jeg skal forsøke å tenke over det neste gang.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 05-05-11 kl 16:35.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 14:06   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg har lagt merke til at det er bastante meninger nå og da. Men det er omtrent like bastant med de fleste som med alle. Litt moderert, men de som måtte ha lange tær blir like fullt truffet. Uansett er det bra å tenke på, jeg prøver i hvertfall.

Det som er et annet fp-trekk er at man må dra inn ekstreme unntak og disse diskuteres som om de nærmest utgjør majoriteten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 14:31   #17
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

En diskusjon for diskusjonens del og for å lære blir ikke noe særlig uten motvekter. Da er det en fordel om det er bastante meninger og steile motsetninger. Hvis det ikke er det, blir det fort krangling og flisespikking fordi folk egentlig er enige - men føler for å gnåle om definisjoner.

Jeg liker best når folk mener noe det går an å forholde seg til, men er ikke så flink selv. :feig:

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 14:32   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Jeg regnet med et innlegg om matematikk her jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 14:53   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har lagt merke til at det er bastante meninger nå og da. Men det er omtrent like bastant med de fleste som med alle. Litt moderert, men de som måtte ha lange tær blir like fullt truffet. Uansett er det bra å tenke på, jeg prøver i hvertfall.

Det som er et annet fp-trekk er at man må dra inn ekstreme unntak og disse diskuteres som om de nærmest utgjør majoriteten.

Jepp. Jeg tror det der blir sånn fordi man starter med "alle" også mener noen at dette ikke gjelder alle. Så vil man ha eksempler - det kommer et eller annet eksempel som så dissekeres ned til man kan konkludere med at det eksempelet der var så sært at det knapt kan ansees for reelt. Fremfor at det blir en mer moderert diskusjon fra start.

Jeg tror at dersom man utvider normalbegrepet og fjerner alle, og kanskje også de fleste, så står man igjen med å kunne diskutere noe som blir mer relevant for flere egentlig.



Det der ga ikke mening, nei? Vi prøver et eksempel. (Det er jo ingen grunn til at jeg skal la være å komme med sære eksempler bare fordi jeg argumenterer mot sære eksempler, sant?)

Den siste bursdagstråden, pannekaketråden og omelettråden var det som fikk meg til å lage denne tråden. Jeg rapper derfra.

Istedenfor å si "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende" så kan man si "Det er fint å være bevisst på at man dersom det passer sånn får med alle i klassen på bursdag, så sikrer man at alle er med en og annen gang."

I mine øyne er det ene utsagnet ekstremt og jeg får piggene ut, mens det andre er trivelig og greit og noe å tenke over. Dermed vil man (når det gjelder meg) oppnå mer tanker rundt hvordan å få med alle på en fin måte ved å moderere seg fra bastant til mindre bastant.


Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg regnet med et innlegg om matematikk her jeg.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 14:56   #20
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du over innholdet i absolutte verdier før du bruker dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Istedenfor å si "Alle kan lage bursdag for hele klassen hver gang og de som ikke gjør det er ikke inkluderende" så kan man si "Det er fint å være bevisst på at man dersom det passer sånn får med alle i klassen på bursdag, så sikrer man at alle er med en og annen gang."

Hvor mange i bursdagstråden som kom med den første setningen? Jeg kan ikke huske å ha lest den. Nå synes jeg du setter ting på spissen i en tråd der du vel egentlig taler varmt for det motsatte.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no