Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Rake, rive ... eller rakerive?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva kaller du det praktiske hagehjelpemiddelet?
Rake 60 60,61%
Rive 36 36,36%
Rakerive 3 3,03%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 15:44   #21
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Vi raker med riva...

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:35   #22
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg kaller det rive - uansett fasong. Rake er noe man gjør... (med riva altså). Jeg skjønner om noen kaller riva en rake, men for meg blir det litt som å kalle et lam en "saueunge"...

"Rakerive" har jeg aldri hørt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:17   #23
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg kaller det rive - uansett fasong. Rake er noe man gjør... (med riva altså). Jeg skjønner om noen kaller riva en rake, men for meg blir det litt som å kalle et lam en "saueunge"...

"Rakerive" har jeg aldri hørt.

Jeg kan faktisk signere dette i sin helhet, bortsett fra at jeg ville sagt: Rakerive???

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:20   #24
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Rakerive?

Jeg sier "rake".
Jeg kommer fra et sted som sier fat for tallerken, panne for kasserolle, disse for huske. Rake

Verbet "å rake", altså.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:21   #25
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg raker plen med en plenrive og raker stein med en jernrive.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 18:57   #26
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Rake er en ting og rive er noe annet. Jeg har begge deler i hageredskapen min.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:00   #27
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Rake og Rive er to forskjellige ting. Jeg bruker rake om den plastdingsen med mange tenner. Raker løv og gress. Den metalldingsen kaller jeg rive.

Jepp
Men jeg gjør svært sjelden noen av delene *bor i blokk*

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:03   #28
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Åh søren, jeg som trodde jeg hadde kontrollen på dette, også husker jeg ikke hvordan det var

Man raker med en rive?
Man river med en rake?

Høres like logisk ut, begge

Men oppi hodet mitt er dette en rake:


Og dette en rive:


Uten at det gjør det det minste bedre. For det betyr jo isåfall at det finnes både rive og rake som er ting. Og hva gjør man da med dem (bruker?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:06   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Man bruker ei rive når man skal rake.

Begge de to det er bilde av, er river.
Den øverste er ei jernrive og den nederste ei plenrive.

Og så finnes det (fantes ihvertfall) en utgave til, gressrive, som ligner på jernriva, bare i plast. Den brukte vi ute på høymarka.

Har dere hørt uttrykket rakartaus? Vi brukte å hyre sånne om sommeren når jeg vaks opp.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:12   #30
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker det omvendt av d'Arcy. Rive bruker jeg om metallversjonen som kan rive opp jorden. Rake bruker jeg om plastversjonen for øm raking for å fjerne løv og gress og sånt.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:14   #31
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Rakerive har jeg aldri hørt om. Jeg sier rake til alt, spesifiserer eventuelt jernrake når det gjelder det mange her kaller rive. Jeg vet at rive er et ord, men jeg bruker det aldri.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:15   #32
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg kaller alt for rive. Plastrive og jernrive.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:24   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Plenrive:

Høyrive: (plast)

Hentet fra Felleskjøpet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:34   #34
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg kaller alt for rive. Plastrive og jernrive.

Fiffig!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:43   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg bruker rive om den grovtakkede, og rake om den pinglete som bare tar overflaterusket.

Men jeg raker med riva, jeg river ikke med den.

  Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 19:47   #36
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg raker, med ei rive. Enten av plast til gress og løv, eller i metall til grus.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:32   #37
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rake, rive... eller rakerive?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker det omvendt av d'Arcy. Rive bruker jeg om metallversjonen som kan rive opp jorden. Rake bruker jeg om plastversjonen for øm raking for å fjerne løv og gress og sånt.

Jupp, det er sånn jeg bruker det også. Rakerive har jeg aldri hørt, og kunne nok fnist av det.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:59   #38
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Rive er en rake i metall. Rive er en plæstikksak man raker løv med.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:47   #39
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg ble svimmel av denne tråden.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 23:32   #40
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rake, rive ... eller rakerive?

Jeg venter på neste diskusjon. Greip... eller grep?

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no