Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 19:43   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Jeg ønsker meg en oppskrift på hjemmelaget ordentlig tomatsuppe, gjerne med mye grønnsaker i. Den bør være relativt barnevennlig, ikke for sterk og det må være mulig å kjøre den helt jevn med stavmikser eller i blenderen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:57   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Min tomatsuppe er noe jeg lærte i en oppskrift fra Mim (Harriet Vane) Det er mange år siden, og nå bruker jeg ikke oppskrift lenger og har sikkert laget en egen vri, men den er god og sunn i hvertfall.

Dette er ca-mål.

Jeg begynner med løk, hvitløk og kanskje en gulrot, en halv paprika om jeg har noe sånt liggende, surrer dette i litt olivenolje. Har i en eller to bokser med gode tomater i kjelen, la det putre noen minutter. Her kan du krydre med det du liker. Jeg synes pepper og litt spicy paprikakrydder er godt. Og kanskje noe kryddergrønt.

Etter at dette har putret ferdig så kan du ha det i en blender eller kjøre med en stavmikser.

Så til trinn to:
Ha en klatt smør i en tykkbunnet kjele og et par ss hvetemel. Spe med litt vann og kok opp, ha i en dæsj tomatpure, mer vann (tja kanskje 6-7 dl totalt) og en terning buljong. Ha i de moste grønnsakene, kan gjerne putre litt til. Smakes til med salt og pepper - men det er sjelden jeg bruker salt, da buljong som regel inneholder ganske mye salt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 20:00   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Jeg bruker også Mim-oppskrift, men ikke helt den samme som over. Smør og mel, spe med kyllingkraft, ha i tomater og annet digg. Ikke løk i den.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 20:01   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Det er nok sikkert den samme oppskriften som den kommer fra, min har bare levd sitt eget liv på mitt kjøkken.

Supper er kjempefin mat å lære seg å slumpe med.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 07:07   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Acsa har lagt ut en tomatsuppeoppskrift basert på hvit saus, skulle tro den ble barnevennlig nok.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:51   #6
Peppermynte
Svabergindianer
 
Peppermynte sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
Peppermynte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Jeg lagde tomatsuppe id ag som barna slurpet i seg.
Jeg tar somregel det jeg har i kjøleskapet.

I surret jeg en løk, en halv purre, to små gulrøtter og en stangselleri som jeg hadde skjært is må skiver. Så tilsatte jeg tre bokser med hermetiske tomater, litt ekstra vann og buljong. Lot dette koke til gulrøttene var møre. Moste med stavmikser. Hadde oppi fullkornspasta og ørlite sukker for å dempe den skarpe smaken (0,5 ts) og kokte videre i 5 min. Tilsatte pølsebiter to min før suppa var ferdig.

Vi voksne krydrer litt ekstra, mens barna får en skvett melk oppi for å dempe litt av smaken. Server med enten hvitløksbrød, flatbrød eller focaccia. Og kanskje et kokt egg?

Peppermynte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:12   #7
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Jeg sliter med å få til en suppe som barna liker, sikkert fordi den får en skarpere, litt sånn syrlig tomatsmak i forhold til posesuppe. Er det noen av disse oppskriftene som ikke er så skarpe?

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:30   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Jeg sliter med å få til en suppe som barna liker, sikkert fordi den får en skarpere, litt sånn syrlig tomatsmak i forhold til posesuppe. Er det noen av disse oppskriftene som ikke er så skarpe?


Du mangler sukker! Garantert. Ihvertfall nok. Det er ikke nok med en fislete teskje. Prøv en ss.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:44   #9
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du mangler sukker! Garantert. Ihvertfall nok. Det er ikke nok med en fislete teskje. Prøv en ss.

sist brukte jeg 2 SS, det funka ikkje. Prøvde å koke den kjempelenge også.

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 21:53   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

sist brukte jeg 2 SS, det funka ikkje. Prøvde å koke den kjempelenge også.

Ikke for mange bokser tomater, da må man i tilfelle ha enda mer sukker. I Mims oppskrift er det kun en boks tomater. Jeg har alltid brukt to, men den blir mye skarpere i smaken da. Ha gjerne litt eddik i, forresten. Og fløte, hvis den fremdeles er for skarp. Vi serverer med egg og cottage cheese. Det liker ungene våre godt. Det er også med på å mildne, på samme måte som pasta.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:17   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Jeg sliter med å få til en suppe som barna liker, sikkert fordi den får en skarpere, litt sånn syrlig tomatsmak i forhold til posesuppe. Er det noen av disse oppskriftene som ikke er så skarpe?

Hva annet har du oppi? Kn det være at det vil hjelpe med mer grønnsaker?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:32   #12
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke for mange bokser tomater, da må man i tilfelle ha enda mer sukker. I Mims oppskrift er det kun en boks tomater. Jeg har alltid brukt to, men den blir mye skarpere i smaken da. Ha gjerne litt eddik i, forresten. Og fløte, hvis den fremdeles er for skarp. Vi serverer med egg og cottage cheese. Det liker ungene våre godt. Det er også med på å mildne, på samme måte som pasta.

Kanskje det kan være det ja Tror jeg brukte 2.
Takk for tips. skal teste en av disse oppskriftene her snart

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 08:04   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Jeg synes det må være bra tomater på boks, eller helst Italienske tomater på flaske, type polpo di pomodoro, de søte og fyldige.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 09:11   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Gulrøtter er et bra tips, de gir litt sødme. Men ellers må jeg innrømme at hos oss synes vi voksne at dette er en god tomatsuppe, mens ungene er vant med (fra barnehage og SFO) og liker best posesuppe.

Men det gidder jeg rett og slett ikke lage, jeg synes det er brekkekkelt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 15:55   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på sunn tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Min tomatsuppe er noe jeg lærte i en oppskrift fra Mim (Harriet Vane) Det er mange år siden, og nå bruker jeg ikke oppskrift lenger og har sikkert laget en egen vri, men den er god og sunn i hvertfall.

Dette er ca-mål.

Jeg begynner med løk, hvitløk og kanskje en gulrot, en halv paprika om jeg har noe sånt liggende, surrer dette i litt olivenolje. Har i en eller to bokser med gode tomater i kjelen, la det putre noen minutter. Her kan du krydre med det du liker. Jeg synes pepper og litt spicy paprikakrydder er godt. Og kanskje noe kryddergrønt.

Etter at dette har putret ferdig så kan du ha det i en blender eller kjøre med en stavmikser.

Så til trinn to:
Ha en klatt smør i en tykkbunnet kjele og et par ss hvetemel. Spe med litt vann og kok opp, ha i en dæsj tomatpure, mer vann (tja kanskje 6-7 dl totalt) og en terning buljong. Ha i de moste grønnsakene, kan gjerne putre litt til. Smakes til med salt og pepper - men det er sjelden jeg bruker salt, da buljong som regel inneholder ganske mye salt.

Denne falt i smak hos både store og små. Jeg glemte sukker, men den smakte ok likevel. Brukte hermetiske tomater fra Heinz siden det var det jeg hadde i skuffa.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no