Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjenner du til ordet surve?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kjenner du til ordet surve?
Ja, og jeg bruker det aktivt. 61 26,99%
Ja, og jeg bruker det nok en sjelden gang. 69 30,53%
Ja, jeg har hørt det, men bruker det ikke. 78 34,51%
Nei, jeg har aldri hørt det før. 15 6,64%
Jeg er usikker/annet 3 1,33%
Deltakere: 226. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 21:56   #121
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er ikke bare meg! Jeg mener at det var et helt vanlig ord der jeg vokste opp, i en nordøstlig nabokommune til Oslo. Det kunne imidlertid også tenkes at det var en arv fra min hedmarksmor. (Og ja, det er praktisk talt synonymt med sutring.)

Ja, det er et helt vanlig ord der du vokste opp. :datapunkt: Men det kan også tenkes at jeg har fått det fra min hedmarksmor.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 16:17   #122
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Ja, det er et helt vanlig ord der du vokste opp. :datapunkt: Men det kan også tenkes at jeg har fått det fra min hedmarksmor.


Ingen hedmarkinger i min familie, og vi bruker det. :datapunkt:

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 17:00   #123
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg har hørt det før og skjønner hva det betyr, men bruker det ikke/sjelden. Vi bruker heller sutre (Nordland/Troms). Surke har jeg også hørt.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:58   #124
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Onga mine er stort sett gossine, men av å tell blir dom skikkeli' survete, da har je mæst lyst tell å kaste dom ut! :bill.mrk. hedmarking:

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:07   #125
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Min bruk av ordet kan umulig skrive seg nordfra, i alle fall. Jeg er ellers enig i at det kanskje er litt mildere enn sutre. Det brukes gjerne om barn som smågnåler.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg bruker surve om den småskrikingen de har for seg når de er trøtt, slitne etc like før de sovner. Jeg bruker det bare om barn. Sutre bruker jeg ellers, det dekker all smågnåling og uttrykk for misnøye.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg bruker det, men ikke om voksne menneskers sutring/klaging. Jeg bruker det om småbarns eller egentlig babyers sutrelyder når de er overtrøtte og ikke helt finner roen, men ikke akkurat gråter og klager heller. Veldig spesifikt altså.

Jeg bruker det aktivt om barn. Overtrøtte unger er survete, rett-før-syk-unger er survete.
Ikke sutrete, men sånn :jeg-er-ikke-helt-i-slag: surving.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:46   #126
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Bruker ordet og er fra oslo.

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 00:06   #127
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Mannen bruker det aktivt. Hedmarking...
Han bruker forøvrig også ord som gossin, stutt, kute, gær mie og hønnklaka pleksle.
*vi har litt forskjellige preferanser om hva som er pent og ikke.. jeg prøver å lære ungene min taleform...*

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 13-12-10 kl 00:16.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 00:13   #128
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg var nesten ukjent med sutre-ordet og brukte det aldri muntlig før jeg flyttet til urbane strøk vestpå. Surve, derimot, det brukte jeg stadig, men det har sklidd ut av språket til hverdags. Jeg er fra den ødeste delen av Hedmark.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 21:50   #129
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Tok en del ganger på barselforumet på NM før jeg forsto hva det betyr. Så har hørt det, men kommer aldri til å bruke det.

Bruker sutre. Er fra vestlandet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 13:01   #130
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg bruker ordet surve...som småklaging/klaging. Bor på Østlandet. Har muligens snappet det opp fra moren min som kommer fra Vest Oppland ?

Hender nok jeg bruker sutre, som sutrepave..., men tror nok jeg oftere bruker ordet surve..


Sist redigert av Liljekonvall : 02-04-11 kl 13:19.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 13:04   #131
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg har bare hørt (lest) det her på FP. Sier sutre. Er fra Vestfold.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 11:55   #132
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kjenner til ordet, men bruker det ikke. Ikke mannen heller. Vi sier sutre isteden.

Signerer. Vi er begge fra Nord-Norge.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 12:13   #133
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du til ordet surve?

Jeg kjenner godt til ordet, og bruker det om hverandre med "sutre". Jeg er født og oppvokst i Oslo.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no