Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hovedrett til åtte personer?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-20, 19:06   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hovedrett til åtte personer?

Jeg tøffa meg litt her før jul da jeg var ute med en gjeng og spiste. Da sa jeg at vi må gjøre det igjen og jeg kunne lage maten. Så her er jeg da. Jeg tenker noe slags salmalaks ( kom gjerne med konkrete tips her også) til forrett. Til dessert tenker jeg banoffee pie i porsjonsformer. Så er det hovedrett da til såpass mange. Ser for meg kjøtt, men helst ikke lam for det er jeg ikke glad i. En gjest tåler ikke skalldyr og en gjest skal helst ha uten gluten.

Det letteste er jo egentlig god biffgryte, men usikker. Ønsker det skal være litt fint, men samtidig overkommelig. Hva ville du laget til åtte stk til penere middag?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-20, 22:57   #2
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Helstekt oksefilet? Vi serverte helstekt oksefilet med stekte poteter, sopp, babygulrøtter og aspargesbønner på nyttårsaften. Saus lagde vi av gorgonzola-ost

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-20, 23:02   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Helstekt oksefilet? Vi serverte helstekt oksefilet med stekte poteter, sopp, babygulrøtter og aspargesbønner på nyttårsaften. Saus lagde vi av gorgonzola-ost

Enig. Helstekt indrefilet med godt tilbehør er både enkelt og fint.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-20, 23:49   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Indrefilet av okse er lett å få bra om har steketermometer

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:10   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Det har jeg faktisk aldri prøvd, men kan vel tenke tilbehør som man gjør til biff? Kanskje ev snoke i svogers fryser og finne indrefilet av hjort? Jeg er veldig glad i hjemmelaget bearnaisesaus, men plutselig skiller den seg...

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:11   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Altså det er jo biff som ikke har blitt oppdelt

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:19   #7
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Bacalao

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:31   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Coq au vin, biff bourguignon eller stroganoff er i alle fall enkelt å lage til såpass mange. I tillegg veldig greit med sånne ting som man kan lage klare på forhånd og bare varme til gjestene. Jeg er alltid litt "redd" for store kjøttstykker fordi de har blitt for tørre noen ganger, men steketermometer løser jo mye.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:36   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Jeg hadde også tenkt at en gryterett kunne bli både enkelt og godt. Mannen min lager en veldig god boeuf bourguignon og jeg lager god chilli con carne. Begge deler med høyrygg som kjøtt. Hvis den bare får kokt lenge nok, så pleier det å bli riktig så bra.

Sånn rent bortsett fra når alt kuttes opp, så tar det jo ikke noe lengre tid å lage mat til 4 enn til 15. Kokinga er jo uansett det som tar tid, men da trenger man bare å røre litt innimellom og da er det tid til å dekke bord og lage forrett.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 10:42   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Støtter forslaget om en eller annen form for langtidskokt kjøtt. Osso buco (kalveskank) er veldig godt og er sånn mat som bare står i ovnen og gjør seg helt selv. Det klassiske tilbehøret er risotto milanese (safranrisotto), som riktignok er litt mer jobb, men utrolig godt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 11:27   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Reinsdyrsteik er også veldig godt, og enkelt å få til. Jeg pleier å brune den i jerngryte og så sette gryta i ovnen for steking, med steketermometer. Med litt grønnsaker og vann og/eller vin og/eller juice i gryta blir ikke kjøttet tørt, og du får en fin sjy å lage saus på. Hjemmelaget potetstappe er godt til.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 12:15   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det har jeg faktisk aldri prøvd, men kan vel tenke tilbehør som man gjør til biff? Kanskje ev snoke i svogers fryser og finne indrefilet av hjort? Jeg er veldig glad i hjemmelaget bearnaisesaus, men plutselig skiller den seg...

Kaldt vann og stavmikser fikser det

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 12:34   #13
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

På nyttårsaften hadde vi denne til forrett, knallgodt: https://trinesmatblogg.no/recipe/lak...og-mangosalsa/

Hang ikke riktig så pent sammen som på dette bildet, men jeg brukte former og ikke sånne ringer hun nevner.

Til hovedrett hadde vi for øvrig helstekt kalkunfilet, nydelig og saftig, med vintersalat samt ovnsbakte grønnsaker og hasselbackpoteter. Det ble veldig godt! https://trinesmatblogg.no/recipe/kal...elbackpoteter/

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 13:44   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Jamie Olivers Gravlaks er vidunderlig god og perfekt til forrett; den er ganske enkel å få til men må lages på forhånd. Vi har faktisk ofte lagd den av salmalaks, fordi det er lettvint ift skinn og sånt og her vi bor er det uansett ganske ofte på tilbud.

Her er en "tutorial"

Bildet på websiden er horribelt - sånn blir laksen seende ut sånn ca når ferdig:


Vi skjærer tynne skiver, lager en liten "rosett" og serverer på en melba-kjeks (eller skjær skive av en baguett og rist den litt lett i pannen), med en dæsj senneps-saus under, og litt creme fraiche og en dillkvast på. 3 til hver. KJEMPEgodt også blir folk så imponerte når man sier man har gravet det selv, og det er alltid et pluss

Her er et bilde lånt fra nett som viser sånn ca hvordan det blir. (men vi har som sagt sennepssaus under og creme fraiche - av og til med en dæsj pepperrot i - på toppen, og en liten dillkvast til pynt)



Sa jeg at det ble sinnsvakt godt? Vær forsiktig hvis du prøvesmaker, det er lett å spise opp så det ikke blir noe til gjestene

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Skjermbilde 2020-01-15 kl. 12.41.26.jpg (41,1 KB, 154 visninger)
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 13:50   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Middagsforslag; en eller annen boeuf bourguignon.

Eller denne kjempegode som vi hadde til et middagsselskap (til 16) i høst: en litt annerledes Biff Stroganoff som var utrolig god! Vi serverte med rødbeter og syltagurk, og en grov potetstappe med skallet på og masse smør oppi. Stor suksess og enkel å lage på forhånd.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 14:09   #16
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.249
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Middagsforslag; en eller annen boeuf bourguignon.

Eller denne kjempegode som vi hadde til et middagsselskap (til 16) i høst: en litt annerledes Biff Stroganoff som var utrolig god! Vi serverte med rødbeter og syltagurk, og en grov potetstappe med skallet på og masse smør oppi. Stor suksess og enkel å lage på forhånd.

Brukte du brandy/mørkt øl eller droppet du det?

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 14:59   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Opprinnelig lagt inn av Mamari, her.

Brukte du brandy/mørkt øl eller droppet du det?

Mørkt øl! Man smakte det egentlig ikke i særlig grad - men kanskje det ga litt fylde? Godt var det hvertfall. Merk at det er gluten i øl, vanligvis - brandy gjør nok samme nytta.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-20, 21:57   #18
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Opprinnelig lagt inn av Addison, her.

På nyttårsaften hadde vi denne til forrett, knallgodt: https://trinesmatblogg.no/recipe/lak...og-mangosalsa/

Dette tror jeg blir forrett. Takk for tips. Bruker å spise noe lignende med ponzosaus til. Godt! Eventuelt har jeg lyst til å prøve den selvgravede laksen som ble linket til.

Søstersen tipset om marokkansk lammegryte. Jeg er ikke så superglad i lam, men i sånn gryte blir det sikkert godt. Må være «fint» nok det? https://trinesmatblogg.no/recipe/mar...-med-couscous/

Henger ikke helt sammen når det gjelder stil de tre rettene, men så lenge alt er godt så.

Noen som har vintips? Spesielt vanskelig til den marokkanske med så mye krydder kanskje?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-20, 07:52   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hovedrett til åtte personer?

Om du ikke allerede har bestemt deg; gå for boeuf bourguignon. Det er sååå godt, enkelt å lage og alle liker det. Med en god potetmos til kan det bare bli tipp-topp!

(Og så synes jeg dette passer bedre til de andre rettene dine enn lam.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no