Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Noen mattekyndige her?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 20:27   #121
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:32   #122
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Men, hva med fårikål? Jeg ELSKER fårikål! Hvor er fårikålen i den matematiske verdenen?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:39   #123
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Chiffre. WOW!! Har du hovedfag eller doktorgrad i matte??

Det har jeg faktisk, men det er absolutt ikke nødvendig for å få med seg det beviset. Det stammer fra et grunnkurs i tallteori som neppe krever mer forkunnskap enn videregående (anno 1985, mulig det har endret seg siden, hva vet jeg :-)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg husker ikke helt kongruenser.. kan noen forklare hva det var for noe?

Jeg får vel prøve, siden det var jeg som brakte elendigheten fram i lyset..

Poenget med å regne modulo m er at vi bruker resten vi får når vi deler på m. To tall sies å være kongruente modulo m dersom begge får samme rest når vi deler på m. Vi skriver a = b (modulo m), dvs at (a-b) er delelig med m.
Vi ser at dersom a er delelig med m, har vi a = 0 (modulo m)

Siden vi bare bryr oss om resten modulo m, kan vi redusere ethvert heltall til et tall mellom 0 og m - 1. Som Skilpadda sa, er det akkurat dette vi gjør når vi regner med klokkeslett, nærmere bestemt regner vi modulo 12.

For eksempel:
Hva er klokka 11 timer etter at den er 5?
Vi regner ut 11+5 = 16, tar resten modulo 12 og får ganske riktig 4

For å vende tilbake til nierne:
10 = 1 (modulo 9), altså er 10*10 = 1*1 (modulo 9), eller generelt
10^k = 1^k = 1 (modulo 9)

Som vi husker fra barneskolen, skriver vi heltall som
(enere) + (tiere) + (hundrere) + ...

Litt mer generelt sier vi gjerne at a0 = antall enere, a1 = antall tiere, osv og skriver:
a0 + a1 * 10 + a2 * 10² + a3 * 10³ + ... (wow, superscript!)

Nå går vi over til å regne modulo 9, og siden 10^k = 1 (modulo 9) for alle k, "forsvinner" raskt og greit alle tiere, hundrere, osv, og vi står igjen med (tada!) tversummen
a0 + a1 + a2 + ...

altså: N = [tverrsummen til N] (modulo m)

Og for alle som har giddet å lese helt hit, tar vi en liten bonusvits:
En ingeniør, en biolog og en matematiker sitter på kafe og ser på et hus på den andre siden av gaten. Først går det to personer inn i huset og en stund senere kommer det tre personer ut.
"Det må være målefeil", sa ingeniøren
"De har reprodusert", sa biologen
"Hvis en person går inn nå, vil huset være tomt", sa matematikeren.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:42   #124
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Og for alle som har giddet å lese helt hit, tar vi en liten bonusvits:
En ingeniør, en biolog og en matematiker sitter på kafe og ser på et hus på den andre siden av gaten. Først går det to personer inn i huset og en stund senere kommer det tre personer ut.
"Det må være målefeil", sa ingeniøren
"De har reprodusert", sa biologen
"Hvis en person går inn nå, vil huset være tomt", sa matematikeren.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:42   #125
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?



Leste hele innlegget men skjønte det ikke heeeelt tror jeg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:43   #126
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

åh...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:44   #127
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Jeg scrollet til vitsen, og så fikk jeg dårlig samvittighet og leste resten, and it almost made sense.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:21   #128
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:42   #129
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg scrollet til vitsen, og så fikk jeg dårlig samvittighet og leste resten, and it almost made sense.

Jeg hang med på klokkeekslempelet.
Deretter kortslutta hjernen rett og slett

Jeg skjønte ikke vitsen en gang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 22:46   #130
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?



Herregud, nå skjønte jeg vitsen.

:litt treg:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:31   #131
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Ja her skal ikke jeg være. Mine raske øyne trodde du spurte etter mat- kyndige, når det gjelder mattematikk dukker sperrene like fort opp som jeg bruker tid på å pelle meg ut av tråden.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 06:37   #132
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Jeg fant! Jeg fant!

Her har dere matematikkverdenens fårikål:






















__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 20:51   #133
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.


En politiker, en ingeniør og en matematiker er på togtur i Skottland. Politikeren ser en svart sau og utbryter "Se! Sauene i Skottland er svarte!" "Neida", sier ingeniøren, "vi vet bare at noen skotske sauer er svarte." Matematikeren himler med øynene over mangelen på presisjon og sier "I Skottland er det minst én sau som ser svart ut på minst én side!"

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 21:40   #134
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 23:33   #135
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 00:13   #136
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tja. I følge mattelæreren til sønnen til smilefjes så er

3 kongruenser + 2 kongruenser *3 kongruenser= 15 kongruenser

så det kan jo lissom ikke være enkelt-penkelt heller.

Slutt. Å. Nevne. Det. Der!!! Jeg får ikke sove!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 05:52   #137
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Slutt. Å. Nevne. Det. Der!!! Jeg får ikke sove!!

Det kan du si...

: peker på klokkeslett for innlegg:

  Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 08:44   #138
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Ja, du har tross alt barna dine der.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 09:28   #139
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, du har tross alt barna dine der.

  Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 13:11   #140
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Nå har jeg lært. Jeg skal også lese tråder som ser ut som om de handler om kjedelige ting som matematikk.

Egentlig burde jeg bare pelle meg ut igjen siden jeg er økonom, men antar at jeg for lov til å le av vitsene siden jeg er gift med en sivilingeniør i fysikk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no