Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kan vi ha en AI-tråd?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-23, 21:28   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan vi ha en AI-tråd?

Har dere kastet dere over AI enda, hvilke apper bruker dere og til hva?

Jeg tenkte å abonnere på Chatgpt4. Stemmer det at det ikke fins årsabo slik at man må tegne månedsabo?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-23, 21:34   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Nå har jeg en app som heter ChatOn. Det står at den bruker ChatGPT4

Jeg har mest lekt meg på den åpne nettsiden. Spurt om alt mellom himmel og jord, inkludert om vi mennesker blir gjort overflødige av KI.
Jeg har bedt den om konkrete reisetips, fått den til å oversette et lengre dokument til engelsk, fått hjelp til navnsetting og fått noen dytt bak på å sjekke ut ting.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-23, 22:46   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg har abonnement på chatgpt4. Har foret den med mine tekster, og har brukt den til å ordne tekster for meg, som feks å lage sammendrag eller ordne en lengre tekst tematisk. ganske nyttig, egentlig. Men det er et stykke igjen til den kan skrive tekstene for meg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-23, 00:01   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Fins det et abo jeg kan tegne som bruker siste modell (GPT4) og som kan brukes både på pc og iphone?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-23, 20:24   #5
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Bruker lite, foreløpig. Holder stort sett bare på med ting på jobb som er konfidensielle, så venter på lukket chatgpt.

Jeg liker AI`en som er bakt inn i Outlook og Teams, er sånn passe treffsikker på korte svar jeg stadig bruker (aka; corporate bullshit).

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 07:43   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Har brukt ChatGPT mest for moro. Må jo si at den tekstlige kvaliteten har klare mangler, men i all beskjedenhet er jeg god til å skrive og er opptatt av nyansene i språk, så det skal vel litt til. Det blir lett generisk og «flatt» eller «svada». Eller corporate bullshit.

Nå slo det meg plutselig at en som ga closing remarks på et møte denne uka godt kunne ha fått det fra KI, det var nettopp corp. bullshit.

Sist jeg brukte det ga jeg en veldig konkret forespørsel om «idé til pedagogisk opplegg» og fikk da en helt konkret og punktvis framgangsmåte som jeg tenker vi absolutt kunne brukt til noe. Ideen var bare nettopp det og vi må fremdeles gjøre det selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 07:46   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg bruker ChatGPT, både til å finne ut av ting, og til hjelp med tekster. Men ikke til å skrive den ferdige teksten.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 08:47   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg hadde forelesning i masterstudiet mitt i går, og der oppfordret de oss til å bruke KI, men helt transparent selvfølgelig. For eksempel til å forbedre språket, komme med forslag til problemstillinger og sånne ting.

Personlig har jeg testet det litt til ulike ting, men ikke brukt det til noe enda. Har fått den til å programmere i Pyton og lage forslag til undervisningsopplegg og presentasjoner. Jeg tror man kan få god nytte av dette så lenge det brukes riktig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 09:39   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

AnneC: Er det ChatGPT du bruker til Python? Jeg holder på å lære meg det nå, er helt nybegynner, og synes det er utrolig tungt å finne ut av ting.

Har testet en del, men er skeptisk på grunn av personvern og å gi fra meg data. Ser enkelte lærere kjører elevtekster gjennom KI, og det skjønner jeg ikke at de tenker er greit. Elevenes tekster er deres eiendom.

Synes det er koselig å snakke med de ulike chatbotene til Randabergskolen da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 09:57   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Vær obs på at ChatGPT ikke er helt til å stole på når det kommer til kode (heller). Så du må selv være i stand til å sjekke at funksjonene finnes, forstå hva koden faktisk gjør og kunne kjøre og teste den. Men den kan være fin som et utgangspunkt da.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 10:03   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Det er veldig enkelt å få KI til å lyve, ja.

Får for så vidt god hjelp av Randabergskolen-KI til å teste å lage kode nå, men den skjønner ikke alltid hva jeg spør om. Ikke sikkert andre KI-er ville skjønt heller, men...

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 10:46   #12
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg bruker det veldig lite, mest fordi jeg egentlig ikke har skjønt HVA jeg kan bruke det til.
Jeg brukte det en liten stund for å få ekstra info om ting som dukket opp i forelesninger, men etter at AI påsto at "Tyttebærkrigen" var en krig på 1800 tallet der nordmenn og svensker kranglet om hvem som skulle få lov til å plukke tyttebær i grenseområdene mellom Norge og Sverige, ga jeg opp.

Storebror bruker AI i "Bing" som de bruker på skolen sier han. Han stiller AI spørsmål, for å se hvor dumt AI svarer. Så han bruker det faktisk til skrive og lesetrening, og til å lære kildekritikk. Om enn en smule utradisjonelt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 14:16   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

AnneC: Er det ChatGPT du bruker til Python? Jeg holder på å lære meg det nå, er helt nybegynner, og synes det er utrolig tungt å finne ut av ting.

Jeg har bare testet ChatGPT på det ja. Noen ganger går det, andre ganger ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-23, 16:11   #14
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg prøvde chatGPT til å sette karakter på to studentbesvarelser nå. Den ene ville jeg gi A og den andre ville jeg gi C. Men chatGPT ville gi begge A-. Så nei...

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 10:09   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Leste om Agnete på 90 som bruker det, og kaller KI for "gunstig intelligens".
https://www.nrk.no/kultur/xl/agnete-...som-1.16561709
Tenkte at jeg som ikke har fylt seksti burde kanskje satt meg litt inn i det. Kanskje til hjelp for å skrive årsmelding, legge inn alle styrereferater og se hva som skjer?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 10:31   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Leste om Agnete på 90 som bruker det, og kaller KI for "gunstig intelligens".
https://www.nrk.no/kultur/xl/agnete-...som-1.16561709
Tenkte at jeg som ikke har fylt seksti burde kanskje satt meg litt inn i det. Kanskje til hjelp for å skrive årsmelding, legge inn alle styrereferater og se hva som skjer?

Ja, prøv! Hvis du ber den om å sammenfatte styrereferatene og forteller hva du ønsker skal ha mest vekt, burde den i det minste komme opp med en skisse du kan bruke. Feks: "Kan du lage en liste over saker fra alle referatene" - eller "kan du lage en kort sammenfatning ... med mest vekt på ... " (hvis noen saker er viktigere enn andre.)

Vi hadde undevisning på jobb om dette, og det var lærerikt og gøy. For moro kan du be den lage en årsrapport - og når den er ferdig, kan du be om å få den på rim. Eller fortalt ved hjelp av anekdoter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 18:34   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg har skjønte at Midjourney er anbefalt for AI-genererte bilder. Har forsøkt å lage profil, men skjønner ikke noe av hva Discord er som jeg automatisk kommer inn i "universet" til. Noen som kan forklare?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-23, 18:38   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har skjønte at Midjourney er anbefalt for AI-genererte bilder. Har forsøkt å lage profil, men skjønner ikke noe av hva Discord er som jeg automatisk kommer inn i "universet" til. Noen som kan forklare?

Discord er er chatte-program. Litt som mIRC i gamledager, om du brukte det?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-23, 08:29   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg har egentlig ikke prøvd å bruke AI i det hele tatt. I hvert fall veldig lite. Og jeg har tatt på meg å lage en liten tekst om det hos oss, som i jobb-Strå. Noen ganger overrasker jeg meg selv med tiltroen jeg har til egen dugelighet.

Hvilke AI-botter er det og som jeg relativt enkelt kan teste? (Jeg trenger lenker).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-23, 09:24   #20
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha en AI-tråd?

Jeg har chatGPT både som app og på PC og har brukt den til mye forskjellig: oversette kode mellom ulike programmeringsspråk, skrive dikt (fungerer veldig mye bedre på engelsk enn på norsk ), skrive jobbsøknad etter å ha lastet opp utlysning og CV (måtte helt klart omskrives) og så bruker jeg den mer og mer i stedet for google. Den lyver rett som det er da, men så lenge man er klar over det og sjekker kilder så liker jeg verktøyet.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no