Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat i 40-årslag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-07, 09:46   #1
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Mat i 40-årslag?

Mannen fyller 40 år til vinteren, og vi skal ha selskap. Vet ikke enda hvor mange vi blir, men det kommer ihvertfall 30-40 gjester.

Hva serverer dere i sånne selskaper?

Han er veldig glad i kylling, og jeg (vegerarianer) er veldig glad i Gresk mat. Jeg kan bake/lage mat som kan fryses i mellomtiden selv. Tenkte litt på sånne hjemmelagde greske kjøttboller, hørte de var fryktelig gode. Vi vil gjerne ha hjemmelaget mat, siden vi begge elsker å kokkelere.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:17   #2
Alioli
Fullverdig medlem
 
Alioli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Innlegg: 86
Alioli er litt kul
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Koldtbord er jo alltid en slager, da kan du ta litt av hvert liksom

__________________
Hurra for meg!!
Alioli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:28   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Mannen lagde viltgryte til meg i mitt selskap.

Tilbehøret var ris,brød,rundstykker og en nydelig salat.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:33   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Tapas! Mye jobb i forkant, men du slipper servering, holde maten varm osv. Mye av maten kan også lages i god tid før selskapet. Kjøp litt "raffinert" papp, så slipper du unna med en del oppvask også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:42   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Reker med loff og majones, salat

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:43   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Jeg serverte tapas i mitt 40 årslag og i min kjæres 30 årslag
Veldig greit og mat som de fleste liker , en eller annen art av alle rettene

Jeg bestilte det , orket ikke å lage selv

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:45   #7
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Tapas har jeg aldri lagd.. Hva er det da? hihi Er det no wraps/taco-greier? Viltgryte er kjempegodt, lagde det mye før og passer jo til vinteren. Men jeg kan jo ikke spise det selv da.. *ego*

Koltbord er også lurt.. da kan det jo være masse greske retter. Mmmm

Venninna mi hadde laget all maten i bryllupet sitt, han er halvt Italiensk og de hadde bare Italiensk mat. Det var knallgodt. T.o.m kakene var Italienske. Hun er så flink. Det var skikkelig gjennomført. Kult!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:47   #8
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Reker med loff og majones, salat

Kjempegodt, men vi har fått det i flere 40års-lag.. Da blir det litt kjedelig. Vi hadde det også på en fest her etter vi giftet oss.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:50   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Tapas er spanske småretter, men du kan jo lage både gresk, italiensk osv. Søk på nett og du finner veldig mange oppskrifter.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:51   #10
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Kok laks dagen før, server med poteter og rømme. Enklere kan det ikke gjøres. Laksen skal vær kald, potetene varme. Serveres med agurksalat til.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:52   #11
Alioli
Fullverdig medlem
 
Alioli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Innlegg: 86
Alioli er litt kul
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Tapas er vel egentlig også bare et spansk fint ord for koldtbord, for det går mye ut på det samme

__________________
Hurra for meg!!
Alioli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:56   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Tapas har jeg aldri lagd.. Hva er det da? hihi Er det no wraps/taco-greier? Viltgryte er kjempegodt, lagde det mye før og passer jo til vinteren. Men jeg kan jo ikke spise det selv da.. *ego*

Koltbord er også lurt.. da kan det jo være masse greske retter. Mmmm

Venninna mi hadde laget all maten i bryllupet sitt, han er halvt Italiensk og de hadde bare Italiensk mat. Det var knallgodt. T.o.m kakene var Italienske. Hun er så flink. Det var skikkelig gjennomført. Kult!

LaBanga var i mitt 40 årslag

Tapas er småretter man kan spise stående med hånden

Herer en link til en viedo, "Hvordan lage Tapas " med mange oppskrifter

http://www.spise.no/oppskrifter/tapas/tapas_video.htm

Litt flere
http://matmons.net/visKategori.asp?meny=4&kategori=29



http://www.coop.no/ncms.aspx?id=231D...A-DFC81A8C14C4

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:00   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Tapas er vel egentlig også bare et spansk fint ord for koldtbord, for det går mye ut på det samme

Angelique påpeker forskjellen, tapas er mat som kan spises med hendene, og rettene er klare til å spises. Man trenger altså ikke smøre og dille selv.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:02   #14
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Kan absolutt anbefale Tapas!

(Og det er kun fordi jeg regner med å få komme i dette selskapet selv ...)

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:05   #15
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Her er oppsummeringen til Rug, etter endt tapsselskap. Kopiert fra innlegg.

Rapport fra en utladet, men fornøyd kropp:
Aller først må jeg si tusen takk for hjelpen. Det var morsomt å forklare alle nysgjerrige at jeg hadde fått hjelp av vilt fremmede, men de ble sannelig imponerte.

Det ble mye mat. Mer enn nok! Det kom 35 sultne mennesker, og de var helt over seg over så mye god mat, og det gjorde godt for en sjel som ikke hadde hatt rompa på en stol siden den forlot senga om morgenen.

De to nevøene mine på 5 og 8 hjalp til med å vaske og skjære opp 10 kg poteter. Dessuten tok de med mini ut i en times tid etter barnehagen, gjett om de skal få en klekkelig belønning! Dessuten var de fryktelig leie seg for at de ikke fikk smake, de er av typen som spiser absolutt alt. De fikk smake i dag, og var like fornøyde som resten av selskapet.

Tenkte jeg kunne lage en liste og si hvor mye som forsvant:

1. 9-10 kg båtpoteter: Det meste forsvant. Godt å ha i bunnen.
2. Omtrent 60 scampi med ost og spekeskine: Mange skeptiske, så jeg hadde mye igjen. Dem som smakte synes det var veldig godt, så de forsynte seg flere ganger. Men det var mye arbeid å lage dem til, jeg holdt på å bli sprø av å skrelle - og da jeg endelig var ferdig måtte alle snittes, fylles og rulles.
3. 40 champignoner med fetaost- og rømmefyll: Ble litt våte, så burde blitt frest litt i pannen først. Men de ble veldig gode (tror jeg, rakk ikke å smake selv). Hadde vel 16-18 igjen.
4. 16 Vestlandslefser delt i fire, med ruccola, serranoskinke og Philadephiaost: Mange trodde de var fylt med røkelaks, og skygget unna. Men når det gikk opp for dem at det var skinke, forsvant mange. Utrolig gode! Hadde vel 20 igjen.
5. Omtrent 40 dadler med bacon. Jeg likte dem veldig godt, men hadde ikke plass i stekeovnen til dem, så jeg måtte steke dem i panna. Det var ikke lett å få dem jevnt stekt, så de utgjorde kveldens store frustrasjon -jeg svidde ganske mange. Men det var helt riktig at de er mettende, for de fleste nøyde seg med en som en avslutning på måltidet. Hadde ganske mange igjen.
6. 1,6 kg biffdeig til kjøttboller. Jeg var alt for forsiktig med krydderet, og det skjedde litt for mye på en gang, så de ble for godt stekt og litt for tørre. La dem bare oppi barbecuesausen, gjorde underverker. Hadde 12-13 igjen.
7. Barbecuesaus, dobbel porsjon. Den var ufattelig god! Fant ikke chipotle-chili, men det ble godt uansett (jeg vet jo ikke hvordan røyksmaken påvirker sausen). Hadde mengder igjen, så det hadde kanskje holdt med én porsjon.
8. Dobbel pastapestokyllingsalat. Hadde holdt med én porsjon, men den er alltid en schläger.
9. Grønn salat med rollo, mandariner, nøtter osv. Nesten alt forsvant.
10. Et par vanlige salater (á la 80-tallet), ikke mye gikk - de druknet nok litt.
11. To foccacia, en stor langpanne og en mindre. Nesten alt forsvant, fantastisk godt! Gleder meg til restene.
12. Pesto, aioli, kalamataoliven, litt grissini, ikke mye gikk.
13. Mye druer, honningmelon og Piel de Sapo-melon. Gikk mye.

Glemte manchegoosten, hadde bare kjøpt en liten bit for å prøve. Men nå har jeg god anledning til å nyte den helt alene - gleder meg!

Dessertbord:

1. Mer frukt, ananas, druer og melon.
2. To porsjoner Dronning Maud, gikk mye.
3. To porsjoner sjokolademousse, gikk mye.
4. Sjokoladelangpannekake, halvparten forsvant.
5. Pai med vaniljesaus og blåbær, gikk mye.
6. Is, krem, marengs, vaniljesaus og rips i salig blanding, gikk mye.
7. Kommer ikke på den siste tingen rett og slett.

Kvelden gikk altså stort sett med til å spise, og det var utrolig koselig. Mannen ble fullstendig tatt på sengen, og var rørt over at så mange ville være med på å feire dagen.

Det var en del arbeid, men jeg er ikke skremt etter alle de gode tilbakemeldingene som kom. Laget jo ingenting dessert selv, det hadde jeg rett og slett ikke rukket.

Konklusjon: tapas var særdeles vellykket med så mange gjester til stede i et privathus.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:06   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Jeg henger meg på flertallet her. Tapas!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:08   #17
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Kan absolutt anbefale Tapas!

(Og det er kun fordi jeg regner med å få komme i dette selskapet selv ...)

Hihi, ja klart du skal. Da tar dere bare bursdagen til Nabomannen i samme slengen. Min blir 40 og din 35 (Gjør han ikke?)

Tapas så kjempegodt ut!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 11:10   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat i 40-årslag?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Hihi, ja klart du skal. Da tar dere bare bursdagen til Nabomannen i samme slengen. Min blir 40 og din 35 (Gjør han ikke?)

Tapas så kjempegodt ut!

Stemmer det! Men jeg må nok lage til en liten feiring hjemme også, bare for ham.

Off topic: Hva får vi servert i kveld, da?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no