Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger vin-hjelp

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-07, 23:48   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Trenger vin-hjelp

I morgen har sambo bursdag, og jeg tenkte å lage denne retten til ham. Noen som har tips om en god vin til denne? Ellet noe annet som er godt å drikke til?

(Forresten, tusen takk til LilleLeo for oppskriften!)

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Enda et bidrag, dette er livretten vår! Sambo blir alltid like vill når vi skal ha dette, og ber ofte om å få det. Vi har dette et par ganger i mnd faktisk.

Meksikansk rekegryte

Forberedelse: 15 min
Koketid: 30 min
4 porsjoner

2 løk
1 grønn paprika (jeg bruker to)
1 boks sjampinjong i skiver (200 g)
1 ss smør eller margarin
1 ss hvetemel
1 dl chilisaus (jeg bruker halvt Heinz chilisaus og halvt en sterk en)
2 dl husholdningsfløte (jeg bruker 3)
1 ts salt
1 krm hvit-eller svart pepper
1 krm kajennepepper (jeg smaker til, og har sikkert 1 ts)
2 1/2 dl langkornet ris (jeg koker 3-4 porsjoner ris til to stk)
4 ts presset limesaft
300-400 g pillede reker
3 ss appelsinjuice
1 dl vann
1 lime til pynt
1 pose nachos
revet ost

1. Skrell og hak løken. Skyll og rens paprikaen, og skjær den i strimler. La soppen renne av (jeg bruker av og til fersk sopp).

2. Smelt smør eller margarin i en lav, vid kjele. Tilsett løk og sopp. Fres blandingen i ca 3 min. Dryss mel over, og rør om. Rør inn paprika, chilisaus, fløte, salt og krydder. La retten koke uten lokk i 8-10 min.

3. Kok opp vann i en kjele. Tilsett ris og presset limesaft. La risen koke til den er ferdig.

4. Tilsett reker, appelsinjuice og vann i gryten. Kok opp. Ha i rekene helt på slutten, la dem bli gjennomvarme. Ikke kok for lenge, de blir fort seige.

5. Legg nachos utover et stekebrett, dryss over revet ost, og hiv inn i ovnen på ca 250 grader, da tar det bare et par minutter før osten er smeltet.

6. Legg rekeretten på et serveringsfat med risen ved siden av. Pynt med lime, og server straks.


IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 23:52   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Fantastisk god rett - vi har laget den diverse ganger allerede. Takk til LilleLeo!

Egentlig ville jeg ikke drukket noe annet enn øl til denne retten. Hvis du insisterer på vin så ville jeg forsøkt meg med en gewürtzraminer (Alsacevin).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 23:57   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Eller champagne kanskje?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 00:11   #4
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Eller champagne kanskje?

Champagne går jo til så mangt, men det heter seg at lokal vin og lokal mat passer godt sammen. Kanskje en meksikansk musserende?



Nebbia

  Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 08:51   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Champagne går jo til så mangt, men det heter seg at lokal vin og lokal mat passer godt sammen. Kanskje en meksikansk musserende?



Nebbia


Jeg hadde definitivt gått for Corona eller Sol-øl med limebåt oppi. Det passer nok den retten aller best. Vi hadde den på lørdag.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 09:21   #6
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg hadde definitivt gått for Corona eller Sol-øl med limebåt oppi. Det passer nok den retten aller best. Vi hadde den på lørdag.

Corona høres bra ut! Sambo liker egentlig best øl, så det passer fint. Tusen takk for tips alle sammen!

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 09:33   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Signerer Veronal i helhet. Dette er ikke en vinvennlig rett pga sterke krydderstyrken i maten, men hvis du velger å drikke vin er Gewürtzraminer det beste valget. Sødmen i vinen vil gå godt mot heten i retten, og både vin og mat har preg av krydder som vil harmonere ok.

Øl er det beste valget, og da er det jo kult med Sol eller Corona, lokal drikke til lokal mat pleier å være en vinnner!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 09:33   #8
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger vin-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg hadde definitivt gått for Corona eller Sol-øl med limebåt oppi. Det passer nok den retten aller best. Vi hadde den på lørdag.

Tror nok også en meksikansk øl er det mest opplagte valget. Men hvis skal servere vin til denne retten, ville jeg også forsøkt meg med en tørr gewürztrminer. Den har en veldig "krydret" aroma og litt søtlig smak (selv om de er helt tørre), og de går veldig bra til asiatisk og krydret mat, hvor det i likhet med meksikansk mat normalt serveres øl.

Jeg kan bare slenge meg på Veronals anbefalinger med en gewürztraminer fra Alsace. De er som oftest langt tørrere enn de tyske, og de står bedre til mat. Dopff & Irion og Trimbach er to av mine favoritter.


Nebbia

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no