Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Julekaketråden

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-17, 12:17   #21
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Vi har vanligvis bare bakt pepperkaker. Men i år tror jeg at jeg også skal kline til med brune pinner. Sistnevnte tenkte jeg å lage såpass mange av at jeg kan sende i gave til familien også.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 13:37   #22
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Tar gjerne god oppskrift på kokosmakroner, de jeg lagde i fjoa fløt utover og ble harde, jeg vil ha seige topper. Tar gjerne gode biscotti oppskrifter også!


Dette er min favoritt.

250 g kokosmasse
200 g sukker
4 eggehviter



Bland alt i en kasserolle og varm opp under omrøring. Når massen har samlet seg og blitt blank settes topper med teskjeer på stekebrett. Stek ved 180 grader i 12-15 minutter.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 13:55   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 13:58   #24
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Vi setter fram julekaker og julesnop hver kveld i julen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 14:09   #25
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Kolakaker, pepperkaker og kokosmakrioner, kunne også tenke meg oppskrift på biscotti.

Jeg elsker ginger cookies - er det noen som har bakt det og har en oppskrift å anbefale?

Jeg lurer også på om jeg skal bake shorbread.

De to siste er sånne jeg elsker når jeg sitter og drikker en stor kopp te og leser i jula.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 14:55   #26
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Mannen her er skikkelig julete så vi har lite godis i desember. Det går i tørre hjemmebakte julekaker og konfekt og risengrynsgrøt som blir døpt om til nissegrøt i desember.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 15:06   #27
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

Jeg gir bort en del, så det er ikke Å store mengder vi beholder selv. Ellers blir det satt frem i helgene før jul og hver ettermiddag i jula. Heldigvis er familien min like julenostalgiske som meg, og elsker julekaker. Og send for all del ungene dine opp hit på julekakebaking om du vil!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 15:18   #28
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julekaketråden

Baker pepperkaker oglager pepperkakehus. Ellers så går det i pikekyss, små suksesskjeks,sarah bernard og peanøttkaker

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 15:37   #29
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


Jeg er litt sent ute, men tenkte jeg skulle smekke sammen en engelsk julekake så snart som råd og mate den med sprit frem til jul.

Her fattet jeg interesse. Har du en oppskrift, kanskje?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 18:16   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

Vi er også litt her. Vi er jo bare tre stykker, så det er ganske begrenset hvor mye vi kan spise. Så vi baker som regel bare de pepperkakene. Blir det noe annet blir det i miniporsjoner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 18:36   #31
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Vi pleier å ha serinakaker, pepperkaker, peppernøtter, krumkaker og kneppkaker, og så hender det vi har noe i tillegg, som Sarah Bernard eller delfiakake. Jeg baker et par sorter sjøl, og så pleier jeg å få noe av mamma og noe av søstera mi. Det har hendt vi har kjøpt litt hos den lokale bakeren også. Jeg skulle gjerne bakt mer sjøl, men har ikke hatt overskudd til det de siste åra.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 18:44   #32
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julekaketråden

Vi baker mye her i huset. Baker nok til min mor også og litt ekstra som jeg gir vekk til andre.
Vi baker sirupssnipper, pepperkaker, kakemenn, berlinerkranser, risboller, krumkaker, triple chocolate chip cookies, kransekakestenger of sandnøtter. Vi starter tidlig i desember med baking.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 19:54   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Vi spiser bittelitt kaker til kaffen, i stedet for dessert og gir bort og har med på jobb. Jeg har alltid vært mer interessert i å bake enn å spise når det gjelder kaker, men altså: en fersk berlinerkrans til kaffen eller en kopp svart te er nyyydelig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 20:05   #34
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg liker bakingen langt bedre enn spisingen, så noe blir gitt bort. Det blir jo gjerne litt gjester i julen, så det forsvinner en del.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 20:22   #35
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

I fjor på siste skoledag skulle begge ha med seg julekaker som skulle deles. Oppdaget da ar det var nokså tomt i boksene, gitt. Så her spises de tydeligvis etter skolen mens jeg er på jobb.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 20:24   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg har bestilt et par pepperkakehus i klokke (pynt) som jeg skal gi bort. Det er ei jeg har jobbet med som lager de. Griselekre. Tenkte mamma og en av svigerinnene mine skal få det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 22:52   #37
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Da jentene var små hadde vi julekaker til Barne-TV i adventen. Da måtte jeg ofte bake om igjen. Det er det jo slutt på. Men vi har mye gjester i juletiden, og kakene blir spist.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 23:43   #38
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Vi får se, jeg elsker jo kjevlekaker, men det ser ut som kjevling utgår i år. Jeg lager dog verdens mest overlessede pepperkakehus med barnebarna, så der må mannen ta ansvar for kjevling slik at vi får et stort nok hus til all pynten. (I fjor gikk det f. eks med 4 1/2 kg melis, og jeg tipper det var wt par kilo godis på).

Ellers, foreløpig bestemt meg for
-Biscotti
-Krumkaker
-Muligens gule bomber (har akkurat bakt en testbatch, og alle i familien elsker suksessterte, så det må jo bli en vinner).
-Skriverfruens kaffekaker

Til å gi bort, selv om ikke alt er bakst, akkurat.
-Biscotti
-Orangettes
-Ekstrakt til hvit gløgg
-Sjokolademarengs
-Einebær fra egen hage

Jeg må jo legge til kransekake. Jeg bakte min første slik på 15-20 år til 17. mai, og den ble så bra og vellykket og staselig pyntet, at den må jeg gjenta. Ikke minst var den veldig populær i heimen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-17, 00:39   #39
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julekaketråden

Tja... I fjor var Rocky Road en stor suksess, så det må gjentas (men er jo ikke akkurat bakst). Serinakaker og colakaker vil nok gutta ha, så da baker vi nok det.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-17, 02:53   #40
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Hos oss blir ikke julekaker spist, så derfor blir det kun pepperkaker i år også. Med deig kjøpt på IKEA, det er tradisjon. Jeg har lefser i fryseren som skal spises opp, og så vurderer jeg noe gjærbakst og lavkarbokaker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no