Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Erfaring med radonmålinger

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-17, 21:00   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Erfaring med radonmålinger

Jeg har lånt meg en digital radonmåler som jeg har hatt i 4 dager. Jeg får ikke låne denne i anbefalte 2 mnd. Den er flyttet litt rundt i første etasje, og den måler så langt lave verdier på 10-15 Beq/m3. Kan jeg puste lettet ut når det er såpass lavt, eller bør jeg måle i minst 2 mnd før jeg konkluderer. Jeg vet at det er variasjoner, men hvor stor variasjon kan man ha?

Altså, er det noen som har erfaring med at det varierer fra 10-100 i samme rom over en 2 mnd periode?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-17, 22:07   #2
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaring med radonmålinger

De elektriske målerene må stå i minst 7 dager (tror jeg det var - sorry nå ble jeg veldig usikker. Jeg finner ikke notatene mine fra da jeg jobbet med et prosjekt som involverte dette).
Det jeg vil anbefale deg er å bestille målere fra Radonlab. Jeg ville ha bestilt 5 stykker hos dere og plasser 3 nede og 2 oppe. De bør plasseres steder med minst mulig bevegelse, trekk, utluftig etc. Nå husker jeg ikke hvor lenge de skal stå før du sender de inn.

Hvis du skal fortsette å låne den du har nå så må du plassere den på ett sted og ikke flytte den rundt. Du vil se store svingninger i løpet av døgnet. Det er i grunnen "frisk luft" som styrer dette.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-17, 22:25   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaring med radonmålinger

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

De elektriske målerene må stå i minst 7 dager (tror jeg det var - sorry nå ble jeg veldig usikker. Jeg finner ikke notatene mine fra da jeg jobbet med et prosjekt som involverte dette).
Det jeg vil anbefale deg er å bestille målere fra Radonlab. Jeg ville ha bestilt 5 stykker hos dere og plasser 3 nede og 2 oppe. De bør plasseres steder med minst mulig bevegelse, trekk, utluftig etc. Nå husker jeg ikke hvor lenge de skal stå før du sender de inn.

Hvis du skal fortsette å låne den du har nå så må du plassere den på ett sted og ikke flytte den rundt. Du vil se store svingninger i løpet av døgnet. Det er i grunnen "frisk luft" som styrer dette.

Takk for bra svar. Ja, jeg vet at jeg ideelt burde satt ut sporfilmer i hele huset i minst 2 mnd, men jeg tenkte å ta en hurtigvariant. Vi skal (endelig) pusse opp kåken, så det hadde vært veldig deilig å få avklart om vi bør gjøre noe ift. radon. Og foreløpig puster jeg rolig.

Jeg bruker denne her som måler hver time. Og der står det faktisk at man på 1 uke får 80% av målingene innenfor 20% av det faktiske radonnivået (målt ved 100 Bq/m³) Så det lover jo godt for mine lave verdier da. Jeg har latt den stå ett døgn i hvert rom foreløpig, og kikker på den hele tiden. Men bør vel la den stå i ro.

https://www.baerumboligfornying.no/n...irthings-home/

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no