Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-17, 09:49   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Det var en vanskelig overskrift.

Jeg syns Halloween er litt trøblete sosialt.

- Noen barn vil gå trick-or-treat 2-3 stykker og så kanskje spise godis og se på TV
- Noen barn liker ikke å kle seg ut og syns det skumle er for skummelt
- Noen barn/familier har lyst til å invitere den lille flokken som har gått trick-or-treat på noe hyggelig, lage gøyale Halloweenmuffins og avkuttede fingre og sånt, og pynte til Halloweenfest
- Noen ønsker å ha storfest og invitere mange
- Noen har nabolagstradisjoner på tvers av klassesammensetning
- Noen har familietradisjoner
- Noen har bursdag de har lyst til å feire i fred

Jeg syns det er en ligning som det er vanskelig å få til å gå opp.

- Eldste er ikke invitert til noe, han driver mest med trening, henger mest med nabogutten og tilhører ikke noen "gjeng" som inviterer til sånt. Det er sikkert en del i klassen hans som feirer, da, men ikke noe han er invitert til eller som vi har hørt om. Han er ikke videre interessert heller.
- Mellomste, frøken Konform, skal gjøre det venninnene skal, og de skal møtes hos en venninne og ha "fest" der. Noen fra klassen, noen fra trinnet. Jeg har bedt henne mange ganger om å holde øynene åpne for at noen kan falle utenfor, og har også lagt ut en melding på foreldrenes FB-side at det er viktig at alle tenker inkludering, holder øynene åpne, og strekker ut en hånd om deres barn er utenfor. Håper det løser seg. Hun blir superstresset av utkledning, men går på oppgaven med krum nakke, fordi det er det man gjør på Halloween.
- Yngste hater, hater, hater utkledning, og det har hittil vært lirking og luring å få ham med på å gå litt med bestevennen (å gå med andre har vært uaktuelt), fordi det HAR vært viktig sosialt at man har "gjort noe" på Halloween. I år har han sagt klart fra at han IKKE vil gjøre noe, han vil være hjemme og feire mammas bursdag, se film, kose seg og spise godis hjemme. Han er dog veldig opptatt av at vi skal ha gresskar, tenne lys og ta mot besøkende barn. (Det pleier aldri å komme mange til oss, fordi vi har en lang og litt skummel oppkjørsel til huset, selv om vi setter ut gresskar med lys i). Men: Skolen/FAU er opptatt av inkludering, og det er sendt ut oppfordring om å invitere til noe som inkluderer naturlige grupper, type "jentene på trinnet", eller lignende. De er små klasser og få gutter i klassen, og med min ute av leken og en som allerede er invitert til noe annet, så er det bare 3 igjen. Og de leker egentlig ikke sammen. Så fåglarna veit hva som blir fasiten der...

Jeg syns dette er en veldig trøblete sosial setting, det er vanskelig å balansere inkludering og andre hensyn.

Jeg misliker at det blir nesten obligatorisk med "fest", at det ikke lenger holder å møtes, gå en runde, og ferdig.

Jeg forstår godt at noen vil holde på nabolagstradisjoner som ikke har med klasse å gjøre, det er en veldig "lokal" ting å gjøre, det å gå trick or treat.

Noen barn misliker hele greia, og føler ganske stort press for å gjøre noe de syns er ganske skummelt.


Hvordan løser dere det? Syns dere det er en "fasit" her? For yngstemann hos oss: Burde vi invitert de siste 3, selv om min ikke vil feire?

Bah.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 09:57   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Jeg sitter med samme dilemmaer og følelser som deg. Det som gjør Halloween så vrient er at det diskuteres over en lang periode og griper langt inn i skolehverdag og sosialt "spill".

Yngste er invitert på fest hos ei i klassen der alle jentene kan være med. Først var det snakk om "tre jenter og tre gutter", og da var jeg ganske lunken til hele opplegget, men nå har jeg akseptert/resignert. De skal visst ut å gå en runde også.

Eldste har fått lov til å invitere tre venninner. Hun har klar melding fra meg om å følge med på om det er noen som ikke er del av en gjeng og dra med dem, men hun er ikke akkurat den som står i midten av det sosiale, så jeg vet ikke hva hun har oversikt over.

Jeg baher med deg og synes dette er like vanskelig hvert år...

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 09:59   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

ja, jeg er enig i at det er vanskelig.

Fasit hos oss ser ut til å være som følger:
- Snuppa (12 år) skal på fest til en jente i klassen hvor alle jentene i klassen er invitert. Jeg er ikke sikker på om de skal gå knask eller knep sammen alle sammen. Det blir i så fall kaos, men denne gjengen er ganske flinke til å finne ut av ting. Snuppa har planlagt antrekket sin i en måned, og alt er klart.
- Knerten (10 år) skal gå knask eller knep i vårt nabolag sammen med to fra klassen sin. To til (også fra klassen) er invitert med på dette opplegget, men de har vi ikke hørt noe fra. Jeg har organisert. Knerten har ikke peiling på hva han skal ha på seg og regner med at mamma fikser dette. Vi bor i et relativt avgrenset område litt borte fra resten av der klassekameratene bor. jeg har gitt tydelig beskjed til knerten om at hvis noen spør om å få gå sammen med dem, så skal han svare "ja", men at de kun skal gå i vårt nabolag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:00   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Her er det heldigvis ikkje snakk om noko fest eller andre arrangement. Minstemor skal gå. Eg jobber med å få ho og venninnene til å skjønne at dei må inkludere alle. Det er ikkje det at dei eksluderer, men heller det at dei ikkje tenkjer på at dei andre kanskje ikkje tørr å spørre om å få bli med.
Mellomste skal gå rundt. Der har eg ikkje heilt fått kartlagt opplegget enno, så eg har ein jobb der i kveld.

Eldstemann bryr seg lite, og blir nok berre heime. Viss eg ikkje sender han med som "barnevakt" for minstemor.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:01   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

I tillegg har mellomste bursdag neste helg, så me lagar til Halloweenfest neste fredag, med heile klassen hennar. Då får det vera nok for i år.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:02   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Skjønner godt at dette er litt tricky ( ). At det også er bursdagen din, gjør jo ikke saken bedre. Her tror jeg dessverre jeg må innrømme at jeg hadde latt de tre gjenværende guttene fare, så lenge mitt eget barn ikke var interessert i noen feiring. Eller går det an å lage en variant med superlav terskel på noe vis?

Synes dette er kinkig hvert år, jeg også. I tillegg oppleves det som om det alltid er bælkaldt og vått, noe som harmonerer dårlig både med godtebøtter og tynne polyesterkostymer. Liv har ikke pleid å bli bedt på noe, men har gått en liten runde med ei klassevenninne eller to, og én med broren. (Ellers har vi hatt Halloween-bursdag for Liv hvert år i ørti år nå, noen dager før selve dagen - så også i år. Jeg kjenner at jeg er bittelitt mettet allerede, etter å ha stått på huet i dagesvis.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:08   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Veldig enig med deg. Halloween har veldig raskt blitt den sosialt mest trøblete dagen. Særlig i tweens perioden.

Det har egentlig gått ganske raskt. Med eldste (16) husker jeg ikke at det var noe særlig styr. Vanligvis gikk de et par jenter sammen, to søstergjenger, og det var lite fokus på hva andre gjorde.

Med yngste (14) har det vært veldig mye mer at andre har hatt opplegg, og lillesøster, som hverken er supersosial eller flink til å ta initiativ, falt raskt litt gjennom. Jeg husker fremdeles det lange fjeset en Halloween da hun var hjemme og en gruppe jenter fra klassen kom sammen på døren. Heldigvis var det noen foreldre som tok tak og begynte å invitere til fest for alle jentene i klassen og organiserte dem slik at de gikk i tre ulike grupper ut for å samle snop.

Nå når de er på ungdomsskolen innrømmer jeg at jeg synes at de er store nok til å orge selv og ta konsekvensene av egne valg. Storesøster skal være hjemme og dele ut snop, lillesøster skal gå med noen venninner.

I din situasjon synes jeg ikke at du har noe ansvar. Om lillebror hverken har lyst til å gå eller bryr seg om at andre går uten ham, så er det greit.

Tjorven: Vårt beste lavterskel Halloweenkostyme. Storesøster, som niåring, ble kledd ut i foldeskjørt, blazer, hvit bluse og stram hestehale. Stor "navnelapp" der det sto Kemneren. Gikk rundt med stresskoffert, holdt den frem og sa "godteriinnkreving". Vi syntes i hvert fall at det var morsomt, og den er lett å tilpasse til en gutt. Ellers er "gal vitenskapsmann" ganske grei. Stor hvit skjorte, reagensrør i hånden, fjeset sotet og håret tupert opp (om han har langt nok til det, slik at det ser ut som om han nettopp har vært i en eksplosjon.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:09   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Hvis min ikke ville hadde jeg ikke invitert med tre som ikke er nære venner bare for å være grei. Jeg hadde latt min være hjemme og dele ut godis og gjøre akkurat det han ville.

Jeg holder på at de ikke går etter barneskolen. Jeg tror ikke det er vanlig at de som går på ungdomsskolen går her. Jeg synes det er greit at det som skjer ute er mest for de små. Min store har som regel stått for pynting og utdeling av godis her hjemme.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:13   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Jeg syns også det er vanskelig. Eldste har stort sett ordnet selv, og hun skal visst på Halloweenfest hos en i klassen i morgen. Med alle nørdsa, som hun sier.

Minste er ikke så veldig frempå, og siden bestevenninnen ikke driver med Halloweenfeiring (Jehovas Vitne) har det vært litt vanskeligere. Som regel har jeg løst det ved at jeg har tatt intitiativ til å invitere jentene i klassen til oss. I år skal visst en annen i klassen ha fest, og hun tror hun er invitert. Jeg har bedt henne få klarhet i invitasjonsstatus i dag, hvis ikke tror jeg at jeg sender en melding til foreldrene til hun som skal ha fest i kveld. Det er vel innafor?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:17   #10
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Her er det løst ved at FAU arrangerer fest på skolen med pølser, moro og skrekkløype. 1.-4. trinn fra kl.17 til 19 og 5-7. fra kl 19 til 21. Det blir selvsagt en del unger som vil ut på "knask eller knep" før og etter festen, men vi slipper fester og invitasjoner/ikke invitasjoner osv.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:19   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Ja, denne er litt klønete. Jeg har snakket med gutta, spurt om de vil ha noe fest, om de vil ha noen på besøk, om de vil ut og trick og treate, men de har vært klare på at de bare vil være hjemme, spise snop, se skummel film og dele ut snop til de som eventuelt kommer.

Det gjorde det jo en del lettere for meg så klart, spesielt etter at det åpenbart ikke var ønsket å ha en halloweenfest for klassen til eldstemann allikevel. De kommer hjem fra faren sin i dag, og jeg skal nevne en ekstra gang at hvis det er noen som virker som om de er utelatt fra et eller annet (de har gode sensorer på slikt), kan de be dem hjem til oss.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:21   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Jeg synes det er innafor, Neket. Jeg vet ikke hvor gammelt ditt barn er, på ungdomsskolen hadde jeg kanskje latt dem ordne selv. Med mindre jeg kjente foreldrene ganske godt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:23   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg synes det er innafor, Neket. Jeg vet ikke hvor gammelt ditt barn er, på ungdomsskolen hadde jeg kanskje latt dem ordne selv. Med mindre jeg kjente foreldrene ganske godt.

De går i 6 klasse. Liten klasse (10 stk), så kjenner foreldrene ganske godt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:23   #14
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Det ER kinkig. Ei av eldstes beste venninner har litt utfordringer når hele jentegjengen i klassen samles, så moren tok tidlig grep og inviterte til et lite opplegg med litt mat og ut å gå i nabolaget. Så kom en annen mor uken etterpå og inviterte ALLE jentene i klassen på megafest. Min eldste skal gå i til sin beste venninne, de to andre som også var invitert dit (og hadde takket ja) skal vist på megafesten likevel.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:25   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Her har det hittil ikke vært tradisjon for fest. Mange går knask eller knep med venner fra nærområdet og det er det. Vi kommer til å gjøre som i fjor. Storebror skal gå med tre venner (ingen av dem fra sin egen klasse) som bor i nærheten. Mannen og de to yngste skal gå sammen med dem i tillegg til far og yngre søsken til en av vennene (den ene går i lillebrors klasse).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:29   #16
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

I år har tiåringen invitert en fra klassen og en fra parallellklassen. De var faktisk ikke så giret på å traske rundt i kulda, så jeg har lovet å kjøpe inn litt snop, og de kan kose seg her. I årene før har det vært et arrangement i klassen på en av dagene rundt Halloween, men ikke i år. Vi bor litt dumt til, så det er ingen naturlig gruppe i nabolaget. Jeg er redd det er noen som kanskje ikke har noen å gå med, og tenker kanskje be inn "Den som vil" neste år, og kjøre helt lavterskel opplegg. I fjor hadde vi flere barn her, og da ble utfordringen at de ville ulike ting, noen ville gå langt, noen frøs, og jeg er ikke bedre enn at jeg blir stresset da det klusser seg til litt. En litt vrien dag på mange måter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:32   #17
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Eldste går på internasjonal skole, og der arrangerer skolen halloweenfeiring med pizza, drikke, og show, ungene møter på skolen i kostyme (de som vil) og stort halloi....Og så sendes de hjem 1330 istedet for 1540 (for eldste)... Mulig eldste og mellomste går en liten runde i nabolaget i morgen kveld, men tipper eldste er litt ferdig med det etter skolen, og mellomste er ikke så gira på halloween.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:35   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Jeg hater Halloween!

Min nesten-7åring er helt fortvila fordi han ikke har noen planer, og det er hauset opp og snakket om og blitt så enormt. I tillegg bor vi utenfor skolekretsen og han kjenner ikke de barna som bor i nærheten fordi han har blitt helt hysterisk hver gang jeg har gjort et forsøk på å nærme meg dem. Jeg tilbød ham også å invitere noen fra klassen sin hjem, men det vil han ikke. (Han har åpenbart noen sosiale utfordringer som vi jobber med.)

Halloween skal feires på AKS på onsdag, så det hjelper jo en del.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 10:58   #19
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Minsten min bryr seg ikke.
Han er uansett litt tilbakeholden for sånt for han liker ikke noe skummelt. Han leser heller ikke skumle bøker.
Han MÅ ikke være med på noe og han har dessuten blitt syk så han er hjemme i dag og tipper jeg må være hjemme med han i morgen så da løser det seg nok selv.

Klassen hans har uansett hatt mye surr pga klikker (mest blant mammaene så dette er ikke noe must her.

Det var lite styr med eldstemann oppigjennom og det har eskalert veldig de siste årene.
Han går på vg nå og der skal det være party for hele skolen i morgen kveld. Sånn type arrangement er mer ok for da er alle inkludert.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-17, 11:00   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Her er det heldigvis tradisjon for at alle jentene feirer sammen, og i år blir det hos oss (etter at FAU hadde lovet å lage stor fest for 4.-6. trinn og meldt avbud to uker før). Vi har fest hos oss kl 17, også kommer det to andre foreldre kl 18 og tar en tredjedel av gruppen hver basert på geografi. De drar til sitt nærområde og ender hjemme hos seg selv. Det synes jeg er en bra løsning.

Poden (13) inviterer noen venner til oss under dekke av å hjelpe til under festen, og skal få se film og hygge seg når vi er ute på trick’n’treat. Det har vært mye vanskeligere i hans klasse hele veien, men alltid en som har sagt «alle som vil kan komme til oss».

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no