Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Roman] Tips til god dystopi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-15, 15:40   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Girlfriend in a coma av Douglas Coupland er også veldig lesverdig hvis den har gått under radaren.

(Helst med The Smiths på øret, så klart. )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 13:41   #22
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg måtte begynne på Silo av Hugh Howey først, fordi det er venteliste på den på biblioteket og den må leveres tilbake. Det er en dystopisk (ungdoms?)roman som har fått veldig gode kritikker, første i en trilogi.

Jeg er nettopp ferdig med 104 av Cristopher F. B. Grøndahl, den vil jeg under litt tvil anbefale for de som liker sjangeren. For min smak var litt for mye overlatt til fantasien eller ment å skulle kunne forståes implisitt. Men plottet var spennende og klaustrofobisk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 14:03   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg måtte begynne på Silo av Hugh Howey først, fordi det er venteliste på den på biblioteket og den må leveres tilbake. Det er en dystopisk (ungdoms?)roman som har fått veldig gode kritikker, første i en trilogi.

Jeg er nettopp ferdig med 104 av Cristopher F. B. Grøndahl, den vil jeg under litt tvil anbefale for de som liker sjangeren. For min smak var litt for mye overlatt til fantasien eller ment å skulle kunne forståes implisitt. Men plottet var spennende og klaustrofobisk.

Eg likte ikkje 104 spesielt godt. Men han har skrive nokre veldig gode hørespill som eg har høyrd på Radioteateret. :knirk:

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 14:26   #24
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg likte ikkje 104 spesielt godt. Men han har skrive nokre veldig gode hørespill som eg har høyrd på Radioteateret. :knirk:

Hva var det du ikke likte ved den?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 14:43   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Spennende tråd med mange gode tips!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 13:27   #26
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Nå har jeg lest Et sekund av gangen, og sett The road på film, takket være denne tråden.

Boken synes jeg var veldig lettlest, ikke sånn kjempegod, synes jeg, men grei nok til at jeg leste den ferdig.
Filmen gjorde stort inntrykk, fy flate. Hører mange si at boken er mer mektig enn filmen, så da er den sikkert innmari god.

Har Enheten, Høsten og Random Acts of Senseless Violence (på norsk) liggende på vent. Gleder meg!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 14:39   #27
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg har hørt The Road som lydbok. Den gjorde større inntrykk en filmen, og jeg så filmen først. Veldig god bok.
Jeg har også sett Children of Men og hørt den som lydbok. Veldig god bok det også synes jeg.

Og jeg innser at jeg har lest nokså mange dystopier uten å egentlig tenke på dem som det. Bare på om det var en bok jeg likte eller ei.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 14:48   #28
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Hvis du skal ha det skikkelig mørkt og dystert, så er Fiolinane av Jan Roar Leikvoll en sikker vinner. Men det er stupmørkt, og det er brutalt, og det er grotesk. Denne boka satt lenge i magen, og jeg hatet den mens jeg leste, uten at det kunne klare å få meg til å la være å lese ferdig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 14:54   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg synes The Road er så fryktelig at jeg ikke orker å se filmen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 10:38   #30
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Da var Sofia Nordins Ett sekund om gangen unnagjort. Lettlest ungdomsbok, men for mange ubesvarte spørsmål for meg. Hva skjedde? Hvorfor overlevde disse få? Men helt sikkert super til ungdom med mange relevante tanker og følelser, denne delen er fint og troverdig beskrevet.

Skal avslutte Silo nå, også står Høsten for tur.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 10:55   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Da var Sofia Nordins Ett sekund om gangen unnagjort. Lettlest ungdomsbok, men for mange ubesvarte spørsmål for meg. Hva skjedde? Hvorfor overlevde disse få? Men helt sikkert super til ungdom med mange relevante tanker og følelser, denne delen er fint og troverdig beskrevet.

Ja, det lurte jeg også på. Og hvorfor ble strømmen borte så innmari fort? Holder på med Enheten nå, liker den godt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 11:06   #32
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det lurte jeg også på. Og hvorfor ble strømmen borte så innmari fort? Holder på med Enheten nå, liker den godt.

Men nå ser jeg at det finnes to bøker til i fortsettelsen, i allefall på svensk. Vi får vente og se, kanskje avdekkes litt mer etterhvert. Jeg tror den neste er Spring så fort du kan, den kommer i september.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 13:06   #33
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Da var Sofia Nordins Ett sekund om gangen unnagjort. Lettlest ungdomsbok, men for mange ubesvarte spørsmål for meg. Hva skjedde? Hvorfor overlevde disse få? Men helt sikkert super til ungdom med mange relevante tanker og følelser, denne delen er fint og troverdig beskrevet.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det lurte jeg også på. Og hvorfor ble strømmen borte så innmari fort? Holder på med Enheten nå, liker den godt.

Eg må jo innrømme at eg likte at eg som lesar aldri fekk innblikk i meir enn hovudpersonen. Så eg syntest dette var ei styrke, sjølv om eg og skulle likt å vite litt meir om kva som skjedde.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 13:08   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Skjønner hva du mener, nokon. I tillegg til at man (ihvertfall jeg) må ha i bakhodet at det opprinnelig er skrevet for ungdom. Likte godt det fokuset mobilen hadde, for eksempel.

Tusen takk for at denne tråden ble startet, har fått masse ny input til interessante opplevelser!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 13:10   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg også! Glad for at jeg startet den.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 13:15   #36
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Ja, eg las ho jo som ei ungdomsroman, og blei veldig positivt overraska frå eit voksenperspektiv. Eg skulle skrive ei anmelding av boka for ungdom, då eg fekk ho. Kan hende eg hadde opplevd ho annleis dersom eg i utgangspunktet hadde lese ho som voksenbok?

Eg liker og veldig godt at mobilen har fått så stor plass, eg og. Og denne scena kor dei kan slå seg litt laus og går for sminke og godis. Sjølv om dei blir bråvoksne, er dei framleis tenåringar.

Og så liker eg veldig godt kor forskjellig dei to jentene håndterer å vere overlatt til seg sjølv i det apokalyptiske universet. Nå er det så lenge sidan eg las boka at eg hugser ikkje namna, men ho eine stenger seg inne og fokuserer kun på det pratiske og ho andre er meir ein drømmar. Eg blei veldig fascinert over kor godt dei to ulike reaksjonsmåtane var skildra.

Boka blei nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og det meiner eg var vel fortent.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 13:15   #37
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg også! Glad for at jeg startet den.

Eg og.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-15, 14:01   #38
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Leste ut "Random acts of sencless violence" i helga, og jeg synes det var facinderendes hvordan språket utviklet seg i boka. Ja, i tillegg til at den var uhyggelig fordi det var såpass nært virkeligheten. Klarer ikke helt gi slipp på den enda.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 12:18   #39
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Ferdig med Silo. Artig som underholdning, litt langtekkelig i perioder. Jeg savner oversikt over hvordan verden er "organisert", hvordan systemet fungerer. Jeg tror de bøkene jeg synes er best i denne sjangeren henger sammen, har et "verdenssystem" uten alt for store hull. Det savnet jeg litt her, kanskje det finnes, men det blir ikke forklart. Jeg kommer dog til å lese fortsettelsen om den kommer på norsk.

Jeg har begynt på Høsten.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:11   #40
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg begynte på Høsten i går! Liker den så langt, litt sånn creepy spenning så langt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no