Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-17, 15:57   #161
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Da ungene mine var små hendte det at de spiste sand i sandkassa uten at de ble nevneverdig dårlige av det. Derfor har jeg tenkt at det er helt greit at de spise smågodt selv om jeg ikke kan være helt sikker på hva det har vært i kontakt med.

Men jeg vet at jeg er i overkant laidback på en del slike ting. Jeg spiser gatemat i utlandet også. Den eneste gangen jeg har blitt skikkelig matforgifta var jeg i Norge. Tilfeldighetene ville det slik at personen jeg kjøpte det som forgiftet meg da er en god kompis av meg i dag. Jeg har dog poengtert det et par ganger i lystig lag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:03   #162
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Ærlig talt, så mener jeg at hvis man er redd ungen skal få i seg skadelige ting, så får man la være å sende dem på dørene til folk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:05   #163
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da ungene mine var små hendte det at de spiste sand i sandkassa uten at de ble nevneverdig dårlige av det. Derfor har jeg tenkt at det er helt greit at de spise smågodt selv om jeg ikke kan være helt sikker på hva det har vært i kontakt med.

Men jeg vet at jeg er i overkant laidback på en del slike ting. Jeg spiser gatemat i utlandet også. Den eneste gangen jeg har blitt skikkelig matforgifta var jeg i Norge. Tilfeldighetene ville det slik at personen jeg kjøpte det som forgiftet meg da er en god kompis av meg i dag. Jeg har dog poengtert det et par ganger i lystig lag.

Jeg har vært skikkelig matforgiftet en gang, det var etter et besøk i den store restauranten som i sin tid åpnet i Torggata bad - de hadde elgur istedet for gjøkur. Jeg spiste noe sjømat og ble veldig, veldig dårlig. Så dårlig at jeg husker det ennå, og det er over 30 år siden.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:06   #164
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Problemet mitt den gang var vel helst det at jeg faktisk visste hvordan ting var enkelte steder/hos enkelte personer. Og da tok en fornuftig avgjørelse basert på det.

Jeg spiser også gatemat rundt omkring, og har sluppet unna med bare en matforgiftningsrunde i hele mitt liv - Vesla vasket ikke jordbærene hun kjøpte i Covered Market i Oxford og spydde i to dager...Vi spiser fremdeles jordbær uten alltid å vaske de først, men av og til er det lurt å ta forholdsregler basert på tilgjenglig informasjon.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:07   #165
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Problemet mitt den gang var vel helst det at jeg faktisk visste hvordan ting var enkelte steder/hos enkelte personer. Og da tok en fornuftig avgjørelse basert på det.

Jeg spiser også gatemat rundt omkring, og har sluppet unna med bare en matforgiftningsrunde i hele mitt liv - Vesla vasket ikke jordbærene hun kjøpte i Covered Market i Oxford og spydde i to dager...Vi spiser fremdeles jordbær uten alltid å vaske de først, men av og til er det lurt å ta forholdsregler basert på tilgjenglig informasjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor du lot ungene gå dit da? Synes du ikke det er litt ufint å ta imot snopet folk faktisk gir av sin godhet for å kaste det?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:09   #166
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Og Knøttet spiser sand. I store mengder. Bekymrer meg stort sett ikke det spøtt, selv om jeg har sett ei katt der ved ett tilfelle, glad og fornøyd i sandkasseområdet....

Og jeg vil ikke si til ungene "du får ikke lov å ringe på hos Ole/Kari" - "Ole" er feks verdens snilleste, men litt for raus med alkoholen innimellom. "Kari" bryr seg ikke så mye om posen med varer står ved siden av kattesandpappeska. Eksempler altså, men litt i den gata.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:16   #167
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du lot ungene gå dit da? Synes du ikke det er litt ufint å ta imot snopet folk faktisk gir av sin godhet for å kaste det?

Jeg ser hva du mener, men i min bok ville det være værre å nekte ungene å gå til de/det området. Jeg nekter ikke ungene mine å omgås noen, men etterhvert vil jeg jo naturligvis be de tenke seg litt om før de tar imot ting fra folk. Som faren min sa når jeg var med ham til en kamerat av ham for mange, mange år siden. Lille-Høst fikk tilbud om saft i glass, men faren min spurte om jeg kunne få te i stedet. Etterpå forklarte ham meg at han tenkte det var lurere å be om en varm drikk, for da var det kanskje ikke så farlig at koppen ikke hadde blitt vasket på ei stund....

Jeg er overhodet ikke tilhenger av å kaste noe som helst, og vi er på ingen måte hysterisk, men av og til må man vurdere ting utfra hvilken info vi har. Og jeg ante jo ikke engang hvor løsgodiset kom fra, sånn sett føltes det jo enda kjipere.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 16:38   #168
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

At godiset kunne ha vært i kontakt med dyrehår/avføring/mat, skadelige substanser, generelt store mengder skitt etc. Jeg er ikke hysterisk på slikt, men det handler om at det eksisterer en mulighet for forurensning av godiset fra ting som kan være skadelig, og når jeg vet om det, så kan jeg i alle fall prøve å redusere faren ved å fjerne godis som ikke er innpakket. Heller det enn å nekte ungene å gå til disse områdene/personene, så plukket jeg bort løsgodis når de kom hjem.

Men du skjønner vel at disse skadelige greiene vil være på godteripapiret også, og ungene vil få det på hendene når de plukker av papiret, og så ta på godteriet med de samme hendene etterpå? Eller vasket du godteripapiret?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 17:02   #169
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men du skjønner vel at disse skadelige greiene vil være på godteripapiret også, og ungene vil få det på hendene når de plukker av papiret, og så ta på godteriet med de samme hendene etterpå? Eller vasket du godteripapiret?



Neida, jeg skjønner det. Om jeg tenkte så nøye over det der og da vet jeg dog ikke.... Jeg vet at jeg ikke kan unngå dette helt, uten enten å ta alt godiset, eller nekte ungene å gå. Nå valgte jeg altså bare å fjerne det som ikke var innpakket. Ungen overlevde da, de overlever nå. De hadde sikkert overlevd å spise løsgodiset også. Jeg har det greit med at jeg fjernet det da, og har det greit med at jeg ikke fjerner det nå.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 17:16   #170
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Mine spiser det de vil. Samma for meg. De er aldri syke, så det går sikkert greit.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 17:56   #171
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ærlig talt, så mener jeg at hvis man er redd ungen skal få i seg skadelige ting, så får man la være å sende dem på dørene til folk.

Enig.

"Jeg kler ungen min ut i dilldall fra Nille (en annen ting jeg misliker ved Hallowenn, miljøaspektet) og sender han rundt på dørene for å tigge godteri i ei bøtte, som jeg deretter saumfarer nøye før jeg kaster halvparten av godteriet i søppelet." Et besynderlig konsept.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 18:06   #172
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mine spiser det de vil. Samma for meg. De er aldri syke, så det går sikkert greit.

Samme her.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no