Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Lær meg om kjøkkenkniver!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-17, 09:24   #41
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Oppvaskmiddelet for oppvaskmaskin er mye sterkere enn salo og sliter mer på knivene. Det er ikke bare friksjonen. Man merker tydoig forskjell på kniver som har vært i oppvaskmaskinen og de som ikke hsr vært. Selv om de ligger øverst.

Jeg vasker alle for hånd.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 10:00   #42
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

De to knivene som jeg ikke klarer meg uten er Victorinox grønnsakskniv bølget
(https://www.tilbords.no/media/catalo.../8/7870002.jpg) og en Porsgrunn brødkvin i porselen (https://www.porsgrund.com/nettbutikk.../brodkniv-21cm). I tillegg har jeg en kokkekniv som jeg bruker til større ting. Det er definitivt den lille kniven jeg bruker mest.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 11:12   #43
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Oppvaskmiddelet for oppvaskmaskin er mye sterkere enn salo og sliter mer på knivene. Det er ikke bare friksjonen. Man merker tydoig forskjell på kniver som har vært i oppvaskmaskinen og de som ikke hsr vært. Selv om de ligger øverst.

Jeg vasker alle for hånd.

Dette.
Det er dessuten ingen vits å fylle oppvaskmaskinen med dem. Jeg bruker stort sett bare et par ulike kniver til alt og det tar 5 sekunder å vaske dem (pluss at jeg vasker dem hele tiden mens jeg bruker dem). De holder seg skarpe og fine uendelig mye lenger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 13:43   #44
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Jeg blir forvirret av de ulike størrelsene på kokkeknivene. Hvor lang er den ideelle kokkekniven?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 14:09   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg blir forvirret av de ulike størrelsene på kokkeknivene. Hvor lang er den ideelle kokkekniven?

Det må du nesten kjenne litt på. Den bør ikke være for kort, da blir det vanskelig å skjære opp en kålrot, og du få til en god «gyngebevegelse» for å kunne slice gjennom noe uten å sage. Blir den for kort får du bare skåret en liten mengde om gangen. Men blir den for lang syns jeg, som ikke er høy, ikke har lange armer og ikke har store hender, at den blir kronglete å håndtere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 14:34   #46
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det må du nesten kjenne litt på. Den bør ikke være for kort, da blir det vanskelig å skjære opp en kålrot, og du få til en god «gyngebevegelse» for å kunne slice gjennom noe uten å sage. Blir den for kort får du bare skåret en liten mengde om gangen. Men blir den for lang syns jeg, som ikke er høy, ikke har lange armer og ikke har store hender, at den blir kronglete å håndtere.

Skjønner! Takk for hjelpen!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-17, 15:52   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om kjøkkenkniver!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Gode kniver gjør en utrolig stor forskjell.

Mannen min er spesielt opptatt av dette, og derfor er vi godt utstyrt. Han sliper også knivene jevnlig, slik at de holder seg skarpe.

Jeg har særlig en grønnsakskniv som jeg er veldig glad i. Den er sylskarp, og har et bredt knivblad. Med den kniven er det virkelig mulig å få opp hastigheten.

Vi har i tillegg to kjøttkniver, og jeg er mest glad i den fra Victorinox. I tillegg har vi en fileteringskniv som jeg bruker til å ta skinn av fisk, og hvis man gjør det regelmessig så er en sånn kniv virkelig gull.

Knerten er litt redd for kniver, så han har fått sin egen kniv. Det er en kniv laget for barnehender. Den er utformet slik at hånda ikke så lett glir ut på knivbladet, og den er uten spiss. Men også den er veldig skarp, så den fungerer faktisk til å jobbe med. Uten at vi voksne trenger å stå med hjertet i halsen.

På Norli bokhandel har de en serie som ser veldig fin ut, med diverse kokkegreier for barn, som visstnok også er designet av barn. Flere ting der jeg kunne tenkt meg selv også. Som rørebolle med en egen liten spiss til å knekke egg på, og en holder til sleiva. Stekepanne med et lite håndtak på motsatt side av det lange håndtaket, så man lettere kan løfte den, og kasserolle som fløyter når det koker. Men også kniver. http://www.norli.no/webapp/wcs/store...&storeId=10651

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-11-17 kl 15:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no