Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Afroamerikaner - men bare halvt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-08, 11:02   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Afroamerikaner - men bare halvt

Jeg synes det er interessant å registrere at alle, både i media og ellers rundt meg, omtaler Obama som afroamerikaner. Hans mor er hvit (amerikaner?) og hans far er mørk kenyaner.

Teoretisk sett er han derfor like mye hvit amerikaner som afroamerikaner. Er det slik at når man kan se at noen har "farget blod" i årene så er de ikke lenger hvite? Er man bare hvit når man er av ren hvit avstamning? Mens farget er man i det øyeblikket man har noe som helst ikke-hvitt blod i årene?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 11:06   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Er det slik at når man kan se at noen har "farget blod" i årene så er de ikke lenger hvite? Er man bare hvit når man er av ren hvit avstamning? Mens farget er man i det øyeblikket man har noe som helst ikke-hvitt blod i årene?

Jepp. (Og den urimeligheten er det såklart historiske grunner til.)

Og det er det som gjør Doonesbury-stripen fra i forgårs så morsom - en hvit og en svart soldat som begge gleder seg over Obamas seier, og så sier den hvite "He's half-white, you know," og den svarte svarer "You must be so proud".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 11:09   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

En annen ting er jo at i stedet for den vanligste betydningen av "African-American" (som er amerikaner av afrikansk avstamning, det vil si etterkommer av afrikanske slaver i USA), så er Obama afrikansk-amerikansk på samme måte som en sønn av en nordmann og en svenske er "norsk-svensk".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 11:23   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En annen ting er jo at i stedet for den vanligste betydningen av "African-American" (som er amerikaner av afrikansk avstamning, det vil si etterkommer av afrikanske slaver i USA), så er Obama afrikansk-amerikansk på samme måte som en sønn av en nordmann og en svenske er "norsk-svensk".

Ja, det har slått meg også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:24   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Jeg tenkte faktisk på dette senest i går. Helt av meg selv. Alle kaller ham "svart". Han er jo like mye hvit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:25   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

en hvit og en svart soldat som begge gleder seg over Obamas seier, og så sier den hvite "He's half-white, you know," og den svarte svarer "You must be so proud".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:30   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Pfft. Har man afro, så har man afro.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:44   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Jeg har også tenkt litt på dette.

Jeg trodde at for å være afroamerikaner på ordentlig så skulle man avstamme fra tidligere slaver. Obama er jo bare resultat av en internasjonal forbindelse inngått i frivillighet

Poenget er vel at USA nå har fått en president med en annen hudfarge enn alle de tidligere, og jeg skjønner jo at det er et veiskille uansett hvor foreldrene hans egentlig kom fra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:52   #9
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg har også tenkt litt på dette.

Jeg trodde at for å være afroamerikaner på ordentlig så skulle man avstamme fra tidligere slaver. Obama er jo bare resultat av en internasjonal forbindelse inngått i frivillighet

Poenget er vel at USA nå har fått en president med en annen hudfarge enn alle de tidligere, og jeg skjønner jo at det er et veiskille uansett hvor foreldrene hans egentlig kom fra.

Og uavhengig av hans historie så har han - med sin forholdsvis mørke hudfarge - vokst opp i et USA hvor han med den hudfargen har blitt satt i den båsen hele tiden.

Jeg så en dokumentar om Obama og hvordan hans evner til å se en sak fra så mange vinkler, og kan ikke tenke meg noe annet enn at hans forholdsvis spesielle bakgrunn - med et ben i en hvit familie og en i det svarte samfunnet - har gjort ham til en unik president.

Derfor blir det spennende å se hans arbeid som president fra neste år av - jeg tror faktisk han har helt spesielle forutsetninger for å levere en svært god jobb for USA. Og dermed også for stabiliteten i verdenssamfunnet.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 12:52   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Pfft. Har man afro, så har man afro.

Du har sett denne, ja?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 14:57   #11
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Og uavhengig av hans historie så har han - med sin forholdsvis mørke hudfarge - vokst opp i et USA hvor han med den hudfargen har blitt satt i den båsen hele tiden.

Av alle mine svarte venner i Usa, er det 4 som er halvt hvite og halvt svarte, og alle fire omtaler seg selv som svart, altså afro-amerikansk. De ser ikke på seg selv som hvite og de følger kun den afro-amerikanske kulturen. Vi har snakket om det flere ganger, for jeg har ofte blitt stemplet for typisk liten hvit jente, (både humoristisk og alvorlig) og har egentlig opplevd det som rasisme fra dem. Når jeg da har påpekt at det smeller vel egentlig fra feil hull, for de er da halv hvite selv, så er det heeeelt annerledes. Forstå det den som kan.

Forøvrig fikk jeg sjokk den gang jeg hørte Mariah Carey omtale seg selv som African-American. Trodde hun var hvit jeg...

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 15:01   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Jeg kjenner ikke til USA, men de jeg har kjent i England som har vært halvt hvite/halvt svarte har regnet seg som svarte, akkurat som Trolljenta sine amerikanske venner. De har identifisert seg helt og holdent med den svarte kulturen, de som jeg kjenner best, med den karibiske kulturen.

Ei av de jeg kjente uttrykte det som så at "hun aldri ville bli sett på/regnet som hvit, uansett hvor mye faren hennes var hvit i huden."

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 15:35   #13
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg så en dokumentar om Obama og hvordan hans evner til å se en sak fra så mange vinkler, og kan ikke tenke meg noe annet enn at hans forholdsvis spesielle bakgrunn - med et ben i en hvit familie og en i det svarte samfunnet - har gjort ham til en unik president.

For ikke å snakke om at han vokste opp i Indonesia blant muslimer...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 16:17   #14
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Afroamerkikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jepp. (Og den urimeligheten er det såklart historiske grunner til.)

Indeed.

Det var en gang (i slaveriets tid) sånn at enhver som hadde noe som helst merkbart "svart" blod i årene var å regne som svart. Eller i hvert fall som ikke-hvit. Svarte var i hovedsak slaver (selv om det også fantes frie svarte personer). Status som slave eller fri var noe man ble født til -- barn av en ufri kvinne var selv slaver, uavhengig av farens status. Og mens det selvsagt forekom riktig ofte at hvite mannlige slaveeiere hadde seg sine kvinnelige slaver og produserte mellombrune unger, var den omvendte situasjonen skandaløs til det utenkelige (og ville som regel medføre minst ett drap).

Slaveriet ble slengt på historiens skraphaug, men formelt raseskille varte i bortimot hundre år til, og uformelt raseskille overlever fortsatt mange steder. Så seint som på 50- og 60-tallet ville det over store deler av USA være skandaløst og føre til stort tap av sosial status (og endog legale rettigheter), hvis det ble oppdaget at en person som så ut som og hadde blitt oppfattet som "hvit" i virkeligheten var 1/8 eller 1/16 "svart".

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 16:59   #15
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

At han er mørk i huden er jo veldig relevant siden han er den første amerikanske president med afro-amerikansk bakgrund derfor poengteres det og ferires det.Når vi er gammle vil det ikke være en sak hvilken rase, kjønn eller leggning våre ledere har og dette er enda et skritt på den veien og verdig en feiring.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 17:07   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Det er jo en gang så at temmelig mange av afroamerikanere har noe europeisk blod i årene. Det jeg synes er fint med Obama er nettopp det at han virker å se forbi hudfarge og ikke selv har identifisert seg først og fremtst som afroamerikaner, han virker å ha fokuset på at han er amerikaner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 17:16   #17
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Politisk ville jeg nok ha feiret retningen man kan håpe han vil føre usa i uansett, men jeg blir litt sånn rørete og myk av glede når jeg tenker på at de som har levd litt lengere og opplevd raseskillet på kroppen- At det skjedde i deres levetid....

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 17:23   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Politisk ville jeg nok ha feiret retningen man kan håpe han vil føre usa i uansett, men jeg blir litt sånn rørete og myk av glede når jeg tenker på at de som har levd litt lengere og opplevd raseskillet på kroppen- At det skjedde i deres levetid....

Jah, jeg også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 17:25   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jah, jeg også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 11:55   #20
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Afroamerikaner - men bare halvt

Fin, den her:

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no