Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Er Toyota Auris noe for oss?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-16, 14:41   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Er Toyota Auris noe for oss?

Familie med tre relativt små barn søker ny bil, eller jeg ønsker meg en bil som forurenser litt mindre og kan være litt billigere i drift enn Opel Zafira med dieselmotor.

Ungene er 3, 8 og 11, så i dag er det kun 2 barneseter. Minste sitter fortsatt i bakovervendt sete, regner med å bytte til beltestol når 4-årsdagen nærmer seg i oktober.

Vi reiser en del på friluftsbaserte ferier med bilen, men håper at vi trenger litt mindre bagasje etter hvert. Det som er fint med zafira'en er at vi har plass til mormor, en venn, eller et par tanter i de to ekstrasetene i bagasjerommet.

Hvilke erfaringer finnes der ute etter at den siste tråden ble avsluttet i juni 2015?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 18:38   #2
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Familie med tre relativt små barn søker ny bil, eller jeg ønsker meg en bil som forurenser litt mindre og kan være litt billigere i drift enn Opel Zafira med dieselmotor.

Ungene er 3, 8 og 11, så i dag er det kun 2 barneseter. Minste sitter fortsatt i bakovervendt sete, regner med å bytte til beltestol når 4-årsdagen nærmer seg i oktober.

Vi reiser en del på friluftsbaserte ferier med bilen, men håper at vi trenger litt mindre bagasje etter hvert. Det som er fint med zafira'en er at vi har plass til mormor, en venn, eller et par tanter i de to ekstrasetene i bagasjerommet.

Hvilke erfaringer finnes der ute etter at den siste tråden ble avsluttet i juni 2015?

Hei, skal dere kjøpe helt ny bil eller en nyere bruktbil? Hva skal bilen koste? Auris er en bil i "golf-størrelse", dvs ikke spesielt stor når man skal ut på tur med tre barn. Min erfaring er at det ikke blir mindre bagasje når ungene blir større, den bare blir til andre og like store ting .
Den eneste bilen vi sliter med å fylle opp er den store Caravella vår .

Når det gjelder miljøaspektet, så er veldig mye gjort bare ved å oppgradere til en ny bil (litt avhenig av hvor gammel Zafiraen din er). Det jeg vil advare mot er å overdrive hvor stor miljøgevinsten på en Toyota hybrid er.
Når du kommer over 40km/t går den ikke lenger på ren eldrift, og du kan ikke kjøre den lenger enn 2km i elektrisk modus pga lite batteri.
Mange nye hybrider er på markedet og på vei - hvor man kan kjøre helektrisk i normale hastigheter og mye lenger enn Toyotas biler.
Jeg prøvde selv en Mitsubishi Outlander PHEV (hybrid) i helgen... en god del dyrere enn Auris, et mye bedre eksempel på miljøgevinst.

Hva er den mest vanlige bruken til daglig? Mye under de magiske 40km/t?

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 18:42   #3
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Tre år gammel artikkel, men den gir en ide om størrelse. Auris er forøvrig 4cm smalere enn Toyota Avensis.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-...et/a/10079172/

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 19:34   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Jeg har en Toyota Auris Touring Sport (stasjonsvogn), 2014-modell - spør i vei hvis du lurer på noe om størrelse/komfort hvertfall
Jeg har dog bensinutgaven og kan ikke si noe om hybridutgaven.


Sist redigert av m^2 : 25-01-16 kl 20:18.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 19:36   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Vi har Toyota Auris, stasjonsvogn, hybridutgave (touring sport?). Kjøpte den ny for et par år siden. Vi har tre unger, men de er over bilseteperioden. Det er ikke romsling for slampene i baksetet, men 95% av all kjøring hos oss foregår med mindre enn fem i bilen. Stort sett meg på vei til og fra jobb, og litt kjøring til og fra aktiviteter med en eller flere unger med. Det har gått forbausende fint. Men nå skal det sies at vi ikke er spesielt interesserte i bil, og at vi absolutt ikke ville ha et digert drog med diger motor og firehjulstrekk og så videre. Er superfornøyde med valget, men er dere mye i bilen alle sammen samtidig, så er det knapt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 19:58   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Mindre bagasje med tiden, du.

Man fyller glatt et halvt bagasjerom med slalåmsko når de vokser til, disse slampene! #størrelse45

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 22:35   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Min søster har sett seg ut Toyota Auris stasjonsvogn, hun har samme behov som deg. Vi leide Auris st.vogn i sommer, fem voksne med en god del bagasje, det gikk, men det var ikke komfortabelt å sitte i midten bak. Drivstoff forbruk antar vi er på samme nivå som Volvo v60, ihvertfall på langtur.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 23:12   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Det er grei høyde under taket bak, det er et pluss, og det er nok med plass til en voksen (men ikke romslig) i de to baksetene, men midtsetet er trangt - til en voksen.
Jeg synes det er god lastekapasitet i den! Spesielt med lastenett så man kan laste i høyden og vite at det holder seg på plass.
Jeg synes ryggekameraet er supert, samboeren min kan ikke fordra det og synes bilen er veldig vanskelig å rygge fordi hekken er så høy på den (stasjonsvognen altså) og utsikten bakover ifm rygging er dårlig gjennom bakvinduet. Han synes også det er vanskelig å se dødvinkelen i bilen, mens jeg ikke har det problemet i det hele tatt. Vinduet i baksetet er litt høyt, lillegutt ser fint ut av det men jeg vet ikke hvordan det er ift et mindre barn (han er 13).

Det er en "sette seg ned i"-bil ift førersetet, setene er relativt lave - det liker jeg, samboeren min liker det ikke, han er i det hele tatt ikke veldig fortjust i bilen min

Vær obs på redusert tauekapasitet på hybriden, og at hengerfeste er tilvalg på alle modeller.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-16, 18:48   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er Toyota Auris noe for oss?

Strengt tatt kommer vel det å bruke opp en bil gjerne bedre ut miljømessig enn å skape etterspørselen etter en ny bil oftere. Må også sees opp i mot hvor mye bilen faktisk brukes osv., men.... reelle miljøalibiet til Toyotas vanlige hybrid kan vel også diskuteres - ja, i bytrafikk vil forbruket være mindre, men er man en del på landeveien kan det raskt bli en god del høyere enn for en tilsvarende ikke-hybrid.

Auris blir som en del sier her en liten bil. For en familie på fem vil jeg vel si at det i utgangspunktet virker knapt - spesielt når barnestol(er) fortsatt skal benyttes.

Har tre barn og valgte å fortsette å ha 7-seter ("5+2") når ny bil ble kjøpt i fjor. Det er tilfeller der det er en venn som skal være med, der familie er på besøk osv. hvor det blir veldig praktisk.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no