Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-22, 22:50   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Jeg har et veldig høyt strømforbruk i leiligheten min, og får nok ikke kuttet forbruket særlig uten å gjøre en større investering i modernisering. Leiligheten varmes i hovedsak opp med strøm, panelovner. Disse panelovnene er ikke spesielt smarte, og krever manuell justering.

Gitt dagens strømpriser der det er stor forskjell på prisene natt og dag og strømstøtten beregnes ut fra gjennomsnittsprisen hver dag:
Vil det lønne seg å la ovnene stå på feks 20 grader gjennom hele natta slik at temperaturer er ok når vi våkner? Eller lønner det seg fortsatt å skru veldig ned om natta og opp igjen på morgenen?

Det er jo timene midt på natta at strømmen er billigst. Men funker strømstøtten sånn at jeg faktisk kan tjene på å bruke strøm midt på natta? Fordi jeg får tildelt mer strømstøtte enn strømmen faktisk koster?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 07:59   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.646
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har et veldig høyt strømforbruk i leiligheten min, og får nok ikke kuttet forbruket særlig uten å gjøre en større investering i modernisering. Leiligheten varmes i hovedsak opp med strøm, panelovner. Disse panelovnene er ikke spesielt smarte, og krever manuell justering.

Gitt dagens strømpriser der det er stor forskjell på prisene natt og dag og strømstøtten beregnes ut fra gjennomsnittsprisen hver dag:
Vil det lønne seg å la ovnene stå på feks 20 grader gjennom hele natta slik at temperaturer er ok når vi våkner? Eller lønner det seg fortsatt å skru veldig ned om natta og opp igjen på morgenen?

Det er jo timene midt på natta at strømmen er billigst. Men funker strømstøtten sånn at jeg faktisk kan tjene på å bruke strøm midt på natta? Fordi jeg får tildelt mer strømstøtte enn strømmen faktisk koster?

Slik jeg har forstått det - så er det korte svaret ja.
Men du må allikevel betale for strømmen, men du kan kanskje heller skru ned varmen (litt) mens du er på jobb, og så skru litt opp igjen når du kommer hjem?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 11:56   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.153
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Det er i hvert fall sant de døgnene prisen er under 70 øre om natten. Da tjener du på å "sløse". Men usikker på hvor gyldig det er med høyere priser. Altså gitt at du lander på et høyere forbruk totalt sett, enn du ellers ville hatt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 12:34   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Ja, det er det regnestykket der jeg ikke helt klarer å få grep om, Polyanna. For strømprisen må ihvertfall være vesentlig under snittprisen for at det eventuelt skal lønne seg.

Jeg skrur opp og ned og opp og ned, men jeg trenger egentlig å bruke mest strøm når den er som dyrest, og det må jeg prøve å unngå.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 12:46   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Det beste er jo om du bruker strøm en liten stund før du står opp, på å vareme opp til et finfint nivå, så kan de slås av/ned når strømmen blir dyr, og så varme opp igjen til du kommer hjem, og ned noe tid før du legger deg.

Det kan gjøre med time dersom det er Av/På som er greia, men om det er å skru opp og ned termoataten, så er det jo ikke som om du jevnlig står opp kl 5 for sette på varmen så et er varmt til du står opp 6,30 liksom.

For ja, vi trenger egentlig alle å bruke mest når den er dyrest. De er derfor den er dyrest da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 12:56   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.500
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Kanskje det kan hjelpe med noen sånne på panelovnene?


https://www.elkjop.no/product/hjem-r...E&gclsrc=aw.ds

Resten kan jeg ikke noe om. Stikker hodet i sanda.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 13:02   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.813
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Kanskje det kan hjelpe med noen sånne på panelovnene?


https://www.elkjop.no/product/hjem-r...E&gclsrc=aw.ds

Resten kan jeg ikke noe om. Stikker hodet i sanda.

Ah, takk for tips! Vi har noen "gamle" varmovner som ikke har noen god ordning for temperaturregulering, dette var jo mye billigere enn å kjøpe ny ovn.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 13:14   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Ahh, med den slipper du å stå opp kl 5, og komme hjem et par tier før du kommer hjem ja

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 13:19   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Takk, Neket! Finnes noe sånt i billigere versjon, mon tro? Jeg må ha flere, men trenger neppe så fancy spesifikasjoner.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 14:42   #10
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.737
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Du har helt enkle i 3-pack på Claes.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 15:12   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Du har helt enkle i 3-pack på Claes.

Takk! Kikket på dem, men ser det står spesifisert at de kun er til lamper, ikke varmeovner. Greit at det er rett dimensjonert!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 15:25   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Viss du kobler til sånn timer, er det kjempeviktig at du ser på wattstyrken på mellomleddet og ovnen, med tanke på brannfare.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 16:11   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.493
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Hvis du har Glamox panelovn med sånn scrolle-hjul for temperatur øverst på ovnen, så kan temp-enheten byttes med en elektronisk programmerbar.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-22, 18:44   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.942
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke - Strømforbruk, strømstøtte og tidspunkt

Vi har smart plugger fra Mill til noen panelovner på hytta som ikke har WiFi. Det gjør ovnene smarte ved at du kan regulere dem via app. Sikkert liknende de fra Adax. Det er en god investering til eldre panelovner.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no