Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal vi ta bompengedebatten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-19, 12:20   #21
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Her vi bor; to kilometer fra sentrum og midt mellom sentrum og Forus (der veldig mange av jobbene er), går det for eksempel kun buss hver halvtime - hver time på kveldstid. Da er ikke buss nødvendigvis et godt alternativ.

Det med at buss ikke er et reelt alternativ er noe som irriterer meg ganske mye i diskusjonen om bomring eller ei. Jeg synes forøvrig bompenger er helt ok, men er mot rushtidsavgift, fordi det i første rekke er dem som ikke har noe valg mht når de må kjøre til og fra jobb, og da gjerne småbarnsforeldre som allerede har dårlig nok råd. Eller aleneforeldre. Å si at man kan sykle eller ta buss går fint for dem med liten avstand og godt busstilbud, men det er virkelig ikke alle.

For min private økonomi er det ikke noe problem. Jeg har elsykkel, elbil, fleksibel arbeidstid, god lønn og store unger. Det hadde definitivt vært et problem om jeg hadde små unger, dårlig råd og skulle hente i barnehage. Jeg har lang vei til jobb og det tar fort en liten time om jeg skal reise kollektivt. Jeg hadde ikke kunne jobbe 100% og fremdeles rukket barnehagen.

Jeg synes vel egentlig bensinavgift hadde vært bedre. Da hadde alle betalt uavhengig av når de kjørte, og de som har råd til store, feire biler hadde betalt mest.

Som gammel transportplanlegger er jeg smertelig klar over at det koster å bygge vei, kollektivårer og sykkelstier. Jeg er veldig for at man satser på sykkel og kollektiv. Men jeg er veldig sterkt i mot at man struper for bil lenge før man får på plass alternativet. Jeg mener at «verdens rikeste land» burde forskutterer penger til kollektiv og sykkel, få bygget opp et reelt alternativ og SÅ gjort det dyrt å kjøre bil (gjennom bensinpriser, ekstra skatt whatever).

Og til slutt må jeg si at sånne «nok er nok»-grupper og bomring-partier gir meg krøller på ryggen. Når nok idioter står fram med hets og faenskap kan man bli tilhenger av både bom og rushtidsavgift på trass.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:28   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

For meg er ikke bussen sånn veldig kompatibel med jobb pga ikke så hyppige avganger, men det kunne latt seg gjøre med en del tilpassinger av vaner, langt mindre fleksibilitet, som igjen påvirker mulighene for ungene fritidsaktiviteter etc.

He er ikke bomring enda men den er under planlegging, vi får se hva det blir til, men tog eksisterer jo ikke, buss er det ikke så mye av i alle retninger, og omveier finnes ikke, det er bom på en vei som sneier innom kommunen men mange skal ikke inn mot byen, etc. vi får se hva det blir til

Motstander av bompenger er jeg likevel ikke, og ser på den nei til bompenge-facebookgruppa jeg inviteres til og kjenner flere som støtter, med litt sånn "ikke helt min stil", for jeg er jo argumentet med å få ned biltrafikken altså. Men det er forskjell på oslogryta og distriktene på mange måter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:28   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg synes bomringer er ok, all den tid veiutbygging må finansieres og biltrafikk begrenses, og det er det beste alternativet pr. dags dato. Men her vi bor har vi ikke noe reelt busstilbud. Det går vel en buss i timen på morgenen, og noen timer ettermiddag/tidlig kveld, men det går for eksempel ikke buss mellom 10 og 15. Jeg kommer meg ingen steder med buss.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:36   #24
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Vi kjører ikke i forbindelse med jobb, så jeg har ikke et stort problem med bompengene. Jeg sjekket nettopp, og bompengene for oss som skal til parkrun en lørdag morgen er 17 kr én vei - og med 4 i bilen er ikke det så galt. Jeg er en som går og sykler en del, mest i nærmiljøet, så jeg sliter mer med den høye prisen på offentlig transport for oss som ikke trenger periodebillett.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:37   #25
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg er ikke for bompenger som finansieringsordning for investeringer. Som tiltak for å begrense biltrafikk, for eksempel i Oslo og Bergen, derimot, er det effektivt.

I sum er jeg for, for begrensning av biltrafikk trumfer ulemper (med unntak av steder med elendig offentlig transport).

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:43   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg bor i en by der det kanskje eller kanskje ikke kommer bompenger snart. Debatten går høyt. For meg personlig kommer det ikke til å bety stort i det daglige, siden jeg i så fall bor og har jobben og masse butikker innenfor samme sentrumsområde.

Vi har bensinavgift nå, og jeg synes vi bare kan fortsette med det i stedet for å sette opp masse bommer eller ha gps-merking eller hva som nå diskuteres.
Så ja, bensinprisen er støtt over 18 kr, men heller det enn bom.

Forresten synes jeg bomavgifter kan være tidsstyrt, så det blir gratis eller nesten gratis å kjøre når det ikke går busser eller annen kollektivtrafikk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:56   #27
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Vi bor rett utenfor Oslo og har nå fått 3 stasjoner vi skal passere før vi kommer til Oslo, helt OK, jeg tar gjerne kollektivt hvis det passer seg sånn og har blitt flinkere til å velge kollektivt.

MEN når bussen går hver halvtime og har 17!!, ja 17 stopp på en strekning på 6.6 km, pendlerparkering ved tog er ikke beregnet for antall reisende, dvs. folk står i kø fra kl 05.30 den 1. i måneden for å sikre seg et parkeringsoblat, og finansieringen av bomringen går til t-bane utbygging på andre siden av fylket, så kjenner jeg at jeg sliter litt i velvilje. Det bor et par stykker på Romerike også.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 12:59   #28
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Her i byen er luften så dårlig til tider at det er helt grusomt å bevege seg i nærheten av en vei med mye trafikk.
Jeg er for bompenger, både mannen og jeg sykler eller tar buss til jobb. Jobb er litt over 2 km med sykkel til, men det finnes faktisk folk i nabolaget som kjører til jobb. Hvis det kommer bom hit så vil de som kjører treffe på en bom til jobb.

Vi har noe som heter Tenk Tromsø som har masse tiltak som de vil gjennomføre med bompengene. Noe har de allerede begynt med som sikring av skolevei. Veldig mange kjører ungene sine til skolen siden de mener veiene ikke er trygge for de å gå, men når sikringen er gjort er ikke det et argument.
Vi har enorme mengder biler på veiene i rushtiden, og i veldig mange av disse bilene er det bare en person.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:02   #29
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det hjelper ikke på med masse bommer rundt om og kollektiven er like dyr og dårlig, og nå tenker ikke jeg bare på Oslo området.

Enig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:05   #30
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Og en ting til, vi har 2 videregående skoler som bruker samme busstransport/tog, disse 2 skolene har tilsammen 2.140 elever som starter og slutter samtidig. Tror dere kommunen har tatt høyde for at disse skal ut av byen? Mange elever kommer ikke med bussene og må vente 30 min til neste for å håpe at den ikke er full. Hvor mange tror dere blir hentet av foreldre på vei til/fra jobb i bil?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:17   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Vi har hatt bom lenge og jeg må igjennom to for å komme meg til jobb. Nå har jeg elbil, men bommene har vært mye lengre enn jeg har eid elbilen. Jeg synes bompengepartiet i Bergen, min hjemby, kan ta seg en bolle! Nå bor jeg ikke i Bergen, men i Trondheim og her har det vært særdeles lite bompengedebatt. Jeg så i avisen i dag at FrP skulle begynne å rasle litt her også nå, da. Jeg kjører til jobb fordi det tar meg nærmere en time kollektivt pga bussbytte i sentrum og det tar 15 -20 minutter å kjøre.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:18   #32
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Som Fløyel bor jeg rett utenfor Oslo, så nå krysser jeg tre bommer for å komme til jobb. Jeg syns det er dyrt når det koster 70 ish dagen å dra til jobb, men det er ikke synd i meg, jeg har råd til det. Det er mange andre som må bruke bil til jobb, mange av grunnene er listet over og for dem er økningen fra 50 til ca 70 mye penger. Det er ikke så mange år siden bomringen kostet ca 30 pr passering (2017).

Jeg er veldig for utbyggingen av offentlig kommunikasjon, det hadde vært gull om de strekte Tbanen ut av Oslo i vår retning, men slik det er nå så bruker jeg ca 90 min fra jeg går hjemmefra til jeg er på jobb om jeg bruker offentlig transport - bil er ca 20 min.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.

Sist redigert av Martis : 03-06-19 kl 13:27.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:24   #33
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Til sammenligning så har jeg en liten undersøkelse på gang på hva folk bruker i kantina hver dag i lunsjen (uten sammenheng med bompengedebatten). Foreløpig tall er 50-60 kr pr person i snitt, regnet ut hvor mange som jobber her og hva kantina omsetter for. Det betaler folk uten å mukke, men å bruke samme sum i bom så er det NOK er NOK.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:29   #34
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg er for bomring for å redusere trafikken inn til bysentra.
Jeg er for at de som forurenser skal betale, slik at det er mulig å bo inne i sentrum uten å bli syke.
Så er jeg for å betale for store utbygginger, Rennfast, Bømlafjordtunnel etc.
Og så tenker jeg at dersom man ønsker å ta klimasaken på alvor, så handler det også om de daglige valgene man tar som avstand mellom hjem og jobb/skole.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:33   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg synes veiprising er mer riktig enn bompenger, men er helt for at de som velger å kjøre privatbil på veiene må betale for det.

En liten del må kjøre bil midt i storbyene, men det store flertallet har helt reelle og greie alternativer. Selv om det tar litt lenger tid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:44   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Nå så jeg på bompengekartet, og ser at for vår bomkjøring så blir det billigere enn i dag, selv med dieseldifferensieringen, så jeg er for.

Vi kjører til enkelte aktiviteter, enten fordi det ene barnets aktivitet innebærer voldsomme mengder utstyr, eller fordi det enkelte dager er den eneste måten vi kan få til felles middag på.

Vi velger å ikke kjøre til jobb, selv om det kunne spart en del tid - men kostet i parkering. Sykler og løper om sommeren, løper og tar buss om vinteren.

Jeg kan faktisk ikke annet enn å syns synd på FrP i dette. De har presset frem et GIGANTISK løft i infrastruktur, på vei, bane og annen kollektivtrafikk, men siden det nå en gang ikke hadde vært mulig uten pakkeløsninger og bomfinansiering, så får de ikke uttelling for det de har oppnådd, men får i stedet hele smellen når folk kjenner på pungen at det ikke er gratis.


Biltrafikken MÅ begrenses om byene ikke skal kveles, pluss at infrastruktur bør finansieres som en miks av skattepenger og belastning av bruk, så jeg ser ikke noen vei utenom.

Jeg syns at kollektivtilbudet vi har her er helt strålende, selv om det er elementer jeg kan syte over (det kan lett ta meg 45 - 60 minutter å komme meg de 5 km hjem med kollektivt fra der jeg jobber nå, og det er jo litt dustete. Insentiv til å sykle og løpe, da. )

Men det burde vært langt bedre togtilbud, og det er synd at det tar så pokkers lang tid før de får bygget det som trengs å bygges. Og: Ny t-banetunnel NÅ!


Jeg syns det er påfallende hva folk rundt omkring syns er "nødvendig kjøring". 2 km til jobb er gåavstand hvis du ellers er sunn og frisk, ærlig talt.



Jeg forstår frustrasjonen i Stavangerregionen, egentlig. Byplanleggingen der, både i regulering av boligområder og planlegging av infrastruktur, har vært totalt bak mål, og er en mye viktigere grunn til at boblen der kollapset, enn at oljeprisene falt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:47   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Tjorven: Vil ikke veiprising belaste de i distriktene urettferdig hardt, eller kan man differensiere på det?

Der kjører man jo ofte lengre avstander, men på enklere og billigere veier, med mindre miljøbelastning. I byene står vi og stamper noen få kilometer, mens vi oser eksos.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:51   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Det er mulig å differensiere. Datatilsynet har åpnet for dette.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:52   #39
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Jeg har hele tiden vært for bompengefinansiert utbygging av vei, jeg synes at de som bruker veien godt kan betale deler av den. Men: når det er blitt sånn som det er i Oslo nå, hvor bompengene jeg betaler brukes til å finansiere kollektivtilbud som er helt andre steder enn der jeg får nytte for det så merker jeg at det gjør litt vondt i betalingsvilligheten. Ikke minst når de har pepret ytre ring med bommer, jeg må innom to eller tre for å komme meg til sentrum og det er helt greit, men når jeg må igjennom en for å komme meg til f.eks. IKEA (hvor det overhodet ikke går buss til og fra for min del) så kniper det litt. Ikke så mye at det kunne falle meg inn å la det være avgjørende for hvilket parti jeg stemmer for ved valg, så viktig er det ikke for meg, men nok til at jeg gruffer litt innvendig og at jeg begrenser kjøring til steder innafor bommen.

Til vanlig tar jeg tog til og fra jobb og betaler en god slump med penger for årskortet mitt, men med de nye bommene så blir det billig i forhold til å kjøre. Heldigvis har vi en pendlerparkering som det er grei nok plass på, spesielt nå som de innførte betaling på nevnte parkering, og enn så lenge så får jeg sitteplass på toget i ni av ti tilfeller. Men skal det fortsette på denne måten med mangel på utbygging av kollektivtilbudet og økt prising for kjøring så ser jeg glatt for meg at kollektivt kan bli litt mindre greit enn det er nå.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 13:52   #40
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal vi ta bompengedebatten?

Selv om jeg til tider kjører bil inn til Oslo og nå må passere flere bomstasjoner enn tidligere, så irriterer jeg meg (fremdeles) mer over det dårlige kollektivtilbudet vi har her jeg bor enn antall bomringer og prisen på disse.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no