Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva ville du gjort annerledes i huset?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-15, 09:49   #1
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.545
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Hva ville du gjort annerledes i huset?

Vi er i gang med hustegninger og planlegging av huset vi skal bygge. Nå er jeg ute etter hva du synes er flott å ha i huset deres, helt unødvendig eller annet som man bør tenke på når man skal bygge nytt.
Huset skal være på 180 kvm over halvannen etasje, 5 soverom.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:29   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Så kjekt med husbygging!
Jeg synes det er fint å ha toalett som barna kan gå til fra soverommene uten å gå gjennom oppholdsrommene.
Jeg savner sterkt å ha stor stue med plass til to sitteavdelinger, eller evnt egen tvstue.
Ellers vile jeg prioritert stor gang med skyvedørsgarderobe.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:39   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Det jeg har savnet i mange år er muligheten til å gå rett inn på vaskerommet, enten fra garasjen eller hagen.

Og oppbevaring. Skikkelig med bodplass.

Siden dere skal ha fem soverom er dere sikkert ganske mange, og da trenger man plass for å lagre ting. :firebarnsmor:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:40   #4
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Et bad med inngang kun fra foreldresoverommet. Et lydtett rom / kjellerstue til barna. Plass til et langt spisebord. Toalett i hovedetasjen. Spise- / lekseplass på kjøkkenet.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 10:55   #5
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Eget kjøkken med dør som kan lukkes.. Vi har åpen løsning nå, og jeg er så lei av å alltid se kjøkkenet!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:04   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Ting jeg liker med huset og som jeg hadde videreført til annet hus:
Kjellerinngang til gjestedo og vaskerom sånn at ungene kan gå rett inn på do med skitne lekeklær.
Kjøkken med dør
Bad oppe i adreetasje slik at man kan gå på do og være der opp selv om man har gjester nede.
En liten hall oppe hvor barna har tvkrok og spillkrok som de kan bråke på uten at de forstyrrer oss på stua, og hvor jeg kan følge litt med.
Dessuten sitter jeg ofte der på kveldene og leser bok eller ser på hageserier, da ungene liker at jeg er i samme etasje når de sovner.


Skulle gjerne hatt
Enda et do i førsteetasjen for voksne gjester sånn at de slipper å gå ned i kjeller.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:07   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Jeg skulle gjerne hatt større stue. Det jeg liker godt er lydisolert kjellerstue, romslig kjøkken, toalett i hver etasje, eget kontor til mor og fem soverom.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:20   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Vi har stort kjøkken, men jeg kunne tenke meg det enda større, sånn at det var plass til en liten sofa og tv. At kjøkkenet ble oppholdsrom, i tillegg til stua.
Vaskerommet kan nesten ikke bli for stort.
Veldig fornøyd med toalettinngang fra vaskerommet, sånn at ungene kan gå rett inn der på do når de er ute og leker.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:32   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Det jeg synes er nødvendig:
Masse lagringsplass, man kan aldri få for mye.
Kjøkken med dør. Jeg har aldri skjønt meg på de som liker åpen løsning.
Minst to bad.
Kjeller- eller loftstue. Det er gull å ha en ekstra stue hvor ungene kan spille TV-spill, ha venner på besøk, se favorittfilmen for ørtende gang uten at jeg trenger å se osv.
Stort vaskerom og egen inngang til den, spesielt hvis barna er så små at de kommer hjem med møkkete klær. Jeg ønsker meg sjakt fra hovedbadet slik at man bare kaster skitne klær ned der når man kler av seg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 16-05-15 kl 14:07.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:47   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Savner vaskerom.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:57   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Vi savner gjestetoalett. Her er hovedbadet i samme etasje som stua, og det tar ikke mange timene fra det er nyvasket til det er håndklær på gulvet, synlig skittentøy i kurven, vannsprut på speilet osv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 12:41   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Jeg liker at vi har fire av fem soverom samla i en fløy sammen med hovedbadet, og så ett i en annen etasje med et annet bad. Jeg liker at det er stort kjøkken og flere rom å fordele seg på (stue, spisestue, vinterhage, to kjellerstuer), og at det finnes eget vaskerom.

Helst skulle jeg hatt vaskerom med tilknytta toalett og egen utgang, ikke for å tørke klær ute, men med tanke på skitne unger og hagestøvler. Det blir det ikke her. Jeg savner også dør på kjøkkenet (men det blir det etter hvert, vi har satt inn i en av to åpninger). Vi skulle også ha hatt en garasjeplass til, men det kommer i løpet av et par år.

Vi har endra på en god del etter at vi flytta hit, og har stadig prosjekter gående, men nå begynner det å hjelpe på. Det er mest ting utendørs som gjenstår (bytte gjerde, sette opp garasje og støttemur, beplantning, drivhus), og bare litt inne (pusse opp bad og utnytte plassen der bedre, sette inn peisovn, kjøkkendør og ny terrassedør), og så er det "bare" vedlikehold etter det.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 20:33   #13
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.545
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Takk for gode svar.
Vi har alt tegnet inn skittentøysjakt, smuleluke på kjøkkenet, sandluke i gangen, eget toalett til gjester i hovedetasjen, loftstue til barna. Tror vi er godt på vei i grunnen.
Kjøkkenet skal ligge adskilt fra stuen, som i en L. Ikke lukket, men heller ikke synlig når vi har middagsgjester. Egen spiseplass på kjøkkenet skal vi også ha.
Dette er veldig krevende i grunnen, legger jo grunnlaget for hvordan hverdagslivet blir fremover.
Vi er forresten to voksne og tre barn. Det ekstra soverommet på hovedplanet er ment som kontor/hobbyrom for oss voksne nå og som soverom (livsløpstandard) når vi blir gamle og grå.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 20:35   #14
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.545
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Og ja, vi kommer til å trenge sportsbod, er bare to boder innendørs. Satser på å bygge inn under trappen også, for enkel oppbevaring av vintertøy, sko osv.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 20:58   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Toalett i 1.etg eller gjestebad.
Et lite spisebord på kjøkkenet til frokost og kveldsmat (eller bardisk?). Vi spiser absolutt alle måltider i stua, og det er mye gulv å støvsuge hver dag for smuler.

Skulle jeg bygd ville jeg hatt stort vaskerom med inngang fra yttergang eller ute. Her ville jeg også hatt lagringsplass til ytterklær, sko, ski, støvler, brus og mel. :nemlig.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 21:02   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Og ja, vi kommer til å trenge sportsbod, er bare to boder innendørs. Satser på å bygge inn under trappen også, for enkel oppbevaring av vintertøy, sko osv.

Matboden min er jeg også veldig glad i, jeg blir glad i hjertet av å ha plass til 10 kg mel, 10 kg sukker, ørti hermetikkbokser, kartonger med alt mulig, og vinflasker.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 21:03   #17
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Om jeg skulle bygget hus ville jeg ha lagt et klesrom ved siden av vaskerommet, og ikke hatt klesskap på soverommene. Dermed vaskerom, bad, klesrom og soverom i samme etasje.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 21:04   #18
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Skulle jeg bygd ville jeg hatt stort vaskerom med inngang fra yttergang eller ute. Her ville jeg også hatt lagringsplass til ytterklær, sko, ski, støvler, brus og mel. :nemlig.

Dette har vi akkurat gjort, og det er virkelig fantastisk!!!

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 21:05   #19
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Jeg ville hatt stooooort bad og vaskerom med smarte hylleløsninger... Og kjøkken uten masse overskap.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 21:05   #20
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ville du gjort annerledes i huset?

Godt inngangsparti med plass til sko og jakker.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no