Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"300 sekunder: det er bare et spill"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-11, 13:21   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

"300 sekunder: det er bare et spill"

Noen som har sett denne?

Det står litt mer om serien på VG sine sider.

I filmen deler barna sine tanker om hvordan det er å spille førstepersons skytespill. Enkelt fortalt er det et skytespill der du ser handlingen fra skyterens ståsted. I spillene er det ofte mye blod og aldersgrensene er stort sett 16 eller 18 år.

Barna blir brukt som virkemidler i filmen. Det har jeg tenkt mye på, og jeg vet ikke helt om det er riktig. Jeg har valgt å klippe filmen slik at ungene ikke fremstår på annen måte enn de er, sier Bekkavik



Jeg har sett første episode i serien, og har en litt ekkel følelse i magen. Selv om barna virker reflektert og bevisste, setter de jo også ord på at dette ikke bare er greit. Det må jo gi en helt annen opplevelse å gå inn i en rollefigur, som de gjør på noen av disse spillene?

Eller er det bare old news at barn leker krig.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 13:24   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Leker barn krig altså?
Jeg har fire gutter og krigslek har jeg knapt sett.
Den type spill kommer aldri inn i vårt hus, så akkurat det kan jeg lite om.
Men jeg skjønner ikke helt dette med at alle barn leker krig?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 14:30   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Jeg tenker at det er vel sånn at mange barn leker krig iallefall. Indianere og cowboyer, samt at jeg har sett ganske mange barn bruke pinner og det som er i den type lek.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 14:35   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Jeg har ikke sett filmen, men vil bare skyte(!) inn at jeg en periode spilte veldig mye førstepersons skytespill, og jeg opplevde det ikke som "en helt annen opplevelse" enn andre spill, i alle fall ikke dersom du mener at det oppleves som mer realistisk eller mer aggressivt. Jeg tror bestemt ikke jeg ble mer aggressiv av å spille Doom og Quake enn jeg ble av å spille Tetris. (Kanskje heller omvendt, når jeg tenker meg om. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 14:44   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Jeg har lite erfaring med spill, og har ikke barn som spiller selv (enda).
Men jeg tenkte at det oppleves som mer realistisk når man som "egen person" går rundt og skyter folk så blodet spruter. Det sto i filmen at den type spill også brukes til opplæring av militære, iallefall i USA.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 14:48   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Tetris gjør meg mye sintere enn CoD, Halo, Doom, CS og så videre.

Jeg hang med en guttegjeng som liten og vi lekte MYE krig. Det var voldelige, blodige greier. Lekevåpen og greier var strengt forbudt hjemme hos meg og hos en del av nevnte gutter, det løste vi ved å bruke, trommevirvel, pinner!
Når det ikke var krig var det politi og tjuv. Det var enda verre. En tjuv, fem politi. Det gikk sjeldent bra for den tjuven, gitt.

Jeg ble langt mer påvirket av bøkene jeg har lest i oppveksten, enn spillene jeg har spilt. Foreldrene mine kan jo ikke ha vært helt stødige som forbød "voldsspill" og stygge filmer, men som lot biblioteket være vidt åpent for meg.

Haha, også husker jeg at jeg ikke fikk lov til å spille Game Boy i langfri på skolen, men at jeg trakk opp H.P Lovecraft var helt ok.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:06   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror bestemt ikke jeg ble mer aggressiv av å spille Doom og Quake enn jeg ble av å spille Tetris.

Jeg spilte Quake på lag og ble regelmessig skutt i ryggen av mine "venner" (med sånne venner etc) og jeg ble definitivt mer aggressiv. (Men det var vel heller valg av venner enn valg av spill som var problemet.)

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men jeg tenkte at det oppleves som mer realistisk når man som "egen person" går rundt og skyter folk så blodet spruter. Det sto i filmen at den type spill også brukes til opplæring av militære, iallefall i USA.

Jeg har spilt en del og jeg oppfatter det ikke som mer realistisk med førstepersons spill enn jeg gjør med andre spill. Jeg kan bli påvirket på forskjellig måte, men jeg har hele tiden full kontroll over hva som er virkelig og hva som er et spill. Det er på samme måte som jeg ikke gråter når jeg leste om voldtektene i Oslo i avisen, men gråt da jeg leste Wassmo sin bok "100 år", selv om jeg er fullstendig klar over at de personene jeg leser om i avisen er virkelige, reelle mennesker, mens de i boken til Wassmo ikke er det (de har vært det, men er døde nå).

Det at denne type spill brukes til trening av millitære tror jeg går like mye på strategi og rent praktiske ting. Og det er etter min mening noe helt annet enn de emosjonelle/psykiske sperrene man har mot å skyte noen.

Jeg har for eksempel full tilgang til å drepe mannen min hver natt ved hjelp av brødkniven. Det er ikke fordi jeg ikke skjønner hva jeg kan gjøre jeg ikke gjør det. (Hvis du leser her kjære, så er det et eksempel. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:21   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har spilt en del og jeg oppfatter det ikke som mer realistisk med førstepersons spill enn jeg gjør med andre spill. Jeg kan bli påvirket på forskjellig måte, men jeg har hele tiden full kontroll over hva som er virkelig og hva som er et spill.

7

Men du er jo, tross alt, voksen.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:28   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men du er jo, tross alt, voksen.

Ja, jeg er jo det. Men jeg opplever ikke at ungene mine ikke skjønner hva som er ekte og hva som ikke er det. De kan godt ble redd av å se på film, men det er ikke fordi de tror det er virkelig. Jeg opplever det på samme måten med litteratur, film, spill jeg blir påvirket emosjonelt selv om jeg er fullstendig klar over hva som er ekte eller ikke.

(Faktisk så har jeg inntrykk av at der ungene får mest problemer med å skille mellom hva som er virkelig eller ikke går på hva vi foreldre og andre voksne sier. Kanskje fordi det er vanskelig å sette konteksten? Feks har aldri yngste trodd at noe hun har sett på film har vært virkelig, men hun har en veldig uklar formening om ting som skjer i virkeligheten, men som hun ikke har noen erfaring med. Feks tyver.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:31   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg er jo det. Men jeg opplever ikke at ungene mine ikke skjønner hva som er ekte og hva som ikke er det. De kan godt ble redd av å se på film, men det er ikke fordi de tror det er virkelig. Jeg opplever det på samme måten med litteratur, film, spill jeg blir påvirket emosjonelt selv om jeg er fullstendig klar over hva som er ekte eller ikke.

(Faktisk så har jeg inntrykk av at der ungene får mest problemer med å skille mellom hva som er virkelig eller ikke går på hva vi foreldre og andre voksne sier. Kanskje fordi det er vanskelig å sette konteksten? Feks har aldri yngste trodd at noe hun har sett på film har vært virkelig, men hun har en veldig uklar formening om ting som skjer i virkeligheten, men som hun ikke har noen erfaring med. Feks tyver.)

Men jeg tenkte bare at film var annerledes. Da sitter man jo bare og ser på det som skjer.
Når man "er" den som går rundt med våpen og skyter, så tenkte jeg at det kanskje føltes mer på kroppen at man gjorde det. Da må man vel mer eller mindre være den personen for å overleve i spillet?

Og så føler jeg at det på en måte er bedre med fantasispill og den type ting, som ikke hermer etter virkeligheten. Men som tydelig er fantasi.
Men en del av disse spillene skal jo være så virkelighetsnær som overhode mulig, med både klær og våpen.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:58   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Når man "er" den som går rundt med våpen og skyter, så tenkte jeg at det kanskje føltes mer på kroppen at man gjorde det. Da må man vel mer eller mindre være den personen for å overleve i spillet?

Jeg opplever det ikke sånn. Og joda, jeg er voksen, men min erfaring er, som him sier, at heller ikke barn har vesentlige problemer med å skille mellom fantasi og virkelighet - eller at det spiller så stor rolle hvor realistiske spillene er.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 16:00   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Etter hva jeg skjønte har han som laget filmen blitt strengere på spillingen til sine barn etter han laget filmen.

Men er krigsspill ok da? Og er det ok å leke det "in action" med lekevåpen og militærklær etterpå?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 17:15   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Krigsspill/skytespill holder jeg guttungen unna enn så lenge, ut fra argumentet om aldersgrense, uten at jeg har noen mening om at han vil bli voldelig av å spille det. Mitt nei går mer ut fra hva jeg sjøl syns om slikt noe, jeg liker det ikke, og da kommer det ikke i hus, så lenge jeg bestemmer.

Så lenge jeg bestemmer, får han heller ikke krigsvåpen som leketøy, uansett hvor misunnelig han var på kompisen som løp rundt her med en Uzi-liknende greie og plaffet løs mot folk og dyr, etter en viss dato i juli.

Når det er sagt, kommer jeg ikke til å stoppe dem i å ligge med pinner og rope "bang", selv om jeg konsekvent påpeker at skytevåpen brukes til å gå på jakt eller skyte på blink.

Da jeg var lita, lå nabogutten og jeg på hver vårmside av en hekk. Vi pælmet bærbærrisbær på hverandre, og var Iran og Irak som var i krig og kastet bomber.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 18:38   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Når et spill har 16- eller 18-årsgrense er det jo en grunn til det. Jeg ser ingen grunn til at ungene mine skal spille "blodige" spill som de kaller det selv. Spesielt ikke om spillet også har høy aldersgrense. Jeg følte jeg svelget en diger kamel da jeg godtok lego star wars, mannen sto der som et spørsmålstegn da jeg reagerte på at de skjøt på legomenn med starwarsvåpen. Men, men.

Leker barna krig? Definisjonssak. Vi har hatt vår runde med sverdkamp. Nå har plutten også begynt. Skytevåpen har vi ikke og kommer aldri til å få. De får ikke lov til å sikte på noen, ikke engang med fingeren. Og så vidt jeg vet leker de ikke militær lek. Sjørøver derimot har de lekt mye, og da hører det visst sverdkamp med. Jeg lurer forresten på hvor plutten har det fra at han roper "On guard!" når han svinger et sverd.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 19:41   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Jeg synes ellers det å holde seg til aldersgrensene er en grei tommelfingerregel, både for spill og film. Vi gjør noen unntak, etter egen vurdering, men hverken skumle filmer eller blodige skytespill er ting vi ville gjort unntak på (det ønsker heller ikke Poden). Vi har gjort unntak for noen spill der aldersgrensen f. eks. skyldes språkbruken, eller der det er 15-årsgrense for å spille online med andre spillere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:06   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det at denne type spill brukes til trening av millitære tror jeg går like mye på strategi og rent praktiske ting. Og det er etter min mening noe helt annet enn de emosjonelle/psykiske sperrene man har mot å skyte noen.

Jeg har spilt _mye_ Delta Force. I perioder så mye at da vi lå på taket på studentblokken og slappet av i solen, ramlet det ut både en og tre kommentarer om at vi hadde hatt fin utsikt bak sniperriflen der oppe ... Heldigvis hadde vi vett nok til å skille fantasi og virkelighet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:39   #17
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har spilt _mye_ Delta Force. I perioder så mye at da vi lå på taket på studentblokken og slappet av i solen, ramlet det ut både en og tre kommentarer om at vi hadde hatt fin utsikt bak sniperriflen der oppe ... Heldigvis hadde vi vett nok til å skille fantasi og virkelighet.

Hehe. Hvis Delta Force og Unreal Tournament kunne omsettes til vekttall i studietiden.... ;-)

Jeg ville vel ikke akkurat lagt opp til at 10-11-åringener skulle spille BF og CoD, men jeg har ikke de store motforutsetningene for slike spill. Hvis dette i noen grad skulle utvikle seg til noe, så ligger det nok noe annet, og mer "skummelt" bak.

Dette er én dokumentarfilm, og jeg kjenner ikke bakgrunnen helt for dem som har laget den. Men man skal ofte huske at dokumentarfilmer kan lages av folk som har meninger om en sak. Men det finnes mye forskning ellers, som jeg nok i større grad vil velge å legge tiltro til.

Vold, i form av spill og film/tv har blitt "vanlig". Man har aldersgrenser på mange filmer med "totalt urealitisk" "vold". Mye kan nok handle om å forklare en del ting.

Samtidig, å gjøre en del spill "ulovlige hjemme", kan skape en ekstra interesse for det, og for mange er raskt datakunnskapene hos barna raskt langt bedre enn hos foreldrene...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:43   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men er krigsspill ok da? Og er det ok å leke det "in action" med lekevåpen og militærklær etterpå?

Jeg blir litt usikker på hva du spør om når du stiller spørsmålet slik.

Jeg tenker: "Nei, krigsspill er ikke bestandig OK. Ikke for meg. Ikke for barna mine."
Samtidig tenker jeg: "Grunnen til at folk som Anders Behring går berserk er ikke dataspill".

Så grunnen til at jeg ikke synes at krigsspill er OK, er ikke fordi jeg tror ungene blir sinnsyke terrorister av det. Men det at man ikke blir en sinnsyk terrorist er på en måte ikke der jeg legger lista for om det er OK eller ikke.

Synes Nemi hadde en fin en forresten:

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:45   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Dere må jo se klippet da, av første episode
Varer bare noen minutter.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:54   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: "300 sekunder: det er bare et spill"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har lite erfaring med spill, og har ikke barn som spiller selv (enda).
Men jeg tenkte at det oppleves som mer realistisk når man som "egen person" går rundt og skyter folk så blodet spruter. Det sto i filmen at den type spill også brukes til opplæring av militære, iallefall i USA.

Simuleringer brukes av de fleste land. Forsvaret bruker det også. I enkelte sammenhenger benyttes "vanlige hyllevarespill", men det er ikke for trening på "stridsrealisme" egentlig. F.eks. et vanlig spill kan (og blir av det norske forsvaret) bli benyttet for kommunikasjonsøvelser, der spillet bare blir et verktøy uten ellers å kunne regnes som spesielt realistisk.

En mye brukt simulator i det militære er Virtual Battle Space, som i basis er en grunnplattform for å utvikle simulatorer. VBS er utviklet av et selskap som også utvikler spill - f.eks. Arma-serien og Operation Flashpoint. Jeg tror dette er en av de store misforståelsene til at en del sier at de vanlige spillene benyttes til "realistiske øvelser".

Hvis noen utøver vold, hvilket kan bety så mangt, vil det gjerne være andre elementer som ligger bak. Og man skal ikke ha så mye kunnskap om våpen for at man ser at spillene egentlig ikke gir svar på så mye akkurat. Spillet kan for enkelte være en lett syndebukk i forsøkene på å finne forklaringer.

For en del av "skolemasakrene" som man har hatt i flere land har det raskt kommet opp at disse personene spilte "voldsspill". Et lett argument, men ser man sakene samlet ser man ofte mer klare fellestrekk f.eks. har vært at personene har vært mobbet, utstøtt o.l. i miljøet/skolen. Er så spillene da en "trigger" for å utføre disse handlingene? Jeg har mine tvil. Men klart, tilgang til våpen kan i første omgang bety mye...

Jeg synes det blir direkte latterlig å se en del av parallellene som blir dratt med Breiviks spilling og hans handlinger.

Jeg har spilt mye i oppveksten. For meg har dette vært en sosial greie på mange måter. Så kunne jeg heller som 16-åring sitte sammens med venner og spille, i stedet for å være ute å drikke? Billig poeng? Tja, men samtidig var det en del tilfeller der valgene stod mellom å være en gjeng som spilte eller at vi skaffa oss HB og dro på samfunnshuset eller en eller annen privatfest....

Og fra tidligere av var det mange venner jeg fikk pga. interessen rundt spill og it...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no