Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hva kan jeg sende med dem i matboksen?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 10:51   #1
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Hva kan jeg sende med dem i matboksen?

Eldste og yngste er ikke glad i brød. Eldste spiser til nøds en skive iløpet av en skoledag, noe som er for lite siden dagen er fra 8.30 - 14.15, mens yngste glatt hopper over hele skiva.

Yngste har vi løst det med at hun spiser grøt til frokost i barnehagen. Til lunsj spiser hun brød fra matboksen, og da spiser hun 1/4 - 1/2 skive. Så spiser hun frukt og når jeg henter er hun helt tullerusk av sult.

Hun spiser hirsegrøt og fullkorsngrøt fra helsekost. Dette spiser hun også til kvelds, så jeg ønsker at hun spiser noe annet til lunsj siden hun blir så hard i magen av de.

Hun er allergisk mot melk, egg, sitrus og nøtter.

Eldste spiste brød før, men har blitt kresen (påvirket av venninna som helst bare vil spise loff med nugatti ).
Nå har hun en skive med salami på i matboksen og et eple. Siden de ofte spiser et måltid før leksetid, har jeg den siste tiden sendt med yoghurt i tillegg.

Hun kommer ofte hjem med lavt blodsukker og raider skapene for nesquickpulver og annen mat hun ikke bør ha.

Hun har også allergi, men pr i dag er det nøtter som er verstingen.

Hva kan jeg sende med de?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:53   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Enn mat av typen "Middagsrester" Kjøttboller, pasta etc?

Det må jo ikke være brød, tenker jeg - De to eldste kan kanskje sette pris på salat også?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:53   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Middagsrester? Fiskepinner, kyllingnuggets, kjøttpølser, kald makaroni, wok, hvasomhelst.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:54   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Kjøttboller og cherrytomater
Gulrot, agurk og skinke og ost
Frokostlapper
Grove matmuffins
Bær og kesam
Osv.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:56   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Middagsrester? Barnehagebarn har jeg hatt grøt stående til i barnehagen i perioder slik at de kan få det laget istedenfor brødskivene. Skolebarna synes det er luksus når de får noe annet enn brødskiver, jeg er ingen kreativ matpakkesmører, men biter av karbonader og pølser har de fått av og til. Og grønnsaksbiter. Yoghurt har de med seg av og til, men det må gjøres med forsiktighet i heimen hos oss da det lett fører til at det bare er det som blir spist. Smoothie på thermos er også et alternativ.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:58   #6
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Pizzasnurrer (super ide jeg plukket opp fra Skilpadda)
Salat, gjerne med kyllingbiter, pasta ++
Fruktsalat

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:59   #7
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Takk for mange gode forslag!

Men bør jeg invistere i en fancy matboks med flere rom?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:03   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Omelett
Kokt egg
Pølser, karbonade, kjøttboller
Ost i terninger
Grove matmuffins
Knekkebrød, grove polarbrød, grove rundstykker
Frukt i biter
Grønnsaker i biter
Suppe på termos
Middagsrester
Det er jo egentlig ikke noen grenser på hva du kan sende med. Den eneste limiten for min del ville vært at det skulle ha en viss næringsverdi.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:04   #9
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Min jente spiser ikke brød så hun har med alt mulig annet, ofte middagsrester og alt som nevnt her i tråden. Det var jo helt greit i barnehagen der matboksen kunne stå i kjøleskap men det har de ikke på skolen, desverre.
Vi har en stor matboks som tar flere små bokser med forskjellige ting.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:06   #10
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Har du prøvd Polar-brød? Gutten vår spiste havre-polar en periode han var lei. Hjemmelagede kjøttboller og grove pannekaker er også populært. Ellers baker jeg brød. Det liker han godt nå.

Du kan kanskje bytte ut noe av grøten med vanlig havregrøt også?

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:10   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Takk for mange gode forslag!

Men bør jeg invistere i en fancy matboks med flere rom?

Nei, du kan like godt ha en romslig matboks (så høy som et yoghurtbeger) så funker små plastikkbokser fint altså. De har noen kurrante på nille for 24 kroner for 5 små bokser. De er dog ikke HELT tette så det funker dårlig for flytende ting.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:18   #12
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Polarbrød har jeg ikke prøvd, men det kan jeg teste ut.
Ang havregrøt: Minste er glad i det, men jeg tenkte å holde det helt enkelt for de ansatte i bhg. Ellers har de havregrøt til lunsj en gang i uka, og da spiser hun godt.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:18   #13
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Du kan jo kjøpa ein mattermos, og ha middagsrester og slikt oppi den.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 11:19   #14
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Du kan jo kjøpa ein mattermos, og ha middagsrester og slikt oppi den.

Vi har det. Funker til og med fint å sende med suppe i den.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:10   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med de i matboksen?

Polarbrød
Kornblanding så kan dem ha melk/yoghurt/biola over.
Matmuffins
(Grove) vafler
(Grove) pannekaker
Tortillalefser med pålegg
Pasta, skinkebiter, ostebiter osv.


Sist redigert av ItsOnlyMe : 24-10-10 kl 14:24.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:23   #16
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med dem i matboksen?

Har vi hatt pizza til middag har jeg to unger som jubler over matboksene dagen etter. Pizza er finfin matpakkemat. Grov bunn, kjøtt, og masse grønnsaker. Ellers er grove pannekaker populært, og det samme er pitabrød med kjøtt og grønnsaker (middagsrester). Malin har flere ganger kommet hjem fra skolen og fortalt at de i klassen hadde kjempelyst til å bytte matpakke med henne.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:48   #17
kjerstisin
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
Innlegg: 227
kjerstisin er litt kul
Standard

Sv: Hva kan jeg sende med dem i matboksen?

Pizzasnurrer er en slager her.
Ellers sender jeg med frukt, en sånn liten salami(snack pølse), grove kjeks, knekkebrød og legger ved smørepålegg i porsjonspakker. Pizza rester er også et alternativ.

kjerstisin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no