Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lettvint, sunn middag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-11, 18:51   #1
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Lettvint, sunn middag?

Har fått meg ny jobb i dag og da må vi to dager i uken begyne med lettvinte middager. Middag må vi ha og det er viktig med sunn mat for oss, rundstykker teller ikke som middag.

Så hva kan jeg lage til middag som er både lettvint og sunn? Oppskrifter mottas med stort takk.

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 18:55   #2
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Dagens middag her (iktignok fra middagshjelpen, men uansett): Laks i biter og purre stekes, slå over creme fraiche og evnt. krydder. Server med båndspagetti og salat. Tok ikke mange minutt og sveive sammen.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 18:56   #3
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Suppe med brød går jo også fort. Omelett?

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 18:56   #4
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Høres godt ut Ine, det skal vi prøve.
Takk!

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:00   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Wokede grønnsaker. Kan kombineres med det meste, biff, svin, laks, kylling, osv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:10   #6
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Lag opp store porsjoner med lapskaus, fiskegrateng eller lignende som du kan fryse i porsjonspakker og ta opp på de dagene du trenger lettvinte middager.
Ellers så er diverse pastaretter med strimlede grønnsaker og kjøtt enkelt og sunt hvis du bruker fullkornspasta.
Couscous salat.
Etc.
Ellers så har frelsesarmeen en bok som heter suppe på en spiker som er helt genial. Den selges i fretexbutikkene (i alle fall her i rogaland og hordaland) og der var det ukesmenyer og forslag til gode, sunne og enkle middagsretter som ikke koster skjorta.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:25   #7
Trultesnippen
Fersk trulte
 
Trultesnippen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 192
Trultesnippen er litt kul
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Gratulerer med ny jobb!

Slageren her i huset på travle dager er fiskekaker (gjerne kjøpt på fiskebutikken) i pitabrød med salat, agurk og tomat og tzatziki/aioli.
Går superfort og er sunt og godt.

__________________
Trultesnippen og gutta
Trultesnippen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:52   #8
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

I dag hadde vi kjapp middag. Grove fiskekaker med ulikt tilbehør. Stekt sopp, hjemmelagede rundstykker og avocado og tomater i biter. Da fikk alle noe de likte, og det var sunt og kjapt.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:26   #9
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Pita med fyll er jammen en god ide'

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:52   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Dette er lettvindt, men tar jo litt tid. Fordelen er at du kan gjere anna medan ting godgjer seg i steikovnen.

Kyllingfilet i ovn (Nessie si greie?)
Direkte frå frysar over i ildfast form. Dekkes med litt meierismør og krydder (chicken & steak) og litt salt. Steikes på rundt 180 grader i ca 40 minutt. Ca halvparten for tinte filetar. store filetar måtte steika ca 30 min.
Evnt.
Ca 200 grader i 40-50 minutter. Jeg setter gjerne på grillfunksjonen de siste ti minuttene. Og masse masse krydder.
Eg brukar ris, salat og ein eller anna saus.
 
Torsk i ildfast form
Ein pakke torskefilet frå frysedisken. Halvtines. Krydres med salt, pepar og piffi. Paprika, løk og purre. Eitt beger med matfløyte. Litt ost på toppen. ca 30 - 35 min på 200 grader. E


Spansk Bondeomelett
Antall porsjoner: 2, eller 4 som tapas

4 egg
4 ss vann
salt og kvernet pepper
1 kokt potet i biter
¼ brokkoli i små biter
½ rødløk, hakket
30 g chorizopølse eller salami i biter
½ ss smør

Fres potetbiter, brokkoli og løk i smør over middels lav varme til det er nesten mykt, men ikke har tatt farge.
Tilsett chorizo mot slutten av stekingen. Smak til med salt og kvernet pepper.
Visp sammen egg, vann, salt og pepper. Hell i eggeblandingen og stek omeletten ved å skyve den stivnede massen inn mot midten, slik at det som fortsatt er flytende kommer i direkte kontakt med pannen.
Skru ned til lav temperatur, legg over lokk og la tortillaen stå noen minutter til den er ferdig.
Server varm med en god salat.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:59   #11
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Takk Bergesis, er veldig glad i alt jeg kan putte i ovnen og hvis det er tint filet så tar det jo ikke så lang tid.

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 23:05   #12
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Kylling i peanøttsaus

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 23:13   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.776
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

På travle dager hender det vi kjøper med ferdig grillet kylling, fajitas. Mens mannen deler opp kyllingen, kutter jeg opp det jeg finner i kjøleskapet av agurk, tomat, løk, paprika etc, litt rømme, kesam el.l, og evt ost: vips et måltid som ungene elsker.

Og grattis med ny jobb, forresten!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 23:29   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Det er mange middager som er superraske. Det finnes også en del kokebøker som nettopp handler om kjapp mat.

Dette er veldig sunt og veldig godt og tar vel ca ti minutter:

Salmalaks i ovnen. Smak/ krydder/ saus som du vil. Du kan bruke rømme eller soyasaus eller nesten hva som helst. På rundt 200 grader trenger ikke salmalaksen stå mer enn 5-10 minutter, maks! Den blir bare tørr og ekkel dersom den står for lenge, og dessuten kan den godt spises rå. Du kan forresten også lage sashimi av den. Enda kjappere.

Blomkålmos: Kok en blomkål i buketter i fem minutter (induksjon er en grei ting), hell av vann og bruk stavmikser. Bland inn det du vil ha. Jeg liker rømme og fetaost.

Ferdig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 23:40   #15
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Gratla med ny jobb!

Alt som kan skrus til på forhånd er lettvint når det tilberedes. Grønnsaker kan deles opp og bo i en boks noen dager, kjøtt kan stekes (eller halvstekes), pizzabunner og annen gjærbakst kan ligge klart på frys, ost kan rives, kraft til sauser og supper kan fryses i terninger ... alt kan gjøres lettvint med litt planlegging, sånn at man ikke bruker mye tid eller krefter der og da. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet, men sjelden mer enn 20 minutter på det som blir dagens middag. I dag hadde vi lapskaus: grønnsakene ble delt opp i går - bare å la det koke i stykker mens man gjør ingen ting og hiver oppi smør og pølsebiter rett før det skal etes.

Fiskefilet er kjapp og sunn mat. Omelett går hvor fort som helst - det kommer an på hvor fort du deler opp grønnsaker. Wok. Tomatbaserte gryteretter kan fort ta litt tid, til gjengjeld står den og lager seg mye selv uten å kreve så mye jobbing. Eller oppvask (for DET tar tid. Jo mer rydding og vasking, jo mer tid. Jo mer som går i en gryte - jo mindre oppvask og rydding. Gryteretter og supper er supert )

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 16:49   #16
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Takk for gratulasjoner, er veldig glad.

Tar gjerne imot fler tips til middager

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 17:02   #17
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

*følgermed*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:02   #18
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

matprat.no har egen base for raske retter.
godfisk.no har også mange kjappe oppskrifter.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:11   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lettvint, sunn middag?

Laksefilet eller ørretfilet i stekeovnen er lettvint og forholdsvis raskt. Jeg pakker det inn i aluminiumsfolie.

Jeg hakker opp en liten purre og en stor, rød paprika og har nederst sammen med litt olje eller smør og så legger jeg fisken (ferdig krydret) oppå. Jeg liker å ha honning over filetene men det er en smakssak.

Legger aluminiumspakken på stekebrettet, og ved siden av har jeg amadine poteter som er skjært enten i to eller fire, avhengig av hvor store/små de er. Legger de på et bakepapir som jeg har litt olje på. Drysser litt havsalt over potetene.

Inn i ovnen på 180 grader, ca 25 min. Tiden det tar kan du bruke til noe helt annet.

Samme prosess kan man gjøre med kyllingfilet, men da dropper jeg aluminiumsfolie og grønnsakene under. Jeg pleier å dele hver filet i to, da går det fortere. (25-30 min.) De smaker enda bedre om de marineres litt først, vi er veldig glad i sweet chili marinaden til Santa Maria.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no