Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-11, 00:08   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Jeg liker ostekaker med mye ost i, en liten pakke er ikke nok. Jeg ønsker heller ikke gelélokk. Kaka skal være til et bryllup og da bør den se finere ut enn jeg får til med gelélokk...

Noen?

Det er et stort pluss at den er enkel å lage, men det viktigste er smaken og til en viss grad utseendet. (Hva pynter man med, forresten?)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 00:16   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

New York Cheesecake på detsoteliv.no er veldig god.

Den er uten pynt, men synes godt at den kan pyntes med litt bær på toppen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 00:21   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Takk! Tror jeg har laget den en gang. Skal finne den fram.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:09   #4
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Jeg har en oppskrift på lavkarbo ostekake (new york cheesecake style). Den er rågod!

Lavkarbo New York Raspberry Swirl Cheesecake

Bunn:
Ca. 125 g pecannøtter
Ca. 75 g macadamianøtter
4 ss smør
4 ss Splenda
Litt honning (0,5 - 1 ss)
Litt kanel

Ostemasse:
3,5 bokser Philadelphia (IKKE lett)
4 egg
1,5 ts vaniljesukker
1,5 ts sitronsaft
1 dl Splenda
1,25 dl Sukrinmelis
4 ss Seterrømme

Swirls:
Sukkerfritt bringebærsyltetøy, jeg brukte Lerum's Bringebær og Eple.

Sett ovnen på 200 grader.

Hakk nøttene, og smelt smøret. Bland sammen nøtter, smør, Splenda, kanel og pittelitt honning. Spre utover bakepapirkledd springform (min er 24 cm), og sett kaldt.

Pisk Philadelphia'en til den er fluffy. Ha i de andre ingrediensene, og pass på å skrape ned av kanten ofte, og blande ingrediensene ordentlig godt.

Ha ostemassen over nøttebunnen. Legg forsiktig klatter med syltetøy i ostemassen, og lag "swirls" med en kniv.

Sett kaken inn i ovnen, og skru ned varmen til 100 grader. Bak i 60 - 90 minutter. Sjekk ofte etter 60 minutter. Den skal bli fast, men litt myk i midten.

Avkjøl.

Hele kaken inneholder i underkant av 35 karber (Litt under 25 hvis man dropper swirls).

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:55   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

3,5 bokser Philadelphia (IKKE lett)

Nei, gosh, bruker noen lettost i ostekake?

Takk for oppskrift! Jeg tror jeg har bakt den før en gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 15:02   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Noen finner sikkert på det.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 21:50   #7
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

En veldig enkel, men god ostekake er:

Gjendekjeks og bixit: smuldres og blandes med
smeltet smør og legges i en rund form

En boks pisket fløte (med 3-4ss sukker)
En boks rømme
En boks philadelphia

Alt blandes.

En pakke sitrongele kokes med halv mengde væske og avkjøles. Blandes i kremen og alt helles over kjeksen. Settes i kjøleskap et par timer minst.

Pynt kan være sitronmelisse og en klase bær?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:04   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Et tips når man synes gelélokk er kjedelig er å fylle gelélokket med bær. Jeg legger bærene oppå ostekaka og fyller på med den avkjølte geléen som akkurat har begynt å stivne. Blåbær og blåbærgelé er veldig godt til ostekake. Bringebærgelé og bringebær også.

Lyppa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:13   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste ostekake? Oppskrift ønskes

Enig, den raspberry swirl er kjempegod.

Slik lager jeg ikke-stekt ostekake, har jeg eksperimentert meg fram til sånn jeg syns den er aller best.

Bunnen, kjøres i foodprocessor:
1 px Bixit eller Digestive kjeks
100 g smør
Litt kanel, kanskje 1/2 ts
Gjerne noen nøtter hvis ingen er allergiske

1 pk sitrongele med halv mengde vann
3 dl kremfløte, vispes (men ikke veldig stiv)
2 pk Philadelphiaost
1 beger lettrømme
Noen dråper sitron (smak til)

Visp rømmen inn i osten med kjøkkenmaskin/miksmaster og rør forsiktig inn kremen og den avkjølte geleen. Skal være skikkelig silkemyk og klumpfri. Smak til med sitron. Dette gjør kaken mye friskere.

Jeg er ikke glad i gele, men bruker masse frisk frukt og bær på toppen, for eksempel kiwi, bringebær, jordbær, blåbær. Det er veldig dekorativt og godt også. Noe annet som er deilig til er en saus av halvfrosne bringebær som kjøres i blender med melis og litt sitron, og deretter presses gjennom en sikt for å fjerne frøene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no