Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Baby-led weaning, erfaringer?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 15:10   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Det ser ut til at vi må kombinere, ja.

Minsten blir veldig forstoppet av jerntilskuddet han må ta, men barnelegen sier vi kan halvere dosen om vi samtidig er flinke til å få i ham jernrik mat etterhvert. Men da tror jeg kanskje det blir for lite om han bare får gnage litt på en brokkolikvast selv.

Så jeg satser på å la ham spise mest mulig selv under våre måltider, og så heller noe i tillegg så lenge det er nødvendig.

Han e 5 måneder og 3 uker over helgen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:15   #22
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Her er jo barn veldig forskjellige, men begge mine fikk i seg betydelig mer når de spiste selv enn når jeg matet dem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 16:31   #23
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

To ganger satt min eldste ting i halsen, og i retrospektiv kan jeg lett se at det var min feil.

1. Å spise nachos når man er 8-10 mnd var ikke smart.
2. Å få spise så mange m&m man vil om gangen på ettårsdagen gikk heller ikke så bra

Vi måtte ikke ta heimlich eller noe men måtte dunke litt i halsen og gi litt vann.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:40   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Vi har brukt BLW på vår datter. Eneste mos hun har fått, er fruktmos. Og det har hun spist med skje selv.

Husk på følgende viktige punkter når babyen skal spise:

Babyen skal ALLTID sitte rett i ryggen! Enten godt støttet opp på et fang eller i en stol med rett god rygg (gjerne støttet opp med puter eller lignende slik at babyen sitter rett). Ikke gi harde ting som bare er store biter. Dvs, gi ikke eple i starten med mindre du først steker det i ovnen (det er forøvrig namnam - stek i ovnen med kanel på )! Myke pærebiter fungerer bedre. La gjerne litt skall være igjen nederst slik at biten er grei å holde i. Du kan også gi en halv banan (obs - er ofte forstoppende!) hvor du skjærer bort rundt en cm av skallet og lar resten være på. Vær veldig forsiktig med salt. Hvis du skal gi babyen det samme som dere spiser, så ta av mat til babyen før du salter!

Det er lurt å dampe, ikke koke, grønnsaker. Da beholdes næringsstoffene. For eksempel brukte vi mye dampet brokkoli til vår jente. Pass på at grønnsakene er så myke at du kan mose den mellom fingrene dine. Da er den mulig å mose mellom gommene til babyen også.

Jeg har hørt at kroppen tar bedre opp jern fra grønnsaker enn fra grøt med tilsatt jern? Men dette har dere sikkert bedre kontroll på enn meg. Forøvrig er sviskermos bra for fordøyelsen - har dere testet slikt?

EDIT: Ja, og så glemte jeg en ting: Gå aldri aldri aldri fra en baby som spiser. H*n kan sette ting i halsen mens du er borte.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:46   #25
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Vi måtte ikke ta heimlich eller noe men måtte dunke litt i halsen og gi litt vann.

Ja, apropos dette. Når man bruker BLW på en baby, er det lurt å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre om babyen setter noe fast i halsen. For det å dunke litt i ryggen (eh, jeg antar det var det du mente? ) kan føre til at maten setter seg bedre fast, ikke at den løsner.

Vanligvis går det veldig bra med babyen selv om h*n harker og hoster litt. Det er naturlig og også lærerikt for babyen. Hvis du selv klarer å være helt rolig og ikke bli stresset, så vil det vanligvis gå greit. Se etter tegn på at babyen har problemer med å få luft. Hvis det virker som om noe har satt seg fast og babyen får problemer med å puste, så legg h*n på fanget ditt med hodet skrått nedover mot bakken. Slå noen ganger mellom skulderbladene på ungen. Dette burde løsne eventuelle matklumper.

Forøvrig: Dette skjedde aldri hos oss, så jeg vet jo ikke hvordan det vil føles om det skulle skje. Men det at jeg hadde tenkt gjennom problemstillingen på forhånd gjorde at jeg følte jeg kunne slappe mer av mens hun spiste.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:31   #26
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Sjarmtrollet mitt har både fått spise selv og blitt servert mat med skje, alt etter hva som har vært mest praktisk i øyeblikket. Spesielt det å få matro har vært veldig fint, samt at hun ca. fra hun var ett år har spist det meste selv, både med fingre og med skje. Veldig deilig at hun har blitt så flink til å spise selv, absolutt verd litt gris og søl!

Vi kjøpte en spisesmekke i plast med armer på HM, og noen i tøy på OBS, og det har nok spart oss for mye klesvask tipper jeg, så det anbefales. Babybjørn har også en smekke med armer, men den er så stor at den først nå er passelig.

Når det gjelder å sette ting i halsen så skal man være klar over at disse små har brekkningsrefleksen ganske mye lengre frem enn voksne. Om de harker og hoster og høres ut som de brekker seg så er det altså ikke nødvendigvis fordi de har ting i halsen, mest sansynlig er det bare en litt stor bit litt langt bak på tunga. Man ser det om de f.eks leker med en sje, de skal ikke stikke den så veldig langt inn før de brekker seg av det. Så om man lar dem være i fred når de brekker seg kommer stort sett biten fint ut igjen, og ungen blir flinkere til å forstå hvor store biter som kan puttes i munnen. Vår har ikke satt ting i halsen en eneste gang faktisk, så min erfaring er at de regulerer det veldig fint selv.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:04   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Vi har god erfaring med dette, det vil si jeg visste ikke at det har et navn. Men det er slik vi har gjort det. Og har selvfølgelig endt med en plutt som nekter å bli matet, men dog.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:19   #28
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby-led weaning, erfaringer?

Småtten her vil gjerne holde og spise selv, men min erfaring er at det som oftest ender med at han setter i halsen, brekker seg og kaster opp. Kanskje litt voldsom brekningsrefleks?

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no