Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julen er reddet!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-08, 09:56   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Julen er reddet!

Det blir jul i år likevel.

I år er julaften hos Svigers. 20 stykker, hvorav 7 barn under syv år. (To av dem babyer under året.) Alle dyttes inn i en liten stue sammen med en stk diger kalkun, et fjell av gaver, og alle konkurerer om å rope/prate/synge/skrike høyest. I tillegg er svigerinne, som holder julaften i år, allergisk mot stuetemperaturer under 25 grader. Jeg har et solid spekklag og trives best med temper rundt 20-21, så 25 grader + 20 personer + syttitusen stearinlys = varm og amper Fibi. Svigermor blir også så stressa når ting blir rotete, at hun blir sur og gretten, og er nesten ikke til å være i hus med. Slik er hun hele julaften fra hun står opp, og til alle gaver er åpnet, og barna er i seng. Ikke ser de Askepott eller Disney heller. Not my idea of a fun christmas.

Det som har "holdt meg opp" har vært tanken på førstedag hos foreldrene mine. Vi sparer pakkene fra min del av familien, og åpner dem hos mamma og pappa førstedag. (Stor svigerfamilie med gavegalskap. Det blir et helvetes ståk, en ugudelig stor haug med gaver, og vi sitter og pakker opp i tre-fire timer. Alle på en gang. Jo færre, jo bedre, i den situasjonen.) Planen var å overnatte hos foreldrene mine fra lille julaften til julaften, og fra første- til andredag. Ro og fred, og en stille oase i alt ståket. Men, så viser det seg at min kjære søster skal feire jul med sine svigerser for første gang i år. I Spania. Mine foreldre ble også inviterte til Spania sammen med et vennepar, og vurderte å dra. Det ville da betydd at alt som er jul for meg, ville gått i dass. Det hadde blitt et styr uten like hos svigers, og førstedag hjemme alene. Ingen mamma, ingen pappa, og ingen julestemning for mitt vedkommende. Jeg så med gru frem mot jul, og gledet meg i grunnen mer til nyttårsaften. (Får besøk av Isetfamilien og Krystallklartfamilien.)

Men i går ringte mamma. De blir hjemme! På julaften blir det bare de to, stille og rolig, og så tar vi gaver og alt på førstedag. Så i år får jeg TO julaftener!

NÅ kan jeg begynne å glede meg til jul.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:00   #2
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julen er reddet!

så bra da

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:00   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julen er reddet!

Skjønner at du gleder deg til jul nr 2.

For min del og er julafta ei "stille" ( blir det igrunn stille med tre hypre unger ? ) feiring, der me igrunn berre koser oss.
Slik som du beskriver julafta med svigers, er nok slik mannen er vant til. Men etter at han blei sammen med meg, var det slutt på slikt ( dei har slutta med det altså, ikkje eg som har satt foten ned )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:03   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julen er reddet!

Jeg skjønner også at du gleder deg til feiring nr 2. Jeg hadde blitt sprø av feiring nr 1.

Det blir to feiringer for oss også i år siden vi ikke har de tre eldste ungene på julaften. Heldigvis har jeg lillemann jeg kan trøste meg med.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:17   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Skjønner at du gleder deg til jul nr 2.

For min del og er julafta ei "stille" ( blir det igrunn stille med tre hypre unger ? ) feiring, der me igrunn berre koser oss.
Slik som du beskriver julafta med svigers, er nok slik mannen er vant til. Men etter at han blei sammen med meg, var det slutt på slikt ( dei har slutta med det altså, ikkje eg som har satt foten ned )

Jeg er også vant med at julaften er en rolig dag, hvor man slapper av og koser seg. Askepott og Disney i pappas armkrok med en klementin og noen pepperkaker var nesten mer høydepunkt enn gavene. Og ja, jeg satt i pappas armkrok og så Askepott til jeg flyttet hjemmefra som tyveåring. Søs og jeg i hver vår armkrok. (Pappa sov gjennom hele filmen, men det gjorde ikke noe. Halve kosen var å fnise av snorkingen hans. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:37   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg er også vant med at julaften er en rolig dag, hvor man slapper av og koser seg. Askepott og Disney i pappas armkrok med en klementin og noen pepperkaker var nesten mer høydepunkt enn gavene. Og ja, jeg satt i pappas armkrok og så Askepott til jeg flyttet hjemmefra som tyveåring. Søs og jeg i hver vår armkrok. (Pappa sov gjennom hele filmen, men det gjorde ikke noe. Halve kosen var å fnise av snorkingen hans. )

Ingen kritikk ment Fibi, men når du har så gode minner hjemmenfra i julen, er det jo kanskje rom for å lage deres egene tradisjoner hjemme, og gi barna dine sin hjemme-jul å minnes?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:40   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julen er reddet!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere ikke bare velger å være hjemme hos dere selv på julaften, når alternativet er et du helt åpenbart ikke liker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:49   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ingen kritikk ment Fibi, men når du har så gode minner hjemmenfra i julen, er det jo kanskje rom for å lage deres egene tradisjoner hjemme, og gi barna dine sin hjemme-jul å minnes?

Enig. Jeg har feiret nesten hver jul hjemme hos meg selv fra eldste var 6 mnd. Var hos mamma to ganger etter det, men siden har det vært hjemmejul. I år skal vi til svigers, men det er pga at vi ikke har de eldste ungene og lille er så liten enda at han ikke kommer til å huske noe. Det er jo så koselig å være hele dagen på samme sted. Slippe å dra med seg gaver og bare kose seg hele dagen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 10:57   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ingen kritikk ment Fibi, men når du har så gode minner hjemmenfra i julen, er det jo kanskje rom for å lage deres egene tradisjoner hjemme, og gi barna dine sin hjemme-jul å minnes?

Jeg skulle mer enn gjerne gjort det, men mannen nekter. Dessuten hadde svigermor blitt dødelig fornærmet, og lagt meg for hat, dersom vi valgte å gjøre det på "hennes" julaften. (Feirer annenhvert år.) Hun MÅ jo ha aaaaalle barnebarna og barna på en gang.

Men neste år blir det mest sannsynlig hjemme.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:03   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.101
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ingen kritikk ment Fibi, men når du har så gode minner hjemmenfra i julen, er det jo kanskje rom for å lage deres egene tradisjoner hjemme, og gi barna dine sin hjemme-jul å minnes?

Helt enig med Maz.

Mine foreldre drar alltid sørover i julen, men det er helt OK for meg. Vi har feriret jul i eget hus siden vi kjøpte egen bolig, første gang med ett barn og senere med to barn til. Vi har laget våre egne tradisjoner slik vi vil ha julen, noe som innebærer masse lys, gode lukter, god mat, filmer på TV, Sølvguttene som synger julen inn, historien om Jesusbarnet, rolig opp-pakking av en million pakker, god tid til å leke med pakkene og mye kos før sengetid.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:05   #11
Maiamathilde
fersking
 
Maiamathilde sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 14
Maiamathilde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Julen er reddet!

Jeg ble svett av å lese om maratonjulen med 7 barn under 7 år
Godt det ordnet zeg!

Maiamathilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:09   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg er også vant med at julaften er en rolig dag, hvor man slapper av og koser seg. Askepott og Disney i pappas armkrok med en klementin og noen pepperkaker var nesten mer høydepunkt enn gavene. Og ja, jeg satt i pappas armkrok og så Askepott til jeg flyttet hjemmefra som tyveåring. Søs og jeg i hver vår armkrok. (Pappa sov gjennom hele filmen, men det gjorde ikke noe. Halve kosen var å fnise av snorkingen hans. )

Åh, det hørtes koselig ut! Sånn skal julen være.


Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere ikke bare velger å være hjemme hos dere selv på julaften, når alternativet er et du helt åpenbart ikke liker.

Det er kanskje ikke bare så lett? Jeg har prøvd det, nemlig. Og det ender med krangel og baluba hver eneste gang. Jeg ønsker at julen skal være en rolig, hyggelig opplevelse og noe barna kan huske tilbake på med glede. Og noe jeg kan huske tilbake på med glede. Sånn er det nemlig ikke. Vi feirer i utgangspunktet annenhvert år med min og heltens familie, og jeg gikk ifjor med på å ha to juler på rad med hans, mot at jeg fikk feire hjemme i år. Jada, harde forhandlinger. Helten vil helst ha en masete jul og gjerne reise til andre siden av landet til sin mor og far, og dette er faktisk noe foreldrene hans forventer. Jeg har sagt at det er uaktuelt lenger, for det koster for mye i innsats og energi på de korte dagene vi har fri. Og dette blir det faktisk krangel om hvert eneste år, det er omtrent et år siden jeg satt på kjøkkenet på andre siden av landet og gråt fordi jeg fikk så hatten passet av henne. Og helten er enig med henne. Så hva gjør man da?

Jeg hater julen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:13   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julen er reddet!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg skulle mer enn gjerne gjort det, men mannen nekter. Dessuten hadde svigermor blitt dødelig fornærmet, og lagt meg for hat, dersom vi valgte å gjøre det på "hennes" julaften. (Feirer annenhvert år.) Hun MÅ jo ha aaaaalle barnebarna og barna på en gang.

Men neste år blir det mest sannsynlig hjemme.

Jeg rakk ikke lese dette før jeg postet mitt svar, og det var omtrent sånn jeg trodde. All sympati.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:52   #14
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julen er reddet!

Mannen er oppvokst med full baluba hver jul, og en mor som stresser vettet av seg, så han er mer vant med det enn meg. De beste julene jeg har hatt, før barna kom, var de vi tilbragte hjemme i vår egen stue, bare mamma, pappa, søs og meg. Og bikkja. Evt. kom farmor, eller mormor og morfar. Stille og rolig, og god tid. Akkurat slik jeg liker det. Men Malin synes det er kjempestas å feire jul sammen med søskenbarna sine, og mannen har selvsagt lyst til å feire med søsknene og foreldrene sine. Og når svigermor har en "alle eller ingen-mentalitet", så må det nesten bare bli slik. Jeg biter tenna sammen og gjør det for mann og barn.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:06   #15
Ema
Bør lage seg en tittel selv
 
Ema sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.663
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Julen er reddet!

Hadde blitt helt stressa av julefeiring nr. 1, så er glad på dine vegne at julefeiringen nr. 2 ordnet seg. Håper at dere får en skikkelig koselig julefeiring, da.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:12   #16
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julen er reddet!

Så bra det ordner seg.

Vet ikke hva jula bli til for oss ennå, men det kan se ut som om vi kanskje feirer med mine stesøstre og deres barn. Det vil si at vi blir 7 voksne og 5 unger fra 2-4 år. Det blir nok også livlig.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no