Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stressa 2019

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-19, 18:48   #61
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stressa 2019

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg er enig i at vi må lære mer om dette og innrette tilbudet til ettåringene deretter. Det jeg reagerer på er at folk kommer på banen NÅ som vi har full barnehagedekning og roper varsko om ettåringer i barnehagene. Jeg tenker også at vi må være sikre på at det er barnehagene som stresser barna - ikke adskillelsen.

Jeg tenker at det er mye bedre med regulerte barnehagetilbud enn slik det var før, med ad hoc-løsninger, svarte dagmammaer og endeløse barnehagekøer. Og det var jo ofte ikke engang ettåringer som ble passet i uregulerte ordninger - permisjonene var kortere og folk måtte ut i jobb kjapt. Jeg var dagmamma da den eldste var liten) for to søsken hvor den yngste bare var 5 mndr gammel da hun begynte å komme til meg. Dette var på 80-tallet. Disse barna er voksne nå - og de fleste av dem har vokst opp med to fulltidsarbeidende foreldre - i hvert fall her vi bor. Så det er jo ikke nytt at barn og foreldre er adskilt store deler av dagen. Vi burde vite mye om dette nå, det er jo lenge siden kvinner gikk tilbake til arbeidslivet.

Det er først nå de har resultatene fra forskningen, og kan se effekt. Det beste hadde selvsagt vert at man forutså innvirkningen av dette og satt inn ekstra ressurser for å ivareta ettåringene fra start av, men det gjorde man ikke. Fokus var full barnehagedekning.

Jeg er enig i at løsningene som er nå er bedre enn svart dagmamma, endeløse barnehagekøer og mødre som ble tvunget til å være hjemme. Men saken har altså to sider, og nå som full barnehagedekning har vært en realitet i mange år burde politikere ha gjort en evaluering og satt inn ressurser for å ivareta småbarna. Nå er endelig en bemanningsnorm på plass, og ny pedagognormen er innført, men jeg mener dette ikke er tilstrekkelig for å ivareta ettåringenes behov for nærhet, trygghet og omsorg i barnehagen. Jeg mener ikke at ettåringene bør være hjemme med mor, men at det må være nok hender til å ta kunne gi de alle den trygge tilknyttningspersonen de trenger i barnehagen. Å gi ettåringene samme bemanningsnorm som 3-åringene er ikke tilstrekkelig. Og når du har så mange små på en avdeling blir det for store forhold, for mange mennesker og for mye støy for de minste.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-19, 21:26   #62
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stressa 2019

Det kan godt tenkes at barnehageforholdene ikke er så gode som de burde for ettåringene, og da bør fokuset ligge der, ikke på at mamma bør være sitt moderansvar bevisst og være hjemme med barnet sitt mens far forsørger familien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-19, 21:57   #63
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stressa 2019

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det kan godt tenkes at barnehageforholdene ikke er så gode som de burde for ettåringene, og da bør fokuset ligge der, ikke på at mamma bør være sitt moderansvar bevisst og være hjemme med barnet sitt mens far forsørger familien.


Det er jeg enig i.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-19, 13:59   #64
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stressa 2019

Kom over denne artikkelen på LinkedIn som et motsvar til #stressa2019 og dama som skulker jobben.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...ikke-medisinen

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no