Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-15, 22:43   #41
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Samme gjør selvmord, lungekreft pga røyking og alkoholmisbruk.

Selvmord (forsøk, da) var vel faktisk straffbart tidligere? Hvis du ikke bruker belte og sitter bak, tar du lett livet av de forran i en ulykke. Synes ikke beltebruk i bil kan regnes som helt individuelt.

Røyking og alkohol synes jeg blir i en litt annen kategori da det er mye mindre sammenheng mellom det du gjør og konsekvensen. Og røyking og lungekreft tror jeg faktisk er det aller mest beviste sammenhengen (jeg er usikker på om hudkreft og soleksponering er mer bevist?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 22:55   #42
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Vil det ha konsekvenser med tanke på erstatning osv? Jeg ser for meg at man juridisk vil stå sterkere i en sak om vaksineskader dersom det er tvungen vaksinasjon, eller tar jeg feil?

Jeg har i grunnen mer sans for sanksjoner mot dem som ikke vaksinerer enn ren tvang.

At staten skal kunne tvinge innbyggerne til injeksjoner sliter jeg med, altså. Et slikt prinsipp kan veldig lett misbrukes. Da heller belønning til de som vaksinerer og konsekvens til de som ikke gjør (f.eks. barnehageplass avhengig av vaksinasjonsattest).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:01   #43
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Jeg klarer ikke være for. Det blir for langt over selvråderetten over egen (og egne barns til en viss grad) kropp for min del.

Incentiver for å vaksinere, sanksjoner for å ikke vaksinere - helt fint, men tvangssprøyter... nei, det skurrer. Jeg synes ikke det er sammenlignbart med f.eks bilbeltepåbud, all den tid det er fullt mulig å velge bort det å transportere seg med bil. Det er betydelig verre å velge bort å være del av staten man fødes inn i.

Risikoen for at barn skal ta alvorlig skade av foreldrenes valg om å droppe vaksiner er også såpass lav at det ikke holder som argument for tvang, synes jeg, med mindre man da også skal innføre tvangssikring i forhold til en bråte andre ting som er farlige for barn (vaffelforbud, påbud om sykkelhjelm på trehjulssykkel, hettegenserforbud osv).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:14   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Jeg tror jeg er med Shute på denne. Ønsket om tvang er mer en følelsesmessig reaksjon når folk er så stokk dumme og ikke vil vaksinere. Men jeg er helt for at skoler og barnehager har et krav om vaksinasjon, gjerne også steder som Tusenfryd, svømmehaller etc. Det kan godt svi litt å ikke vaksinere. Problemet er jo at antivaxerne kommer til å samle seg enda mer på Steinerskoler og andre privatskoler som ikke setter vaksine som krav, og man vil få større miljøer uten vaksinerte. Det er jo ikke tilfeldig at det er lavest vaksinasjonsgrad på Nesodden, det er jo på grunn av det svært alternative steinermiljøet der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:14   #45
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Jeg har tenkt på det. Jeg mener sanksjoner som ikke rett til barnehage etc er bedre enn tvang, og det er bare fordi jeg tror vaksinegraden blir høyere av mild tvang.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:17   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Ja, det er noe med at ramaskriket og krenkelsen ( ) kommer til å bli massiv med tvang. OMG, jeg ser for meg NRK-debattene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:22   #47
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har tenkt på det. Jeg mener sanksjoner som ikke rett til barnehage etc er bedre enn tvang, og det er bare fordi jeg tror vaksinegraden blir høyere av mild tvang.

Å "straffe" barn for foreldres dårskap ved å ta fra barna muligheter?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:27   #48
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Å "straffe" barn for foreldres dårskap ved å ta fra barna muligheter?

Nei. Det er sant. Nå er jeg for igjen.

Eller, jeg er for de tiltakene som gir høyest dekningsgrad. Uansett om det er med incentiver eller om det er tvang.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:28   #49
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Med incentiver vil en vel kanskje komme opp i grei dekning, selv om det ikke blir 100 %? Da trenger ikke de uvaksinerte barna å utestenges fra barnehager og sånn, hvis dekningsgraden ellers er grei.

Det er sikkert noen som ikke vil vaksinere uansett hva som skjer, men det er sikkert også ganske mange som jo vil gjøre det hvis de mister 10-20-30 000 kr per år på ikke å gjøre det.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:38   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Jeg synes det skal ganske sterke grunner til for å tvinge tiltak på en befolkning. Det at dekningsgraden er blitt for lav enkelte steder er grunn til å gjøre tiltak, men å gjøre det obligatorisk er et ganske kraftig tiltak som setter det i samme kategori som insulinbehandling og kreftbehandling av barn, altså ting foreldre ikke kan velge bort uten å miste foreldreretten til egne barn. Man kan ikke gjøre det obligatorisk uten å være villig til å ta konsekvensen av det som samfunn. Jeg vet ikke om jeg vil ha et sånt samfunn selv om jeg er tilhenger av at flest mulig vaksinerer barna sine. Jeg er dessuten rimelig sikker på at det ville utløse en relativt kraftig støtte til antivaksinasjonsfolka.

Derimot tenker jeg at myndighetene bør bli tydeligere og litt mer tabloide. Nå kommuniseres det som et tilbud om vaksinasjon. Man kan godt bruke sterkere ord og tydeligere informasjon om de sykdommene man vaksinerer mot. Og det kan godt få konsekvenser som at man ikke får bruke skoler, barnehagen og fly/tog uten å ha papirene i orden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:46   #51
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Å "straffe" barn for foreldres dårskap ved å ta fra barna muligheter?

Helt enig.

Barn av vaksinemotstandere burde i aller høyeste grad gå i barnehage tenker jeg.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:50   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Helt enig.

Barn av vaksinemotstandere burde i aller høyeste grad gå i barnehage tenker jeg.

Hvis man ikke tillater at de går i barnehage er det jo ikke som straff, men for å beskytte de som ikke skal bli syke. Å ikke vaksinere og å ikke ha barn i barnehage er innenfor det foreldre har lov til å velge for sine barn. Men kanskje skal man ikke ha lov til å ikke vaksinere barna og dermed utsette andre for smitte. Kan man imidlertid få høy nok dekningsgrad på andre måter er det selvfølgelig best.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:56   #53
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.223
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Hva tenker dere om å bli vaksinert under sykdom? Jeg har fulgt min egen magefølelse som har ment at et immunforsvar som allerede er på full styrke, ikke bør stimuleres ytterligere.

Derfor var det svært vanskelig å få vaksinert den ene av mine to barn. Jeg syns helsestasjonen var svært pågående og aggressiv i sin iver etter å få ham vaksinert. Jeg tror de tok kontakt med meg så mange ganger at jeg ble irritert til slutt. Vi fikk tilslutt tatt vaksinen ved 3 års alderen. Etter det har han fulgt vanlig vaksinasjonsprogram.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 00:09   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

De vaksinerer vel ikke syke barn, mesje? Helsesøstrene jeg har vært hos har alltid spurt inngående om barnet er sykt eller nettopp har vært sykt før vaksine. Hvis barna mine har vært så mye som snørrete, har vaksinene blitt utsatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 00:14   #55
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

meisje, man vaksinerer ikke barn mens de er syke med feber, men de trenger ikke være syke i ukevis for å smettet inn vaksiner. De fleste er ikke kontinuerlig syke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 02:14   #56
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis man ikke tillater at de går i barnehage er det jo ikke som straff, men for å beskytte de som ikke skal bli syke. Å ikke vaksinere og å ikke ha barn i barnehage er innenfor det foreldre har lov til å velge for sine barn. Men kanskje skal man ikke ha lov til å ikke vaksinere barna og dermed utsette andre for smitte. Kan man imidlertid få høy nok dekningsgrad på andre måter er det selvfølgelig best.

Det forstår jeg. Det er heller ingen tvil om at jeg mener et barn som ikke kan ta vaksinen pga av omstendigheter trumfer et barn som har egoistiske foreldre.

For barnet som ikke blir vaksinert blir det jo en form for straff uansett. Det sitter tapende igjen fordi foreldrene nekter å vaksinere.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 03:00   #57
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Det er vel ved oppadstigende (heter det det? ) sykdom man ikke vaksinerer? Jeg utsatte den siste "trippel"vaksinen (som vel ikke lenger er trippel) fordi minstemor var i fersk uviss form og allerede spiste dårlig. Tok den så kjapt vi kunne dog, fordi vi ikke ønsket å ta noen sjanser.

Det helsefaglige miljøet mener vel at det ikke er grunnlag for å innføre tvangsvaksinasjon (enda). Jeg skulle likt å se de andre partienes standpunkt til dette, og er enig med den som nevnte tidligere i tråden at det er litt tvilsomt om et politisk råd står bak en slik tvangsinnførelse snarere enn kompetent fagpersonell.

Når det er sagt; skepsis mot Stoltenberg og co hos vaksinemotstanderne? Er ikke han et Steinerbarn da? Neida, det var flåsete, men jeg må si at det jeg reagerer på ved en eventuell obligatorisk vaksinering ikke nødvendigvis er folks manglende mulighet til å velge (fordi konsekvensene her går langt ut over det jeg tenker at Folk kan stå ansvarlige for), men nettopp skepsisen det kan vekke hos dem som er i tvil/vaksinemotstanderne. På den andre siden er jeg redd ingen skytsel har effekt på dem i det hele tatt så hva blir da veien å gå?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 07:56   #58
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Jeg tenker at vedtaket gjort på landsmøtet er ment for å signalisere viktigheten av vaksinasjonsprogrammet og det er noe som uansett ikke blir bestemt over natta, men som utredes av helsemydighetene. Dette er ikke noe som Stortinget bare stemmer over og så blir det sånn. Men kanskje kan et sånt vedtak sette igang en prosess som munner ut i ulike forslag til tiltak for å sikre at flest mulig følger programmet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 08:24   #59
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg klarer ikke være for. Det blir for langt over selvråderetten over egen (og egne barns til en viss grad) kropp for min del.

Incentiver for å vaksinere, sanksjoner for å ikke vaksinere - helt fint, men tvangssprøyter... nei, det skurrer. Jeg synes ikke det er sammenlignbart med f.eks bilbeltepåbud, all den tid det er fullt mulig å velge bort det å transportere seg med bil. Det er betydelig verre å velge bort å være del av staten man fødes inn i.

Risikoen for at barn skal ta alvorlig skade av foreldrenes valg om å droppe vaksiner er også såpass lav at det ikke holder som argument for tvang, synes jeg, med mindre man da også skal innføre tvangssikring i forhold til en bråte andre ting som er farlige for barn (vaffelforbud, påbud om sykkelhjelm på trehjulssykkel, hettegenserforbud osv).

Jeg er helt enig i dette.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-15, 10:04   #60
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "AP vil ha obligatorisk vaksinering"

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg klarer ikke være for. Det blir for langt over selvråderetten over egen (og egne barns til en viss grad) kropp for min del.

Nå har ikke jeg lest forslaget så dette blir kanskje skivebom. Men det eksisterer jo tvungen medisinsk behandling i dag, så jeg kan ikke forstå at dette er et argument?

Jeg er helt for tvunget medisinsk behandling av barn. Men jeg synes som sagt at myndigheten på hva som bør behandles og når. Og når man bør oppfordre, bruke tvang eventuelle andre virkemidler bør delegeres til noen som kan det - ikke politiske vedtak med andre ord.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no