Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter dere treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når pynter du juletreet, og hva har du som tradisjon?
Venter til lille julaften/julaften slik tradisjonen alltid har vært hos oss 65 63,73%
Har tradisjon for å vente til lille jualften/julaften men velger å pynte treet tidligere nå 23 22,55%
Pynter treet flere dager/uker før jul, slik tradisjonen alltid har vært hos oss 9 8,82%
Har tradisjon for å pynte treet tidligere, men velger nå å vente til lille julaften/julaften 2 1,96%
Har ikke juletre/annet (spesifiser i tråden) 3 2,94%
Deltakere: 102. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-13, 09:32   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når pynter dere treet?

Jeg synes det er interessant med tradisjoner, og hvordan tradisjoner endrer seg (noe de har gjort til alle tider). De fleste er vel som meg oppvokst med tradisjonen at juletreet pyntes lille julaften eller julaftens formiddag. Nå ser jeg at fb-feeden min flommer over av ferdigpyntede juletrær, og har inntrykk av at færre og færre venter helt til jul med å pynte treet. Kanskje spesielt i år, når helga var såpass nært inntil jul, så valgte folk å pynte i helga, fordi det er mer praktisk. Og kanskje fordi man ikke lenger er så vant med å vente, men man vil ha ting når man ønsker det, fordi man kan?

Her hos oss er tradisjonen at ungene ikke skal se treet før de står opp lulaftens morgen, derfor ville det være umulig å pynte treet før lillejulaften, for det ville jo ødelegge den tradisjonen. Men jeg føler nesten at vi er en sjelden rase. Men det er godt mulig vi også hadde valgt å pynte nå i helga, hvis vi hadde tradisjon for at ungene skulle være med på pyntinga. Selv om jeg egnetlig er knallhard på tradisjoner akkurat i jula.

Hva med dere, pynter dere treet tidligere enn dere gjorde før, har dere alltid pyntet treet en stund før jul, eller venter dere fortsatt til jul med å pynte juletreet?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:49   #2
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Jeg pynter vanligvis treet på lillejulaften, men i år ble det pyntet på fredag. Dette fordi poden reiste til pappaen i går kveld og vi skulle ha en liten julesamling med familien i helga.

Til neste år blir det nok tilbake til lillejulaften vil jeg tro.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:54   #3
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pynter treet rundt 20.desember, for meg er det selvsagt at poden er med på pyntinga, så pynting lille julaften etter han er i seng er uaktuelt.
I år pyntet vi treet 13.desember, fordi vi skulle ha juleverksted den dagen + noen grunner til.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:58   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Lillejulaften, alltid.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:59   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pyntar vesle julafta, men i år blei det pynta i går - på grunn av logistikk. Både eg og mannen har full arbeidsdag i dag, og da var det rett og slett mykje hyggeligare at heile familien pynta i går.

Hos oss er barna med og pyntar, det var vanleg i min familie.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:02   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vi pyntar vesle julafta, men i år blei det pynta i går - på grunn av logistikk. Både eg og mannen har full arbeidsdag i dag, og da var det rett og slett mykje hyggeligare at heile familien pynta i går.

Hos oss er barna med og pyntar, det var vanleg i min familie.

Ja, jeg tenker også at det er litt naturlig at denne tradisjonen endres (bortsett fra der hvor litt av poenget er at barna ikke skal se juletreet før julaftens morgen selvsagt), siden det nå er mest vanlig at begge foreldrene jobber full tid, og da er det mest praktisk at alt gjøres ferdig siste helga før jul.

Mannen min er også oppvokst med at juletreet ble pyntet på formiddagen julaften. Der var det vanlig hverdag, med diverse husarbeid, forberedelser, handling etc, fram til kirketid, og julen startet kl 17. Da jeg var liten bodde vi langt fra kirka og hadde ikke bil de første årene, og hadde heller ingen familie i nærheten eller graver som skulle besøkes, så vi fikk våre tradisjoner med høytid helt fra vi stod opp om morgenen, og alt var ferdig kvelden før. Men da vi ungene gikk og la oss om kvelden lille julaften var alt fortsatt kaos, med vaskebøtter, pynt, sølvpuss, juletrefot, ledningsfloker i skjønn forening, og så våknet vi til strøkent julehus, og ferdig pyntet juletre med pakker under.

Denne tradisjonen har det vært viktig for meg å videreføre, mens jeg igjen har endret på en del andre tradisjoner. Som for eksempel småkaker. Jeg baker ingen av de tradisjonelle småkakene som jeg er vant med fra jeg var lita, for jeg har aldri vært spesielt begeistret for dem. Mange av dem er veldig pene å se på, og er en fin gammel tradisjon. Så sånn sett er jeg litt lei meg for å ikke fortsette med det. Men samtidig er det jo dumt å bruke tid på å bake noe som sannsynligvis ikke vil bli spist likevel. Men kanskje når jeg blir eldre ...

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-12-13 kl 10:11.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:59   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pyntet i går. Når jeg var liten pyntet vi alltid på julaften, mens mannen er vant til 1 Desember hjemmefra. Jeg holder igjen så lenge jeg kan.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:05   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi skal pynte nå.

Om vi får det til venter vi til lille julaften, men det har vært år hvor vi har pyntet 22.desember for å få gjort alt bevis skal til jul.
Lillejuleaften om kvelden er vi hos min ex og smaker på julelikøren og pynter juletreet hos ham. I år ligger han på sykehus, så det blir ingen samling der, men sønn og svigerdatter tar kanskje en tur og pynter, om det er noe håp om at han kommer hjem i julen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:05   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Alltid på lillejulaften.
Og det er i dag!!

Vi pynter på kvelden sammen med barna.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:10   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

De siste ti årene har jeg pyntet natt til lille julaften. Rett og slett fordi lille julaften da blir en roligere og hyggeligere dag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:10   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Hjemme pynter vi etter middag lillejulaften.
Hos oss pynter vi før. Alle tre vil vi ha juletre, men vi er som regel ikke hjemme lillejulaften så da blir det litt før. Ingen bestemt dag.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:37   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pyntet juletreet lille julaften ettermiddag/kveld da jeg var liten, og den tradisjonen har jeg beholdt. Jeg er heller ikke opptatt av at alt skal være som det alltid har vært, og har endret på mye oppigjennom. Men akkurat den følelsen det er å pynte treet kvelden før julaften, og at julaften er den første morgenen vi kommer ned og ser treet stå der, den syns jeg er så fin at jeg vil beholde den. Pynter heller litt med blomster og lys og litt andre ting litt før.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:23   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pynter i dag. Syns det gir den beste julefølelsen at alt er klart kvelden før kvelden.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:25   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vi pynter alltid på ettermiddagen eller kvelden lille julaften.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:26   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Vet ikke helt hva jeg skal krysse av for, men min families tradisjon er at treet ble pyntet lillejulaften kveld (vi barna var med). Mannens tradisjon er at treet ble pyntet på hans bursdag som er den 21. Jeg har trumfet mye i forhold til mine tradisjoner, men denne kunne jeg ikke ta fra han. Ergo pynter vi treet den 21. desember.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:32   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Pyntet i går siden jeg jobber i dag. Men normalt vil jeg at det skal pyntes 23.12.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:35   #17
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.312
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Både jeg og mannen er vokst opp med at treet pyntes lille julaften, og det holder vi på. Da jentungen var liten, pyntet vi på kvelden etter at hun hadde lagt seg, og det var noe magisk over de vantro barneøynene som så treet første gang julaften morgen. Nå vil hun veldig gjerne være med og pynte, og får lov til det. Men ikke før lille julaften.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:37   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Jeg svarte nr. 2, men det er ikke helt riktig. Jeg er oppvokst med å pynte lille julaften, men jeg er ikke opptatt av tradisjoner. Vi pynter treet når det er mest hensiktsmessig.

I år hadde vi juleselskap lørdag for en uke siden, og da pyntet vi selvsagt treet til da. Jeg vil mye heller ha julete juleselskap enn å holde fast på at ting må gjøres når det alltid har blitt gjort.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:37   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.837
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Juletreet pyntes lille julaften og ikke én eneste dag før.
Og både store og små er med på pyntingen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 23-12-13 kl 11:10.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 10:55   #20
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pynter dere treet?

Alltid lille Julaften her.
Ser på FB at flere har pyntet nå i helgen og lagt ut bilder.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no