Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-07, 17:11   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Nå har vi endelig fått oss flislagt bad, og gang med varmekabler. Men det er tydelig at vi ikke er alene her i huset...

Innimellom ser jeg sånne små, grå fiskeliknende kryp. Tror noen kaller de for sølvkre. De er vel ikke farlige, men det er gjerne et tegn på noe (for varmt, for kaldt, fuktig...).

Noen som kjenner disse krypa, hva liker de og hva liker de ikke? Er det noe vi kan gjøre for å holde de unna/holde bestanden nede på et akseptabelt nivå?

Anyone?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 17:13   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

De liker fukt - og lever der det er høy luftfuktighet. Jeg hadde de i leiligheten jeg leide før, og da jeg spurte megler om de fantes her lo han og sa "nei da måtte stått noe om fuktskader i taksten". Vet de finnes i eldre hus - og at de er vanlige, men vi har ikke sett dem her (takk og lov).

Jeg kjøpte en spray på Jernia som gjorde at jeg fant dem døde i stedet for levende. De er nattaktive - og forsvinner så fort man skrur på lyset i et rom.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 17:15   #3
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Jeg vet ikke stort om de krypene, men husker med gru mitt første og eneste møte med en gjeng av slike: i dusjen på Aker Sykehus! :grøss:

Lykke til i kampen mot de uinviterte!

  Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 17:23   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet


Jeg har også hatt nærkontakt med dem, på en gammel skole i Danmark.
De var veldig søte når man så dem en og en, men ikke fullt så søte da jeg oppdaget at gulvet var fullt av dem.

Lykke til med bekjempelsen!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 17:24   #5
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet


Fra Folkehelseinstituttet:
Skadetype

Under normale forhold gjør sølvkreet ingen skade, og en eventuell materiell ødeleggelse vil være minimal. Mange synes det er sjenerende med insekter og oppfatter derfor situasjonen som ubehagelig. Sølvkreet er avhengig av høy fuktighet, og kan derfor indikere fuktskader. De lever da godt på muggsopp i forbindelse med denne skaden. Når det gjelder museumsgjenstander, frimerke-samlinger, visse tekstiler eller gamle bøker vil sølvkreet kunne gjøre skade hvis de får være i fred over lengre tid. Det finnes eksempler på verdifulle gjenstander som har blitt gnagd i stykker av disse insektene.
Hvordan løse sølvkreproblemer?

Sølvkreene er helt avhengig av høy luftfuktighet for å kunne gjennomføre livssyklusen (over 60 %). Den enkleste løsningen er derfor å øke temperaturen og forbedre ventilasjonen. Ved å senke luftfuktigheten i et rom vil sølvkreene normalt forsvinne av seg selv. Dette kan være vanskelig på baderom, men høy effekt på varmekabler eller vifteovner vil kunne gi et godt resultat. Uttørkingen bør foregå over en lengre periode slik at man er sikker på at man blir kvitt alle individene. Eventuelle fuktskader bør utbedres og det er meget viktig at alle kilder til fuktighet fjernes. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking. Hyppig vask kan gi tilstrekkelig fuktighet til at noen individer overlever, siden man da skaper gunstige forhold der insektene skjuler seg. Når man støvsuger er det viktig at støvsugerposens innhold tilintetgjøres slik at dyrene ikke kan spre seg igjen. Sprekker og andre typiske gjemmesteder kan med fordel tettes slik at man reduserer antallet skjulesteder
I spesielt problematiske situasjoner kan små mengder sprøytemidler benyttes. Dette vil i de fleste tilfeller være unødvendig. Kjemisk behandling benyttes kun for å slå ned store bestander, og det er da viktig at man behandler insektenes skjulesteder.
Forgiftet åte er en alternativ metode som kan benyttes til bekjempning. Denne metoden må selvsagt kombineres med reduksjon av fuktigheten i rommet. Sukkerholdig åte tilsatt insektsgift vil kunne ta knekken på mange individer og bidra til en reduksjon av bestanden. Åtebokser beregnet på maurbekjempning kan benyttes, eller man kan kjøpe spesialåte beregnet til sølvkre.

  Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 18:04   #6
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Vi har også sett noen innimellom på toalettet vårt. Bare en og annen - men ekkelt nok. Så lenge vi har lyset på til enhver tid, holder de seg borte. Jeg har - bank i bordet - ikke sett noen på et par år nå.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 18:36   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Æsj - vi har en og to som piler over gulvet på toalettet vi også. Ekle vesner.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 19:35   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Har ikke rukket å synes det er så ekle enda, ser en innimellom når jeg er oppe på do nattestid.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 19:56   #9
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Uff, sånne småkryp er noe av det verste jeg vet, selv om de er helt ufarlige. Jeg har også hatt det på badet der jeg bodde tidligere. Da brukte jeg en eller annen insektspray for å bli kvitt dem.

Men jeg har hørt at edderkopper mumser sølvkre som snacks, så kanskje du bør vurdere en liten kamerat under vasken hvis det blir for ille?

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:06   #10
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Hadde slike på badet i leiligheten da vi bodde på Grønland vi også. Synes ikke de var spesielt ekle, værre med maur egentlig (som vi har invasjon av på kjøkkenet her NÅ), men det var ekkelt at det bodde fler enn oss i leiligheta liksom Vi prøvde sånne sprayer, og da ble de borte i perioder, men kom stadig tilbake igjen. Var ikke kvitt dem den dagen vi flyttet...

Lykke til med bekjempelsen!

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:20   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

De er dessverre en fuktindikator. Det er vel hovedsakelig det som gjør at de er ekle (eller ekkel påminnelse, om du vil). Du kan spraye dem så mye du vil, men du bør også få undersøkt om dere har et fuktproblem.

De kan bli ganske gamle - størrelsen sier noe om det er babyer eller bestemor som er på ferde. Størrelsen varierer vel fra noen mm til et par cm.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:31   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De er dessverre en fuktindikator. Det er vel hovedsakelig det som gjør at de er ekle (eller ekkel påminnelse, om du vil). Du kan spraye dem så mye du vil, men du bør også få undersøkt om dere har et fuktproblem.

De kan bli ganske gamle - størrelsen sier noe om det er babyer eller bestemor som er på ferde. Størrelsen varierer vel fra noen mm til et par cm.

Ok - foreløpig ligger de på ca 5mm, men dersom de strekker seg til et par cm skjønner jeg at folk synes de er ekle. I tillegg til at de er en litt ubehagelig påminnelse om fukt. Nå er det så kaldt ute at det er mer fristende å skru opp varmen på badet og i gangen for en periode- i håp om at de tørker ut.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 08:35   #13
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sølvkre - sånne små dyr på badegolvet

Æsj! Sølvkre er noen ekle kryp....får håpe dere blir kvitt dem!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no